TTE-roosters van Hübner-Lee krijgen een esthetische upgrade |
|
|
|
|
| 159 sec |
Parkeren kan veel groener, milieuvriendelijker en klimaatadaptiever. Leverancier Hübner-Lee draagt hieraan een steentje bij met zijn TTE-roosters. De TTE-roosters zijn bijna dertig jaar geleden ontwikkeld en zijn sindsdien op diverse punten verbeterd. Binnenkort wordt het programma ook nog uitgebreid met een nieuw ontwerp. 'Waar we nu al uitblinken in functionaliteit en degelijkheid, willen we op het gebied van esthetiek nog een slag slaan.'
De TTE-roosters zijn toegepast in de wijk Bloemendal in Barneveld |
Aan het woord is Hans Kaandorp, vertegenwoordiger van Hübner-Lee in Nederland. Hij houdt zich sinds 2021 bezig met communicatie, marketing en advisering richting opdrachtgevers, en staat dagelijks in contact met het hoofdkantoor in Duitsland. Hij raakte direct overtuigd van de meerwaarde van de TTE-roosters. 'Het is een product waarin je plastic afval uitstekend kwijt kunt, dus op en top circulair,' stelt hij. 'Dat is belangrijk; veel plastic wordt immers niet verwerkt en gaat de grens over. Daarnaast gaan de TTE-roosters vijftig jaar mee en zijn ze te hergebruiken. Tot slot is het gras in het product een zeer goed wapen tegen hittestress.' Het effect van een asfalt of betonnen verharding op de opwarming van steden is gigantisch. In België en Frankrijk is uitgebreid onderzoek verricht naar de opwarming van verschillende soorten verhardingen gedurende een aantal cycli van 24 uur op een zomerse dag. Kaandorp: 'Hieruit bleek dat het oppervlak van TTE directGREEN, dat voor twee derde uit gras bestaat, aanzienlijk koeler blijft.'
Waterdoorlatendheid
Hübner-Lee zet scherp in op waterdoorlatendheid, een thema dat volgens Kaandorp in Duitsland momenteel nog meer speelt dan in Nederland. 'Duitsland heeft te maken gehad met flinke overstromingen en kenmerkt zich door een heuvelachtig landschap. De gevolgen van zware regenbuien zijn daar vaak dramatisch; denk aan de overstroming in Ahrweiler. Vandaar dat onze producten in Duitsland veelvuldig worden toegepast.' Volgens Kaandorp is het in landen als Frankrijk en Duitsland al langere tijd doorgedrongen dat parkeerterreinen waterdoorlatend en groen moeten zijn. Ook in Nederland is men inmiddels overtuigd van de meerwaarde van groene parkeerterreinen. 'Er is steeds meer aandacht voor groen parkeren en open verhardingen,' stelt hij. 'Tegenwoordig heeft iedere leverancier wel een open verharding in zijn assortiment opgenomen, terwijl er echt veel verschillen zijn in kwaliteit. En zijn er ook vragen over de circulariteit van de grondstoffen. En wat is eigenlijk waterdoorlatend en groen? Wat doet tien procent gras voor de hittestress? En is dat dan wel groen parkeren? Vandaar dat wij ons gaan aansluiten bij de NMD, de Nationale Milieudatabase. Zodat ontwerpers over eerlijke informatie kunnen beschikken.'
| Het nieuwe parkeerterrein van Paleis Het Loo in Apeldoorn |
|
|
Natuurlijke uitstraling
Doordat de roosters van Hübner-Lee aan de bovenzijde voor twee derde open zijn, is er veel plaats voor gras of een ander gewas. Hierdoor krijgt een parkeerterrein een geheel eigen, natuurlijke uitstraling. Een mooi voorbeeld is te zien op het nieuwe parkeerterrein van Paleis Het Loo in Apeldoorn. Voor het fundament is gebruikgemaakt van het aanwezige bodemmateriaal, waar een beperkte hoeveelheid mineraal doorheen is gemengd voor voldoende draagkracht en waterberging. Een riool is op dit terrein niet meer nodig. Een vergelijkbaar referentieproject betreft de renovatie van de infrastructuur van de 110 kV-schakeltuin in Louwsmeer, waarbij de TTE-roosters gedeeltelijk zijn gevuld met betonklinkers en gedeeltelijk met substraat met graszaad. In beide uitvoeringen is de verharding blijvend goed waterdoorlatend. 'Ook op deze plek is geen riool nodig,' aldus Kaandorp. 'Inmiddels worden de TTE-roosters steeds meer toegepast bij renovatie van de infrastructuur in bestaande wijken en in nieuwbouwprojecten. Zoals bijvoorbeeld in de wijk Bloemendal in Barneveld. De TTE-roosters zijn hier geleverd, inclusief de vulling van substraat en meerdere soorten gras van een graskweker.'
| Bij de gerenoveerde 110 kV-schakeltuin in Louwsmeer zijn de TTE-roosters gedeeltelijk gevuld met betonklinkers en gedeeltelijk met substraat met graszaad |
|
|
Technische ontwikkelingen
De roosters van Hübner-Lee onderscheiden zich volgens Kaandorp op het gebied van degelijkheid. Veel roosters zijn betrekkelijk licht uitgevoerd, waardoor ze constructief door de mand vallen, stelt hij. 'Rijd je er met een bestelbus of vrachtauto overheen, dan rek je het materiaal op en krijg je oneffenheden in straten en wegen. Deze effecten zie je niet terug als je onze roosters gebruikt. Zelfs als er vrachtverkeer overheen rijdt, scheurt en breekt er niks. Een ander onderscheidend punt is dat we de roosters inclusief een graszode kunnen leveren. Voor een instant mooi groen resultaat.'
|
'Zelfs als er vrachtverkeer overheen rijdt, scheurt en breekt er niks'
| |
|
In de afgelopen decennia hebben de roosters van Hübner-Lee een technische ontwikkeling doorgemaakt. Zo is de verbinding tussen de roosters sterk verbeterd. 'Ze sluiten nu veel beter op elkaar aan,' aldus Kaandorp. 'Als er auto's overheen rijden, trekken de verbindingen naar elkaar toe. Dit heeft te maken met de vorm van de nokken.' Verder zijn de openingen meer waterdoorlatendheid geworden, stelt hij. Volgens de vertegenwoordiger zitten er nieuwe roosters aan te komen die een andere vormgeving krijgen. 'Onze roosters zijn oorspronkelijk ontworpen vanuit het form follows function-principe. Inmiddels krijgen we ook vragen van klanten over een mogelijk andere uitstraling. Je moet denken aan roosters met verschillende motieven. Op het gebied van esthetiek is er nog een wereld te winnen.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
|
|
|
|
| |
Sima 2024
|
zondag 24 november 2024 t/m woensdag 27 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|