De Schans wil vóór 2030 jaarlijks minstens 1.000 Relly's verkopen |
|
|
|
|
| 273 sec |
Een stuk geschiedenis
De beursstand van De Schans BV bevindt zich dicht bij de bezoekersentree van GroenTechniek Holland, in W.02. De elektrisch aangedreven Relly, de minishovel die dit bedrijf begin 2022 introduceerde, ontbreekt niet. Met dit eigen merk gloort een mooie toekomst voor De Schans.
Gewichtheffers van formaat: de Relly 1.8E en de Relly 1.8 |
De Schans beleefde de afgelopen jaren drukke tijden, inclusief de beëindiging van een succesvolle samenwerking. Het was niet altijd even gemakkelijk bij dit bedrijf in het Brabantse Hedel, een toonaangevende machineleverancier voor stratenmakers, hoveniers en bouw- en constructiebedrijven, maar is weer een relatieve rust ingetreden. En uiteindelijk leverde al die onrust ook iets moois op: de Relly, een volledig in eigen beheer ontwikkelde minishovel. De ambitie: nog voor 2030 minstens duizend Relly's per jaar verkopen.
De oprichter
Goedlachs, opgewekt en vol energie, dat is oprichter en eigenaar Reinoud van der Schans op deze doordeweekse ochtend. Het gaat De Schans - vooral bekend geworden als importeur van de in België geproduceerde Rollmops en Knikmops - voor de wind, Dat is niet in de laatste plaats vanwege het succes van de in 2022 geïntroduceerde Relly, volgens eigen zeggen: 'Het resultaat van alles wat we in de markt zijn tegengekomen, gecombineerd in één machine.'
|
'We willen ook in 2025 en vermoedelijk nog langer alle typen Knikmopsen blijven leveren'
| |
|
Even terug naar die 'drukke tijden'. Van der Schans praat er open over; hij wil die drukke tijd het liefst voorgoed achter zich laten en het is zinloos om met modder te gooien. Hij denkt terug aan de tijd dat de Gebroeders Geens de samenwerking eenzijdig opzegden. 'Tussen ons was al jaren discussie over de kwaliteit, over de verdere ontwikkeling van machines en over de vraag hoe onze jarenlange samenwerking beter zou kunnen. Met de jaren liepen onze gedachten daarover steeds verder uiteen. Het gevolg was dat de distributieovereenkomst op 1 juli 2023 officieel is beëindigd. In verband met de jarenlange bijdrage aan de ontwikkeling van de Knikmops, zowel technisch als commercieel, hebben de Gebroeders Geens de verplichting een groot aantal Knikmopsen na te leveren. Daardoor kan De Schans in 2024 en in 2025 alle typen Knikmopsen blijven leveren, en vermoedelijk nog langer. Voor onze Knikmops-klanten blijven we natuurlijk reparaties en onderhoud uitvoeren. Onderdelen en aanbouwdelen leveren we als vanouds. Ook blijven we Knikmopsen verhuren.'
| De Relly leent zich zelfs voor het knippen van heggen. |
|
|
Werken bij Ahlmann
Van der Schans is een autodidact en een hands-on-man. Als kind had hij al een grote fascinatie voor alles wat met techniek te maken heeft. Hij rondde de mavo af en koos daarna voor de mts, maar haakte vroegtijdig af. Als hands-on-jochie van zestien jaar ging hij aan de slag bij Ahlmann in Ammerzoden. Daar leerde hij zichzelf sleutelen, maar bovenal nadenken over techniek. Na een paar jaar besloot hij bij het stratenmakerbedrijf van zijn toenmalige schoonvader te gaan werken. Van der Schans kreeg steeds meer inzicht in de werkwijze van stratenmakers en hun behoefte aan goede hulpmiddelen. Met zijn voorkeur voor techniek ging hij daarom in 1993 terug naar Ahlmann. 'Ik had contact met Arjan van den Oord, die intussen de leiding bij Ahlmann had', vertelt hij. 'Ook was ik tot de conclusie gekomen dat ik voor mezelf wilde beginnen. Arjan belde me eens rond etenstijd op en zei: "Jij kunt ons importeurschap van Rollmopsen overnemen, maar dan moet je nu naar België rijden om een startmotor bij de Gebroeders Geens op te halen en die afleveren bij een klant." Dat was dus mijn start.'
De Rollmops
De Rollmops was een tweewielaangedreven machine. Nederlandse stratenmakers klaagden dat deze vaak in het zand bleef steken. De oplossing zou bestaan uit een vierwielaangedreven Rollmops. Hierin zagen de Gebroeders Geens geen brood, en dus ging Van der Schans zelf aan de slag. De opgedane kennis over grondverzetmachines bij Ahlmann en het werken als stratenmaker leverden uiteindelijk de eerste vierwielaangedreven stratenmakersmachine op. Je zou kunnen zeggen: de 'moeder aller Knikmopsen'. Uiteindelijk zagen de Gebroeders Geens dat Van der Schans het gelijk aan zijn kant had en namen ze de door hem ontwikkelde en gebouwde 4WD-Rollmops in serieproductie.
Zaken gaan goed
Vanaf dat moment hield Van der Schans de markt goed in de gaten. Hij zag een toenemende vraag naar een 'minishovel': een (bouw)machine die meer kon dan louter straatklinkers vervoeren. Stratenmakers wilden een 'bouwmachine', die ook geschikt was voor ander grondwerk en waarmee je puin op een aanhanger kon kieperen. Kortom, er was behoefte aan een machine met een bredere toepassing. Uiteindelijk maakte Van der Schans samen met de Gebroeders Geens een prototype. In 1997 presenteerden ze hun eerste Knikmops 90 en een jaar later ging de serieproductie van start. Intussen was De Schans binnen het samenwerkingsverband met Geens dankzij zijn commerciële inspanningen voor het merk Knikmops ook dealer voor Knikmops geworden, onder meer voor Scandinavië en Duitsland. De zaken gingen goed.
Emissievrij werken
In 2018 had het bedrijfsleven al een aantal jaren te maken met de CO2-prestatieladder, feitelijk de start van emissievrij werken voor alle branches. Vanuit die situatie benaderde een groot Nederlands verhuurbedrijf De Schans met de vraag of de Knikmops op korte termijn ook elektrisch leverbaar zou worden. Van der Schans: 'We gingen in overleg met de Gebroeders Geens en zij zeiden dat dit goed zou komen. Maar al snel liepen ze technisch vast met de ontwikkeling van deze elektrische variant. Daarom besloten we bij De Schans in overleg met de Gebroeders Geens om "lege" Knikmopsen bij hen in te kopen.'
|
'We besloten "lege" Knikmopsen in te kopen'
| |
|
Met toelevering door het Nederlandse bedrijf UMS werd de elektrische Knikmops bij De Schans ontwikkeld. De resultaten waren positief, maar de Gebroeders Geens hadden geen interesse om een kleiner type elektrische Knikmops in de markt te zetten. Van der Schans zegt hierover: 'Vanuit die situatie ontstond het idee om zelf verder te gaan met de ontwikkeling en bouw van de in eerste instantie elektrische minishovel. Hier konden we als De Schans de in onze ogen noodzakelijke verbeteringen in onderbrengen. En dat lukte: de eerste (elektrische) Relly 1.0e was geboren. Al snel kwam de vraag van onze klanten of wij deze machine ook als dieseluitvoering konden leveren. In 2020 hebben we de eerste stappen gezet om aan die vraag tegemoet te komen.'
Vanaf dat moment begon bij De Schans de drukke tijd pas echt. Voor Knikmops-klanten is de Relly een herkenbare machine in een moderne uitvoering, met de daarbij behorende voordelen. De ontwikkeling en bouw van deze Relly-machines vroeg echter een totaal andere aanpak, waarbij CAD-ontwikkel- en -tekensystemen de handmatige schetsen vervingen. Laptop en software zijn belangrijke tools voor machine-afstelling, waarvoor eerder schroevendraaiers en steeksleutels toereikend waren. Hiervoor haalde De Schans in de periode 2018-2022 de technieken, de kennis en de daarbij behorende mankracht in huis. Het personele bestand verdubbelde in deze jaren tot op dit moment 40 fte's.
| De Relly R1.8E is een beursprimeur. |
|
|
De toekomst
De groei zette door en volgens Van der Schans zullen er de komende jaren beduidend meer Relly's worden gebouwd. Na een gedegen onderzoek ondertekende het bedrijf onlangs een samenwerkingsovereenkomst met de Enschedese machinefabriek Delwi Groenink. Deze fabriek gaat stapsgewijs samen met De Schans de Relly's produceren. De ontwikkeling en bouw van protomachines en specials blijft de Hedelse onderneming in eigen huis doen. Dat geldt ook voor het logistieke deel en alle commerciële activiteiten. Van der Schans: 'Tot nu toe hebben we ongeveer 400 Relly's verkocht. De uitbreiding van ons commerciële apparaat moet ertoe leiden dat wij in 2028-2030 op 1.000 machines per jaar uitkomen, waarvan 70 procent voor de buitenlandse markt. Het management hebben we dit jaar ook tegen het licht gehouden. Ook mijn eigen rol daarin gaat veranderen. Mijn zoon Ad rondt binnenkort zijn commerciële studie af. Het is de bedoeling dat hij een traineeship in ons bedrijf krijgt, om vervolgens stap voor stap samen met de managers en mij de aansturing van De Schans op zich te nemen.'
De Schans toont tijdens GTH alle Relly's uit zijn assortiment: de R1.0D, de R1.3C, de R1.8D, de R1.0E, de R1.3E en de R1.8E. De volgende aanbouwdelen worden meegenomen: een maaidek, een heggenschaar, een grondfrees, een dichte bak, een puinbak en een egalisatieframe. De R1.8E is een primeur; de eerste machines hiervan worden nu afgeleverd. Alle machines staan gereed en kunnen in de demoput in beursstand W.02 werkend gedemonstreerd worden.
|
| Niels Oltmans, verkoper buitendienst, tel. +31 (0) 6-2146 1337 |
|
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
|
|
|
|
| |
Sima 2024
|
zondag 24 november 2024 t/m woensdag 27 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|