Zoektocht Vereniging Natuurmonumenten eindigt bij Corvus EX4 |
|
|
|
|
| 229 sec |
Enorme bodemvrijheid
Het merk Corvus geniet een groeiende bekendheid vanwege zijn utility task vehicles (UTV's), oftewel in goed Nederlands: werkvoertuigen voor ruw terrein. De Vereniging Natuurmonumenten in Zuid-Limburg werkt sinds 2024 met twee elektrische versies. Ze zijn in gebruik voor het beheer van kwetsbare natuurgebieden.
Natuurmonumenten schafte twee elektrische UTV's aan. |
De Vereniging Natuurmonumenten heeft in Zuid-Limburg ongeveer 3000 hectare natuurgebied in beheer. Dit betreft veelal hellingen, bos- en heidegebieden en kalkgraslanden, die sterk versnipperd liggen: kwetsbare natuur in zeer gevarieerde cultuurlandschappen. Maar er vallen ook complete natuurgebieden onder, zoals de Brunssummerheide en de Sint-Pietersberg, samen goed voor ongeveer 800 hectare. Enzo Mater is boswachter-beheerder in Zuid-Limburg. In dit gebied heeft Natuurmonumenten ook een aantal groeves verworven.
|
'Het zijn moeilijk toegankelijke terreinen als je de paden verlaat'
| |
|
'Vaak zijn het moeilijk toegankelijke terreinen als je de paden verlaat', verduidelijkt boswachter Mater. 'Het is lastig om op zo'n terrein te komen als je daar voor werkzaamheden of monitoringsdoeleinden moet zijn. Zeker als je ook nog een aanhanger aan je trekhaak moet meenemen. Omwille van de bodem, flora en fauna wil je ook een licht terreinvoertuig, en zeker stil en emissieloos. Dan kom je automatisch terecht bij een elektrisch terreinvoertuig. Daarvan hebben we twee jaar lang veel opties bekeken, maar geen enkele voldeed aan onze eisen. Terreinvoertuigen met een dieselmotor daarentegen zijn er te kust en te keur.'
| Boswachter Enzo Mater |
|
|
Bodemvrijheid
Mater vertelt: 'Als bij toeval kwamen we via een brochure - opnieuw - in contact met Intrak, de importeur van het merk Corvus. Er bevindt zich een vestiging van dit bedrijf in Voerendaal, dicht bij onze werkschuur. Intrak leverde ons een aantal jaren gelden ook al eens materieel. De Corvus-diesels die dit bedrijf levert, kende ik al. Toen bleek dat hiervan ook accu-aangedreven versies geleverd worden, ging het balletje rollen. We kregen van verkoper Arno Paffen tijdelijk een demo in gebruik. Die demo hebben we op verschillende terreintypes uitgeprobeerd, en op basis van onze bevindingen hebben we er twee aangeschaft. Het zijn relatief lichte en luxe terreinvoertuigen met 4wd. Daarbij kun je de voorwielen in- en uitschakelen. De achteras heeft een elektrisch sperdifferentieel. De Corvus heeft een veel hogere bodemvrijheid dan de andere elektrische voertuigen die bij ons de revue passeerden. Dankzij het lage gewicht functioneert hij uitstekend op losse zandgrond, waar je soms heel diep in zakt.' Daarmee doelt Mater specifiek op het gebruik op de Brunssummerheide. Dit blijkt een uniek Natura 2000-gebied te zijn, met veel verschillen in glooiing, bodemgesteldheid en begroeiing. Dat heeft te maken met de ontstaansgeschiedenis van dit landschap, waarbij ook de bekende Feldbiss-aardbreuk een rol speelde. Mede dankzij de inspanningen van de Vereniging Natuurmonumenten en haar vrijwilligers is het nu een uniek natuurgebied.
| De Corvus EX4 wordt ingezet op de Brunssummerheide. |
|
|
Bescherming
'Het grootste euvel daar was altijd om de heuvels op te komen als je vrijwilligers en materialen naar een werklocatie moest brengen. De Corvus EX4 heeft hier geen enkele moeite mee. Daarbij speelt de overbrenging een grote rol. De elektrische energie wordt namelijk direct omgezet in de aandrijving van de wielen. Ook de wielophanging en de grote bodemvrijheid zorgen ervoor dat dit soort hindernissen gemakkelijk kan worden genomen, mede dankzij de 4wd, uiteraard. De bullbars die we hebben laten monteren, zijn geen overbodige luxe als je dit soort terreinen op gaat. Je raakt onderweg nogal eens een dikke tak of een boomstronk op die ongebaande wegen. De bullbar beschermt dan in ieder geval de plastic onderdelen aan de voorzijde van het voertuig. En hij dient nog een doel: onze Corvus is nu ook voorbereid op de montage van een elektrische lier.'
Corvus en Intrak
Het merk Corvus is ontstaan vanuit passie voor het off the road rijden, met de focus op rijbeleving. Deze UTV's hebben stuk voor stuk een onafhankelijke wielophanging, waarbij je de vering al naargelang het terrein handmatig kunt verstellen. De Corvus EX4 brengt je met een accupakket van 15 kWh off the road maar liefst 100 kilometer ver. En zwaar werk? Ook dat schuwt deze Corvus niet. Bij extreem zware omstandigheden kun je rijdend in de laagste versnelling een rode knop op het dashboard activeren. Daarmee ben je volgens de producent verzekerd van een actieradius van 75 km op één lading. Heuvelafwaarts is het voertuig begrensd op 45 km/uur en laadt het regeneratief zijn accu's weer op. De aandrijflijn bij Corvus-voertuigen is van onderen beschermd door een stevige plaat. Bodemcontact van de draaiende delen is dus uitgesloten. Ook lang gras kan zich niet rondom de draaiende assen wikkelen. Importeur van dit Spaanse merk is Intrak in het Limburgse Weert. Naast Corvus voert Intrak ook nog een aantal andere bekende topmerken die leidend zijn in de professionele tuin- en parksector.
|
Sint-Pietersberg
Met de andere Corvus EX4 opereert Natuurmonumenten in de omgeving van de Sint-Pietersberg, vooral in de groeve waar in dagbouw kalksteen en mergel werd gewonnen. De zero-emissiemachine is zelfs geschikt om ermee het gangenstelsel in te rijden. Het totale natuurgebied is circa 300 ha groot. 'We beheren dit sinds 2017, toen de winning gestopt werd', vertelt Mater. 'Wat we aantroffen was kale grond, waarin weinig leven zat. Nu begint zich daar een bijzondere natuur te ontwikkelen, die wij in goede banen proberen te leiden. Denk aan knip- en zaagwerkzaamheden, het verwijderen van bomen en struiken en opslag. In zo'n pioniersvegetatie zie je namelijk ook dat allerhande invasieve exoten zich ontwikkelen. Net als op de Brunssummerheide hebben we dit voertuig hier nodig om de afgelegen plekken in de groeven bij de Sint-Pietersberg te bereiken.'
| Afgelegen plekken bereiken met de Corvus EX4 |
|
|
Treklast
'We kunnen namelijk met de Corvus EX4 compleet met aanhanger beide terreinen op gaan', vervolgt Mater. 'Er is plaats voor twee vrijwilligers. We hebben een luxe zitplaats met (optioneel) complete deuren en raampjes, die je ook kunt openzetten. In de laadbak van de Corvus vervoeren we dan handgereedschap als kettingzagen en bosmaaiers. Die laadbak heeft Intrak voor ons uitgerust met loofhekken en we kunnen de bak mechanisch kippen. We maken ook wekelijks twee rondes om volle vuilniszakken te verzamelen langs de paden in deze gebieden. De aanhangwagen gebruiken we om bijvoorbeeld een ruwterreinmaaier te vervoeren. Want ook die gebruiken we op deze terreinen. Het betreft zelfrijdende machines, van maximaal 200-250 kilo, die we gemakkelijk op de aanhangwagen kunnen rijden.' Volgens Mater kan de Corvus EX4 dat allemaal met gemak trekken. Uit de documentatie van Intrak blijkt dat je in de laadbak van dit voertuig tot 620 kilo last kunt vervoeren. De maximale treklast is 755 kilo.
Calamiteiten
De Corvus EX4 kan voor de Beheereenheid Zuid-Limburg nog een belangrijke rol gaan spelen. 'Je kunt hiermee locaties bereiken op onze terreinen waar andere UTV's zouden vastlopen. Bij calamiteiten, zoals een natuurbrand, kunnen wij in deze natuurgebieden de brandweer ondersteunen als gebiedskenner. De brandweer moet manschappen, luchtcilinders, brandslangen en ander noodzakelijk materiaal naar de natuurbrand brengen. Met zware brandweerwagens kun je in sommige terreingedeelten niets uitrichten. Die zullen op de schaarse paden moeten blijven. De veiligheidsregio heeft uiteraard materieel in depot; wij vervullen in dergelijke situaties uitsluitend een ondersteunende rol als gids en gebiedskenner.'
| Groeven in de omgeving van de Sint-Pietersberg |
|
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
|
|
|
|
| |
Sima 2024
|
zondag 24 november 2024 t/m woensdag 27 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|