Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Een icoon verlaat de stad

ARTIKEL
MARKT & ACTUEEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Jeroen Poldermans, woensdag 30 oktober 2024
142 sec


Ode aan de legendarische Piaggio Ape

Nostalgie op drie wielen, dat is de Piaggio Ape. Het icoon in het straatbeeld van onze jeugd neemt na meer dan zeven decennia afscheid. De driewieler werd in 1948 geïntroduceerd als antwoord op de groeiende vraag naar betaalbare mobiliteit. In dit artikel blikken we terug op de geschiedenis van deze bezige bij en laten we ons verrassen door originele ombouwmodellen.

Terug in de tijd
Terug in de tijd

Nadat Piaggio eerder de Vespa-scooter (vespa betekent 'wesp') op de markt bracht, lanceerde de Italiaanse producent in 1948 de Ape ('bij') als transportwagentje. Het was ontworpen om de smalle straatjes van Rome, Napels en Turijn te trotseren, maar groeide uit tot een wereldwijd fenomeen.

1948

In het naoorlogse Italië was alles schaars, behalve creativiteit. De ontwerpers van Piaggio kwamen namelijk op het idee om de Vespa een extra wiel te geven en er een bakje op te zetten. Zo ontstond de Ape. In een tijd van beperkte middelen bood de Ape een flexibele en praktische manier om levensmiddelen en goederen te vervoeren. In talloze configuraties werd de Ape steeds breder ingezet. Begin jaren zestig maakte hij in ons land zijn opwachting bij de plantsoenendienst. Inmiddels bewijst het driewielerconcept al meer dan zeventig jaar zijn diensten voor de groene en grijze stadslogistiek.


Tijdsbeeld jaren zestig
In het naoorlogse Italië was alles schaars, behalve creativiteit

Tijdloos ontwerp

Met zijn eenvoudige tweetaktmotor, robuuste chassis en basistechnologie is de Ape een toonbeeld van duurzaamheid. Ondanks zijn compacte formaat heeft de Ape een indrukwekkende laadcapaciteit, waardoor hij uitermate geschikt is voor diverse doeleinden. Door de vrijwel onveranderde technische basis is het onderhoud eenvoudig, net als het vinden van onderdelen. Tientallen exemplaren uit de jaren zestig rijden nog steeds rond in de Benelux, want een Ape belandt zelden op de schroothoop. Traditioneel zien we hem in het groenonderhoud, maar tegenwoordig is hij ook een vertrouwd gezicht op festivals en evenementen.


Ape gaat, Porter komt

Piaggio stopt met de productie van de Ape in Europa, omdat de producent het model Porter nadrukkelijker in de markt wil zetten. De Piaggio Porter is een vierdeurs transportwagen met een open laadbak of een kieperlaadbak en een breed scala aan opbouwopties. Deze veelzijdigheid, gecombineerd met zijn indrukwekkende prestatieniveau, maakt hem ideaal voor stadslogistiek. Voor locaties met weinig ruimte is de uitvoering met schuifdeuren ideaal. Dit model onderscheidt zich van de Ape onder andere door een maximum laadvermogen van 1400 kg. Met een maximale snelheid van 120 km kan deze transporttruck ook de snelweg op.


Uitgerust met een vriezer voor twaalf bakken ijs vormt deze oude Ape een frisse attractie

Ape als eyecatcher

Het ombouwen van een Ape is een nichemarkt die volledig wordt gedomineerd door het bedrijf Boscarrelli. Het creatieve brein achter deze ombouwprojecten is Arnoud van Marrewijk, tevens distributeur van Piaggio voor Nederland: 'De Ape heeft als eyecatcher een enorme marketingpotentie. Daarom krijgen we veel aanvragen voor het ombouwen van de Ape tot een opvallend voertuig, vooral voor cateraars en transportbedrijven. Zo creëren we diverse originele, grappige en stijlvolle foodtrucks.'


Pizza Romana

Deze uitgebreide pizzeria-op-wielen-versie is samen met een Engels reclamebureau ontworpen en wordt ingezet op diverse locaties in Engeland. De verlengde opbouw heeft een lengte van 2 m, waardoor twee uitschuifbare lades ingebouwd konden worden.

Pizza Romana

Ruud's Coffeebar

De coffeebar van Ruud is een Boscarrelli 50, gebaseerd op de Ape Calessino. Het voertuig bestaat uit een Barista Fly die voorzien is van een koellade voor melk, bekerdispensers, een afkloplade en een kassalade. De koffiemachine en overige apparatuur werkt zowel op stroom als op gas, waardoor Ruud ook met een lege accu door kan werken.

Ruud's Coffeebar

Gelatino's IJssalon

De veelzijdige Boscarrelli 50 Fly IJssalon is te bewonderen in Zürich. Uitgerust met een accu-aangedreven vriezer voor twaalf bakken ijs vormt deze oude Ape een frisse attractie.

Gelatino's

Popcornwagen voor Pathé

Om de bioscoopervaring naar buiten te brengen, toverde Boscarrelli deze Ape om in de huisstijl van Pathé. Het is een mobiele eyecatcher, waar films en popcorn hand in hand gaan.

Pathé

Reparatie en onderhoud

CityTransporter is distributeur van Piaggio-bedrijfsvoertuigen voor Nederland en heeft inmiddels een landelijk dekkend netwerk. Dankzij de nauwe samenwerking met het Italiaanse moederbedrijf beschikt deze importeur in Boskoop over een onschatbare dosis kennis van dit gerenommeerde merk. Viam Specials is de creatieve foodtruckbouwer en heeft het merk Boscarrelli onder zijn hoede. Alles ademt Piaggio Ape bij dit jonge bedrijf, dat het transformeren van Apes tot een kunst weet te verheffen. Piaggio-onderdelen zijn online te bestellen via dochteronderneming Tuk Tuk Parts.


LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
11 en 25 november: SpeelNatuur-training 'Ontwerpen van groene schoolpleinen'
maandag 11 november 2024
t/m dinsdag 26 november 2024
Recreatie Vakbeurs: 12 - 14 november in Evenementenhal Hardenberg
dinsdag 12 november 2024
t/m donderdag 14 november 2024
Fleetexpo
woensdag 13 november 2024
t/m donderdag 14 november 2024
Daken & Zaken
woensdag 13 november 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER