|
| 175 sec |
Reinigen van gevels, kunstwerken en verkeersobjecten met kokendheet water
Graffiti is voor velen een grote bron van ergernis. Want niet iedereen met een spuitbus mag zich de nieuwe Banksy noemen. Het verwijderen van graffiti vormt een flinke kostenpost voor gemeenten en dit wordt bemoeilijkt omdat die vaak op bruggen, tunnels en andere lastig bereikbare plaatsen wordt aangebracht. De kracht van kokendheet water blijkt de beste oplossing te zijn.
'De Achterhavenbrug in Oud Delfshaven (Rotterdam) zat vol met graffiti. Uit veiligheid hebben we die verwijderd vanaf een boot waarop we een steiger moesten bouwen om erbij te kunnen. Zo lastig is het vaak.' - Arjan van der Eijk
Rotterdam
Namens KVDM is Arjan van der Eijk projectleider onderhoud van kunstwerken. Met kunstwerken bedoelen we in deze context bruggen, viaducten en tunnels, maar ook watergangen zoals damwanden en schoeiingen. Zijn werkgebied bevindt zich in Zuid-Holland, omgeving Rotterdam/Bleiswijk. 'Graffiti verwijderen we tegenwoordig vooral veel in Rotterdam. Daar zit de graffiti niet alleen op bruggen, viaducten en muren, maar zelfs op bedieningshuisjes.'
Keuze voor kokendheetwatertechniek
De keuze voor het reinigen met kokend water werd mede bepaald door het onderhoud van houten bruggen door KVDM. Van der Eijk: 'Deze methode is ideaal voor het schoonmaken van kunstwerken, omdat er met water van 100 graden weinig druk nodig is. Te veel druk zou het hout beschadigen. Kokend water reinigt grondig en snel, bovendien is het een milieuvriendelijke methode. We passen de methode ook toe bij het vervangen van slijtlagen. Onze hogedruktrailer bevat 1100 liter water. Dit is essentieel, omdat we vaak langs openbare wegen werken waar geen leidingwater beschikbaar is. Soms wordt deze tank bijgevuld door onze vrachtwagen, die nog eens 10.000 liter water bevat.'
|
'Ze vinden altijd wel viaducten, verkeersborden of bushaltes om onder te kalken'
| |
|
Heter en grondiger
Hiervóór maakte KVDM gebruik van een hogedrukreiniger die eigenlijk bedoeld was voor het doorspoelen van het riool. Dat gebeurde met warm water met een maximumtemperatuur van 70 graden. Dit bleek niet heet genoeg te zijn voor een grondige reiniging. Van Eijk: 'Om die reden zijn we op zoek gegaan naar een geschiktere machine. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een hogedrukreiniger die water van 102 graden afgeeft. Hierdoor kunnen we grondiger reinigen zonder de ondergrond te beschadigen. De techniek van deze machine is aanzienlijk geavanceerder dan die van onze vorige machine.'
Training en veiligheid
Inmiddels beschikt KVDM over twee geavanceerde Colorado-hogedruktrailers die geleverd zijn door Waterkracht. 'Je werkt met kokend water, dus je moet wel weten hoe je ermee om moet gaan. We werken altijd buiten, dus moet je bijvoorbeeld rekening houden met slijtage van de slang en de geldende Arboregels. Onze jongens hebben daarom de cursus "Bewust en verantwoord omgaan met de machine en techniek" bij leverancier Waterkracht gevolgd. Ik heb die cursus zelf ook gevolgd, omdat ik alle ins en outs van de machine onder de knie wilde krijgen', vertelt Van der Eijk.
| Eduard van Oeveren |
|
|
Visafslag Yerseke
B&E Reiniging is een bedrijf dat toevallig is ontstaan. De oprichters, Bennie de Witte en Eduard van Oeveren, werkten voorheen in de visserij. Op hun vrije vrijdag klommen ze op de ladder om glazen te wassen. Op een dag werden ze gevraagd om het nieuwe pand van de visafslag in Yerseke 's nachts te reinigen. Toen besloten ze de sprong te wagen; ze zeiden hun baan in de visserij op en schreven hun nieuwe bedrijf B&E Reiniging in bij de Kamer van Koophandel. Inmiddels is B&E Reiniging een begrip in Zeeland, met vier dochterondernemingen die zich richten op reiniging, gevelonderhoud, bio-ecologie en steigerbouw.
Op zoek naar alternatief
Bij het reinigen van de spekvette vloeren en muren van de visafslag merkten ze dat koud water niet efficiënt genoeg was. Eduard van Oeveren vertelt: 'Met de hogedrukreinigers met koud water waar de visafslag traditioneel mee werkte, konden we niet grondig genoeg reinigen. We zijn toen op zoek gegaan naar een efficiënt alternatief. De kennismaking met Waterkracht en de kokendheetwatertechniek veranderde alles. We hebben toen hun eerste model hogedruktrailer aangeschaft. Het reinigen daarmee gaat zo diep en in zo'n korte tijd, dat we heilig in de methode gingen geloven. We passen deze techniek nu voor alle reinigingsklussen toe. Verwijderen van graffiti doen we ook. Dat gaat meestal vrij snel. Lukt het niet met kokend heet water, dan moet je gaan zandstralen.'
|
'De Mercedes onder de hogedrukreinigers'
| |
|
Mercedes onder de hogedrukreinigers
Bennie en Eduard schaften een Hudson-hogedruktrailer met kokendheetwatertechniek van Waterkracht aan. 'Het is de Mercedes onder de hogedrukreinigers. Een krachtige en opvallend rustige machine met een kwalitatief hoge opbouw, en ook nog eens energiezuinig. Door de hitte van het water heb je minder kracht nodig, waardoor schade aan gevels en voegstroken wordt voorkomen. Het instellen van de juiste temperatuur en druk is een kwestie van testen. Je neemt eerst een proefstuk en zoekt binnen een bereik van 150 tot 300 bar naar de juiste druk voor de ondergrond. Dankzij de hitte hoef je weinig bar in te stellen en kun je genoeg afstand houden', vertelt Van Oeveren.
Resultaten
'Onze opdrachtgevers zijn tevreden met het resultaat en de benodigde tijd. Het succes genereert weer nieuwe opdrachten. Ze vinden altijd wel viaducten, verkeersborden of bushaltes om onder te kalken. We krijgen gemiddeld twee graffiti-reinigingsopdrachten per maand in onze regio', concludeert Van der Eijk. Van Oeveren: 'Met deze mobiele machines kunnen we op een milieuvriendelijke manier alle vervuilde terreinen en objecten optimaal reinigen en bewoners bevrijden van opdringerige graffiti. We maken verkeersborden weer leesbaar en houden de stad schoon.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|