Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Vijf bedrijfs-EV's om te gebruiken in de stedelijke omgeving

ARTIKEL
TUIN- EN PARKTECHNIEK
PRODUCTNIEUWS
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, vrijdag 18 oktober 2024
303 sec


Genoeg keuze!

De Urban Mobility Group Benelux biedt een compleet gamma aan elektrische bedrijfsvoertuigen. Daarmee kan een breed spectrum van professionele gebruikers qua stedelijke mobiliteit goed uit de voeten. We belichten in dit artikel vijf voertuigen waarop vele opties mogelijk zijn.

De zeer veelzijdige Pulse 4
De zeer veelzijdige Pulse 4

De onderneming, gevestigd Beringen (B) en in Goes, heeft op dit specifieke gebied een naam hoog te houden. Zij voorzien met hun lichte elektrische bedrijfsvoertuigen in iedere behoefte en denken bovendien mee in de wensen van hun afnemers. Hun transactieaanbod bestaat er altijd uit dat afnemers, zoals gemeenten, een voertuig naar keuze eerst mogen uitproberen. Daarvoor kan men terecht bij Karlijn van Heumen. Zij werkt als accountmanager voor de Urban Mobility Group.
En als geen ander weet zij: 'Duurzame mobiliteitsvormen worden steeds belangrijker, zeker in de stedelijke omgeving, met milieuzones. Van het Franse merk Ligier, dat wij ook importeren, rijden in Frankrijk tegenwoordig circa tienduizend elektrische bedrijfsvoertuigen rond. In Italië zijn dat er ruim drieduizend. Dit is exclusief de Ligier Citycars voor personenvervoer. Het aantal steden met een zero-emissiezone stijgt. Dat vraagt om een alternatief als vervanging voor fossiel aangedreven voertuigen. De vijf bedrijfsvoertuigen waarover dit artikel gaat, zijn alle multifunctioneel. Neem de Pulse 4 bijvoorbeeld, die, net als de Pulse 3, zeer populair is om post en (post)pakketten te bezorgen in de stedelijke omgeving. Ook bijvoorbeeld voor hoveniers is dit een interessant bedrijfsvoertuig ter vervanging van hun dieselbus.'


Pulse 4

Van Heumen vervolgt: 'Je kunt er meer mee dan (post)pakketten afleveren. Wat te denken van gebruikers die behoefte hebben aan zo'n voertuig met een kiepplatform en dekzeilen? Of een voor het opbouwen van een hogedrukreiniger ofwel bewaterings- en sproeiapparatuur of een vuilopvangbak en zelfs zoutstrooisystemen of vuilnisbakkenreinigers? De lange versie van de Pulse 4 maakt dit mogelijk. Deze versie kun je zelfs laten uitrusten met een koelruimte. In het geval van een groenafdeling of bij een hovenier ligt de aanschaf van dit Pulse 4-basischassis met een bak en bijvoorbeeld loofhekken meer voor de hand. We kennen liefst negen laadbakvarianten. Qua accu's zijn dat er vier. Een Pulse kun je eenvoudig met een 230V-aansluiting opladen of met een CCS-stekker aan elke openbare laadpaal.


'In vijf minuten van opstelling te veranderen'

Pulse maakt het ook mogelijk de opstelling in vijf minuten te veranderen. Daartoe maak je gebruik van het zogenoemde Clip-systeem. Dit Clip-systeem is verkrijgbaar als open laadbak, plat vlak of met gesloten laadbak. En dat werkt als volgt: na verwijdering van een viertal geborgde pennen kan één persoon de opbouw op een stalen frame rijden. Gereedschap is niet nodig. Dit frame beschikt over transportwielen, zodat je de opbouw gemakkelijk kunt verrijden als die in de loods in de weg staat. Dat de Pulse 4 populair aan het worden is, blijkt volgens de accountmanager uit de levertijd. 'Die is tien tot twaalf weken. Dit Ligier-voertuig wordt ook ingezet bij de last mile-bezorgingen. Zo'n modulaire Pulse 4 laat zich helemaal naar wens samenstellen. Als de snelheid van de Pulse 4 begrensd is tot 45 kilometer per uur en het bovendien een korte versie betreft, mag een bestuurder hiermee met brommerrijbewijs vanaf zestien jaar op de openbare weg komen. Afhankelijk van het geïnstalleerde accuvermogen leveren we namelijk ook versies waarmee je tot 65 kilometer per uur op de openbare weg mag rijden. De opbouw is bepalend voor de accukeuze en is medebepalend voor de maximale actieradius. Die is, schrik niet, 246 kilometer.'

Een Pulse-voertuig met kantelbare zijwanden
Een Pulse-voertuig met kantelbare zijwanden

Duracar

Dit brengt ons bij de Duracar, een puur Nederlands product. Dit vierwielige voertuig is het ultieme Light Electric Vehicle (LEV) voor de last mile-aflevering in stedelijke emissievrije zones. Met dit elektrische bedrijfsvoertuig kun je veel kanten op. De bak kan namelijk kippen. En dat maakt hem geschikt voor groendiensten. Zo is het een ideaal voertuig bij het groenonderhoud van begraafplaatsen. Met de open bak kan hij ook ingezet worden door stratenmakers bij eenvoudig bestratingswerk. Je kunt er 1000 kilo lading mee vervoeren. Ook zijn er Duracars met een gesloten cargobox met zij- en achterlading, of uitgerust als koel-/vrieswagen of als servicewagen bruikbaar bij evenementen, bijvoorbeeld om snacks te verkopen. Van Heumen: 'Uiteraard zijn er speciale edities die op wens van klanten gebouwd worden. Je kunt er namelijk gemakkelijk mee manoeuvreren in het stadverkeer en in smalle straten. De ambitie van Duracar is de nieuwe standaard te zijn voor bezorging en transport in Nederland in stedelijke gebieden, waar nul-emissie de nieuwe norm wordt. De LEV is een belangrijke stap in de missie van Duracar om de transitie naar een groenere toekomst gestalte te geven. De snelheid van de Duracar is overigens begrensd op 85 kilometer per uur. De actieradius is configuratieafhankelijk maximaal 150 kilometer.'


De Duracar
De Duracar

Cargobikes

Qua Cargobikes biedt Urban Mobility Group twee voertuigmerken aan met in het totaal zeven modellen waarbij de bestuurder vóór de lading zit. Dat zijn de GoLo en VOK S en de VOK XL. Ze zijn alle begrensd op 25 kilometer per uur. Volgens Van Heumen zijn de toepassingen hiervan eindeloos: 'Je kunt de GoLo gebruiken in distributieketens, in de groendienst, als je een tuiniersbedrijf hebt, pakketten wil bezorgen of goederen op de weekmarkt wil afleveren. Ze worden zelfs uitgerust als mobiele baristabar. Cateringbedrijven kunnen er doordeweeks maaltijden mee bezorgen en in het weekend mee op een festival staan, bijvoorbeeld uitgerust als mobiele foodcar. De GoLo kent namelijk verwisselbare modules, uitgevoerd als vrachtcontainers. De ruimte tussen de wielen is laag en dat maakt de GoLo stabiel en gemakkelijk te beladen en te lossen. Zeker met het optionele innovatieve "knielsysteem". Daarmee verlaag je de laadruimte, zodat het mogelijk wordt om er zelfs een palletwagen in te rijden.'


De GoLo heeft een 'knielsysteem'
De GoLo heeft een 'knielsysteem'
De capaciteit van zo'n vrachtcontainer bedraagt 1500 liter. Om diefstal van pakketten te voorkomen heeft het hoofdcompartiment een AluShutter en een grote lade onderin. Zonder accu's weegt de GoLo 116 kilogram en hij heeft een laadvermogen van 220 kilo. De eXtra Wide-versie, waarin een europallet past, is 110 centimeter breed en er zijn ook versies van buitenwerks 88 en 99 centimeter.

'Overdekte elektrische fiets met vier onafhankelijk geveerde wielen'

Het tweede soort Cargobike is de VOK met als types S, XL en U. Deze elektrische bedrijfsvoertuigen kennen nagenoeg hetzelfde gebruikersspectrum als de GoLO en zijn het nieuwst in het straatbeeld. De VOK XL heeft veel weg van een overdekte elektrische fiets met vier onafhankelijk geveerde wielen. De XL is standaard uitgerust met fourwheeldrive. Onderscheidend bij de VOK is de toepassing van technologieën als GPS-tracking, IoT, RFID, e-ABS, Traction Control en een achteruitversnelling. De XL-versie heeft een laadcompartiment van 2 kubieke meter met een maximumlaadlast van 200 kilo. Bij de S-versie bedraagt dit 400 liter en 120 kilo. Op de laadruimte kun je een vergrendelingsperiode instellen, zodat onbevoegden niet bij de netjes opgeborgen spullen kunnen komen.

Een VOK XL-uitvoering
Een VOK XL-uitvoering

De K-Ryole

Ten slotte levert Urban Mobility Group Benelux ook de K-Ryole, een indrukwekkende bijzondere, autonome elektrische loop- en fietstrailer. 'Die kun je aan elke (elektrische) fiets koppelen. De losgekoppelde fietstrailer heeft een eigen aandrijving. Zo kun je hem naar locaties manoeuvreren waar je anders niet kunt komen, of in fietsvrije zones. Een medewerker in de groendienst kan hier met gemak een lege kruiwagen in vervoeren, evenals handgereedschap. Daarnaast is dit voertuig inzetbaar bij technische dienstverleners, zoals loodgieters, installatiebedrijven, wooncorporaties en bij het afleveren of ophalen van witgoed. Maar ook wasserijen, schoonmaak- en schildersbedrijven kunnen hem toepassen. Zo is er een rail gemonteerd op het laaddek, waarop je een niet al te lange reformladder kunt vastmaken.'


De K-Ryole
De K-Ryole
Met dit bijzondere concept kun je zonder noemenswaardig fysieke inspanning een last tot 350 kilo transporteren over de bestrating. Tot pallets met goederen aan toe. En... je hebt altijd een fiets bij de hand (https://k-ryole.com/). De accu's voor de fiets zitten aan de zadelstang. Die voor de aangekoppelde en aangedreven fietstrailer zitten onder de laadbak. Net als bij een autoaanhanger is er een trekhaak met kogelaankoppeling tussen fiets en fietstrailer. Een sensor in deze koppeling speelt een rol bij de snelheid en de verlichting. De vierwielige K-Ryole beschikt over dubbele voorwielen, 360 graden draaibaar. Van Heumen: 'Dat is heel handig als je de ontkoppelde, elektrisch aangedreven fietstrailer al lopend en sturend naar zijn plek manoeuvreert. Ik noem dit voertuig wel eens "iets tussen auto en een fiets in". De bak heeft een inhoud van ongeveer 2 kubieke meter. Desgewenst kun je een verdiepingsvloer laten monteren, zodat je bijvoorbeeld plantgoed en handgereedschap gescheiden van elkaar kunt vervoeren. Met een actieradius van minimaal circa 35 kilometer is de is K-Ryole-fietstrailer geschikt voor last mile-bezorgingen.'

Urban Mobility Group Benelux

Deze onderneming is dé specialist op het gebied van elektrische mobiliteit voor de last mile voor professionals. Ze importeren onder hun naam een compleet assortiment Light Electronic Vehicles (LEV). Ze selecteren de merken op kwaliteit, TCO, Europese productie en ze verzorgen technische aspecten. Ze vormen een onderdeel van de Ligier Group Benelux, die al veertig jaar Citycars importeert in de Benelux. Ze hebben inmiddels ruim 50 miljoen kilometer ervaring met elektrische bedrijfsvoertuigen in het LEV-segment voor kleine vrachten. Voor het testen van het gehele assortiment kunt u terecht in hun belevingscentrum in Goes. Maar ze komen ook graag langs om uw werkwijze te beoordelen en u te adviseren over een passende mobiliteitsoplossing. Ook kunt u profiteren van een gratis proefperiode van hun mobiliteitsoplossingen om deze te testen met uw eigen bedrijfsactiviteiten.

Vijf soorten elektrische bedrijfsvoertuigen, waaronder Cargobikes
Vijf soorten elektrische bedrijfsvoertuigen, waaronder Cargobikes
LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
GEVRAAGD: Webdesign Hamburg
maandag 25 november 2024
AGENDA
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Agribex 2025
woensdag 3 december 2025
t/m zondag 7 december 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER