Bunnik Groep: blije bewoners is onze belangrijkste KPI |
|
|
|
|
| 235 sec |
Alltrec nummer 4
Kortgeleden maakt de eerste AllTrec 8015F met een maaidek zijn eerste meters voor Bunnik Groep. Dit is al de vierde elektrische werktuigendrager van dit merk die deze groene aannemer in gebruik nam.
|
Bij Bunnik Groep bv geloven ze stellig dat elektrisch werken gewoon renderend kan zijn. Door dit te faciliteren en erin te investeren hebben ze hun onderhoudscontract in de gemeente Woerden in ieder geval kunnen verlengen. Uitgangspunt bij de tender was: 100 procent elektrisch. Directeur Frank Mollenhof: 'De gemeente Woerden heeft na een aanvankelijke voorselectie een uitvraag gedaan van 100 procent op kwaliteit, met een daarvoor beschikbaar budget. Daarbij lag de focus op twee EMVI-componenten: duurzaamheid en eigenaarschap. Met dat laatste bedoelden ze onder meer de bekendheid met de totale situatie in de gemeente. Wij werkten daar al zes jaar; dat zat dus wel goed. Ook een interview over ons plan van aanpak vormde een onderdeel van de gunningsprocedure. In ons plan van aanpak hebben we opgenomen wat we extra kunnen bieden boven de door ons gecalculeerde aanneemsom. Dit is onder meer dat we de medewerkers met een elektrisch voertuig naar hun werk laten rijden. De lijn van ons beleid is dat alles wat elektrisch kan, ook elektrisch uitgevoerd wordt. Dat doen we niet allemaal ineens, maar in 2024 en 2025 koppelen we dat aan beschikbaarheid in de markt.'
| Directeur Mollenhof: 'Alles wat elektrisch kan, gaan we elektrisch uitvoeren' |
|
|
Testen
Bij Bunnik Groep staat het creëren van een veilige en gezonde leefomgeving voor medewerkers, bewoners en de generatie die na ons komt, voorop. Mollenhof: 'Daar hoort ook het verduurzamen van ons materieel bij. Wij sturen op het minder toepassen van fossiele brandstoffen en daarbij is elektrificeren een goede invulling. Zo werken we met duurzame heetwatermachines en is nagenoeg alle handgereedschap elektrisch. Het gewicht van de accu's vinden wij een belangrijk aandachtspunt als je daar een hele dag mee moet werken. Daarnaast testen we elektrische kranen en (mini)shovels en investeren we daarin.'
|
'We testen elektrische kranen en (mini)shovels'
| |
|
'Andere duurzaamheidconcepten, zoals onder andere bokashi en biobased voegen en alternerend maaibeheer, passen we ook toe. We voeren vaak samen met onze klanten pilots uit en monitoren de resultaten om te optimaliseren. We zijn echt geen Willie Wortel. Ten aanzien van elektrische machines kijken we actief naar wat er in de markt beschikbaar is; we vragen hiervan referenties op en gaan proefdraaien. Beoordelen of de accu's passend zijn voor het gebruiksdoel is bij de uiteindelijke keuze van belang. Daarbij kijken we zeker naar de werkelijke dagelijkse gebruiksuren. Dat bedraagt vaak geen acht volle uren.'
| De nieuwste aanwinst met elektrisch maaidek |
|
|
Vier AllTrecs
Directeur Mollenhof vertelt desgevraagd dat de 100 procent elektrische werktuigdragers van AllTrec ten aanzien van vermogen en hun inzet aan de bedrijfswensen voldoen: 'Blije bewoners zijn echter onze belangrijkste KPI,' zegt hij. 'Daarnaast heeft de AllTrec als groot voordeel dat er voor de machinist geen uitlaatgassen vrijkomen. En als het om geluid gaat, is het dragen van gehoorbescherming niet noodzakelijk. De cabine is voorzien van alle comfort, zodat de machinist zeer ergonomisch en prettig kan werken.' Qua werken met AllTrec ziet Mollenhof toch een verschil bij inzet op een integraal onderhoudsproject dan wel frequentiegerichte werkzaamheden. Hierover zegt hij: 'Het maaidek, bijvoorbeeld, is minder breed dan bij vergelijkbare fossiel aangedreven machines. Bij flinke oppervlakten ben je daarmee bij een aanbesteding in het nadeel. Maar zodra een opdracht gewaardeerd wordt naar verduurzamingnormen, valt dat nadeel vaak weg. En laat ik het anders stellen: voor beide zijn ze passend, maar de productiecapaciteit als gevolg van de werkbreedtes is een belangrijk aandachtspunt.'
Van een naar vier
Chef werkplaats Anjo Nap heeft een belangrijke stem in het kapittel bij de voertuigkeuze. 'We zetten in op duurzaamheid om opdrachten binnen te krijgen,' vertelt hij. 'Qua wagenpark hebben we circa tachtig voertuigen. Daarvan zijn er acht elektrisch en daar komen er binnenkort vijf bij. Denk daarbij ook aan pick-ups voor transport van groenafval. Voor vervoer van medewerkers naar Leiderdorp hebben we een elektrische bus met een dubbele cabine.' Ooit is Bunnik Groep daar namelijk begonnen met hun allereerste AllTrec-werktuigdrager. Die werd uitgerust met een gasgestookte WeedControl-aanbouwunit voor het verdelgen van onkruid. 'Dergelijke werktuigen koppelen we ook aan elektrische quads,' aldus Nap. 'De tweede en de derde AllTrec volgden al snel. Die rustten we uit met borstels en we werken er onder meer mee in Zoetermeer. Technisch zit het wel goed met de AllTrec-werktuigdragers. Toen de verlenging van het contract in Woerden in beeld kwam om het openbaar groen te maaien, hebben we ons dus georiënteerd op de maaimachine van juist dit merk. Het gaat om de 4WD AllTrec 8015F, met een 75kW-accu een 270 centimeter breed cirkelmaaidek.' #TLeverancier Kraakman Eduard van der Zwam, verkoopadviseur bij leverancier Kraakman, komt al 25 jaar bij Bunnik Groep over de vloer: 'Het is een van mijn eerste klanten,' vertelt Van der Zwam. 'Aanvankelijk waren ze dieselgericht, maar hun nieuwe aanpak loont zeker. Vanuit Kraakman hebben we bij Bunnik Groep nu drie 8015F-machines lopen en een 4810T driewielige AllTrec'. Laatstgenoemde gebruikt Bunnik Groep vaak in combinatie met de WeedControl E-Variator. Er passen ook andere werktuigen aan, zoals een borstelarm, een rolbezem, een bladblazer, een heggenschaar en een klepeldek.
|
'De bediening is de eenvoud zelve'
| |
|
'Vorig seizoen leverden we twee machines uitgerust met onkruidborstels,' vervolgt Van der Zwam. 'En nu dus een met dat brede maaidek, waarmee je minimaal acht uur kunt maaien op acculading en waarmee je overigens ook prima op taluds kunt maaien. De werktuigdragers hebben gemeen dat de bediening de eenvoud zelve is. Ze zijn redelijk licht, niet al te lang en er zit een fijne chauffeurscabine op. Bij de overdracht van zo'n machine vragen we altijd even of de machine al verzekerd is. Verder instrueren we de gebruikers en vertellen we waarop men in de werkplaats moet letten. Ook de veiligheidsaspecten benoemen we. Bij Bunnik Groep was dat minder intensief, omdat ze al veldervaring hebben met hun drie AllTrec-werktuigdragers.'
| Eduard van der Zwam, Kraakman, doet al 25 jaar zaken met de afnemer |
|
|
AllTrec en Bunnik Groep
Ruim 35 jaar is Bunnik Groep actief in aanleg en onderhoud van groenvoorzieningen voor een brede klantengroep. Openbaar groen bij gemeenten en grote tuinen bij bedrijven of instellingen vormen hun werkgebied. In de afgelopen jaren zijn hier inventarisatie, advies en ontwerp van de buitenruimte aan toegevoegd. Momenteel richt de onderneming zich zelfs op wijk- en wegreconstructies, vanwege de bodemdaling in hun werkgebied. Er bestaat bij hen veel ervaring met meerjarige groenonderhoudscontracten. Daarbij zijn ze zowel bekend met frequentiegericht werk als met het werken op beeldkwaliteit. Vaste werkploegen zorgen er het hele jaar voor dat het werkgebied er goed verzorgd en representatief uitziet en aan de kwaliteitseisen voldoet. Bunnik Groep biedt vast werk aan een honderd medewerkers en 150 seizoenmedewerkers De Alltrec zag in 2018 als nieuwe volledig elektrische werktuigdrager het daglicht. Ontwikkeld door Weed Control en FPS-Machines. Deze samenwerking resulteerde in de oprichting van een aparte bv: FPS-Electric. De AllTrec is een machine die compleet opnieuw vanaf de tekentafel is ontwikkeld, evenals het 270 centimeter brede elektrische MD270-maaidek. Het is een cirkelmaaidek met zeven messen en zeven individueel aangedreven maaimotoren. Het linker en het rechter maaidek zijn onafhankelijk opklapbaar. Voor het achterlossende maaidek is optioneel een mulchkit beschikbaar die zich gemakkelijk laat monteren.
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Sima 2024
|
zondag 24 november 2024 t/m woensdag 27 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|