Bomen zijn onze beste vrienden, niet auto's |
|
|
|
|
| 104 sec |
De afgelopen jaren hebben we steeds vaker te maken met extreme hitte, droogte en natuurbranden, zowel in Zuid-Europa als in het noorden. Volgens Eleni Myrivili, hittegezant van de VN, is het duidelijk: steden moeten radicaal anders worden ingericht. En vooral bomen, niet auto's, moeten daarbij centraal staan. Haar boodschap is even simpel als urgent: 'Bomen zijn onze beste vrienden.' Als lezer van dit vakblad vertel ik u niks nieuws. Sterker nog: Het is een boodschap met een baard langer dan die van Metusalem. Bomen zorgen niet alleen voor schaduw, maar dragen ook bij aan het verkoelen van de lucht. In steden waar beton en asfalt de boventoon voeren, stijgt de temperatuur sneller en blijft deze langer hoog. Bomen, met hun groene bladerdak, helpen dit effect te verminderen door het fenomeen van de 'stedelijke hitte-eilanden' te bestrijden. Myrivili , hittegezant -ja, die functie bestaat klaarblijkelijk- wijst erop dat als we het bladerdak in steden met 30% zouden vergroten, we een derde van de sterfgevallen door extreme hitte kunnen voorkomen. Doorgaans zijn bomen in steden duidelijk ondergeschikt aan de auto. De stedelijke architectuur is ontworpen met de auto als uitgangspunt. Rivieren werden gedempt, parken opgeofferd en grote autowegen aangelegd om het autoverkeer te faciliteren. Een denken dat nog stamt uit de jaren vijftig, toen de auto symbool stond voor vrijheid en vooruitgang. Die tijd is voorbij, stelt Myrivili. 'De auto is niet langer heilig', benadrukt ze. Jongere generaties ambiëren niet langer een auto, maar schone lucht en groenere steden.
|
Hein van Iersel, Hoofdredacteur |
|
Als we onze steden werkelijk willen beschermen tegen de gevolgen van klimaatverandering, dan moeten we een einde maken aan het jaren-vijftigdenken.
| |
|
De voordelen van groen en water in steden zijn duidelijk. Medellín, een stad in Colombia, slaagde erin de gemiddelde temperatuur met twee graden Celsius te verlagen door groene corridors aan te leggen, terwijl een stad als Seoul door het herstellen van rivieren eveneens aanzienlijke temperatuurdalingen realiseerde. Het vergroenen van steden kan niet alleen de hitte temperen, maar draagt ook bij aan een beter welzijn van de inwoners. Het vermindert luchtvervuiling, creëert meer leefruimte en helpt de biodiversiteit te versterken.
|
Klimaatbeleid is vaak een langzaam proces van kleine stappen vooruit, gevolgd door weerstand en terugval
| |
|
Het probleem is echter dat het planten van bomen tijd kost, terwijl we nu al te maken hebben met de gevolgen van klimaatverandering. De afgelopen zomer was wereldwijd opnieuw een van de heetste ooit gemeten, met wereldwijde hitterecords. De hittegezant is daarom van mening dat er geen tijd meer te verliezen is: we moeten nú handelen om onze steden hittebestendig te maken. Het vraagt om een verandering in mindset, weg van de auto, richting een stedelijk ontwerp dat bomen, water en duurzaamheid centraal stelt. Natuurlijk gaat zo'n transformatie niet zonder slag of stoot. Klimaatbeleid is vaak een langzaam proces van kleine stappen vooruit, gevolgd door weerstand en terugval. Maar de urgentie is nu groter dan ooit. Als we onze steden werkelijk willen beschermen tegen de gevolgen van klimaatverandering, dan moeten we een einde maken aan het jaren-vijftigdenken. Niet auto's, maar bomen moeten onze beste vrienden worden in de strijd tegen de opwarming van de aarde.
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|