Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Calamiteit krijgt prioriteit

ARTIKEL
TUIN- EN PARKTECHNIEK
MARKT & ACTUEEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Peter Jansen, woensdag 13 november 2024
176 sec


Henssen zorgt 24 uur per dag voor veiligheid in Zuid-Limburg

De hevige regenval van dit voorjaar zorgde in Zuid-Limburg opnieuw voor veel overlast. Waterbassins in Valkenburg en Berg en Terblijt liepen over, in Meerssen stroomden modder en kiezel over de wegen en in Schin op Geul bezweek een talud onder de waterdruk. Achter de schermen werken de calamiteitendiensten de klok rond om de wegen en het groen te herstellen.

<geen titel>

'Onze calamiteitendienstpost wordt 24 uur per dag bemand. Als er een melding komt, moeten we daar ons personeel voor inzetten. Dat betekent natuurlijk een grote belasting op de beschikbaarheid van de personele bezetting' - Hub Gerards (hoofd uitvoerder Henssen BV)

Veilige en gezonde omgeving

Henssen BV uit Schinnen (Zuid-Limburg) combineert sinds 1983 veiligheid en ecologisch beheer in de dienstverlening. De gespecialiseerde calamiteitendienst van Henssen is altijd paraat om snel te reageren op noodsituaties, terwijl het maaiwerk zorgt voor zichtbaarheid en veiligheid op de wegen. Opdrachtgevers zijn de provincie Limburg en diverse gemeenten, zoals Beekdaelen, Weert, Stein, Landgraaf, Valkenburg en Vaals.


Zuid-Limburg in de greep van wateroverlast

De afgelopen jaren is Zuid-Limburg extreem hard getroffen door wateroverlast. De ramp in 2021 staat menig bewoner nog scherp op het netvlies. In Valkenburg ontstonden grootschalige overstromingen doordat de Geul de grote hoeveelheid water niet kon afvoeren en buiten haar oevers trad. Als gevolg daarvan dreven auto's door de straten, liepen kelders vol en spoelde een brug compleet weg. In totaal ondervonden alleen al in Valkenburg 2300 huishoudens overlast. 700 woningen werden tijdelijk onbewoonbaar. Dit voorjaar was het gelukkig niet zo heftig, maar met het stijgende waterpeil steeg ook de onrust in de regio.


Hub Gerards
Hub Gerards

Schoon en veilig maken

Welke taken heeft de calamiteitendienst zoal? Gerards: 'In verband met het ingezakte talud in Schin op Geul moesten we verkeersmaatregelen treffen. We hebben verkeersregelaars opgetrommeld en een graafmachine ingezet om de grond af te voeren, totdat de weg weer veilig was. Op diverse lokale wegen stroomde dit voorjaar modder op het asfalt. We krijgen zo'n melding binnen en sturen er dan snel een veegwagen naartoe. Onze werkzaamheden na een calamiteit zijn zeer divers: van het verwijderen van een kadaver of afgebroken takken tot het regelen van het verkeer bij een kruispunt waar de verkeersregelinstallatie kapot is. Soms is er een ongeval met letsel. Dan vindt er een onderzoek plaats door de politie en zetten wij de weg af en vegen glas, olie en eventueel bloed weg. We bergen het wrak niet, maar repareren wel de vangrail als dat nodig blijkt. De kerntaak bestaat uit het schoon en veilig maken van de wegen.'


'Op diverse lokale wegen stroomde dit voorjaar modder op het asfalt'

24/7 paraat

De calamiteitendienst van Henssen BV maakt deel uit van een contract met de provincie en De Jong Zuurmond Infrabeheer, Onderhoud & Services. Gerards: 'De Jong Zuurmond is onze overkoepelende organisatie. Een melding van een calamiteit komt daar als eerste binnen en wordt op basis van de regio aan ons gedelegeerd. Onze eigen calamiteitendienst is 24 uur per dag, 365 dagen per jaar paraat. Als er een melding binnenkomt, kijken wij welke medewerkers en machines we het beste kunnen inzetten. Voor het grootste deel lossen we de calamiteit zelf op, maar soms doen we een beroep op regionale aannemers. Uiteraard doet deze 24-uursdienst een groot beroep op de flexibiliteit van onze medewerkers. Die zijn in een roulatieschema ingedeeld om beschikbaar te zijn in geval van een calamiteit. Soms moeten we de hele dagplanning aan de kant gooien, maar dat hoort erbij. De calamiteit heeft altijd prioriteit!'


Preventief maaibeleid

In het beeldbestek van de provincie Limburg staat dat de hectometerpaaltjes en de reflectorpaaltjes te allen tijde zichtbaar moeten zijn. 'We zijn daarom verplicht om gras- en kruidengroei weg te maaien om de zichtbaarheid te handhaven. Dat betekent dat wij in mei en juni rondom deze objecten anderhalve meter maaien om het uitzicht vrij te houden. Dit is dus preventief maaibeleid puur vanwege de veiligheid. De resterende percelen vallen onder het ecologisch maaibeheer, dat een steeds grotere rol in onze organisatie krijgt. Onze chauffeurs volgen trainingen, zoals over de Wet Natuurbeheer, en wij hebben ecologen in dienst als adviseur.'


'Het camerasysteem detecteert de aanwezigheid van invasieve exoten en zwerfvuil en de hoogte van de vegetatie'

Wagenvloot Henssen
Wagenvloot Henssen

MowHawk-camerasysteem

Uit respect voor de natuur en het ecosysteem werkt Henssen met het MowHawk-camerasysteem. Deze toepassing is bedacht en ontworpen door partnerbedrijf en machineleverancier Wim van Breda. De camera is gemonteerd op de maaiarm van een bermmaaier. Het camerasysteem detecteert de aanwezigheid van met name invasieve exoten en zwerfvuil en de hoogte van de vegetatie. De maaigegevens zijn beschikbaar in GIS, zodat Henssen en zijn opdrachtgever realtime de berm kunnen inspecteren. Het systeem fungeert tevens als assistent van de chauffeur en verschaft data voor opdrachtgevers en beleidsmakers. Deze datacollectie wordt gebruikt voor bedrijfsvoering en beleidsvorming. Dit systeem maakt gebruik van AI dankzij de samenwerking tussen Digital Intelligence Agency Datacadabra en Wim van Breda.


Samenwerking met Wim van Breda

Zuid-Limburg is een heel specifieke regio als het gaat om begaanbaarheid. 'Daarom hebben we met Wim van Breda veel geëxperimenteerd met aanpassingen op machines, om ze geschikt te maken voor de smalle en holle wegen hier in Zuid-Limburg. Samen met Wim van Breda en Herder heeft Henssen BV verschillende machines ontwikkeld en getest, waaronder het prototype van de Vredo Kantonnier.' Zo mag deze door wateroverlast geplaagde regio zich tevens de kraamkamer van het innovatief groenonderhoud en toegepaste machinerie noemen.

Bron: [1] https://nationaalrampenfonds.nl/media/files/392-giro777-eindrapportage-overstromingen-in-limburg-2021.pdf

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Sima 2024
zondag 24 november 2024
t/m woensdag 27 november 2024
National Tender Day
woensdag 27 november 2024
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER