|
| 86 sec |
Pas geleden sprak ik met een bedrijfscoach. Interessant om te zien hoe iemand van buiten de groene sector naar ons werk kijkt. De man begon echter al op het verkeerde been door wat wij doen te omschrijven als een niche.
Volgens het woordenboek is een niche een klein, afgebakend deel van de totale markt, vaak met minder concurrentie. Dat is absoluut niet het geval in onze sector. Groen is allesbehalve klein. Sterker nog, het is de afgelopen jaren alleen maar gegroeid, zowel in omzet als in maatschappelijke relevantie.
|
Groen is allesbehalve klein. Sterker nog, het is de afgelopen jaren alleen maar gegroeid, zowel in omzet als in maatschappelijke relevantie.
| |
|
De groene sector is tegenwoordig overal. Van stedelijke vergroening en duurzaam waterbeheer tot biodiversiteit en klimaatadaptatie. Het zijn thema's die niet alleen door overheden, maar ook door burgers en bedrijven als cruciaal worden gezien. Dit heeft geleid tot een forse groei voor veel ondernemingen in onze sector. En hoewel dat natuurlijk positief is, brengt het ook uitdagingen met zich mee.
|
Dit heeft geleid tot een forse groei voor veel ondernemingen in onze sector
| |
|
Een van die ontwikkelingen is consolidatie. Steeds vaker zien we dat bedrijven worden overgenomen door grotere (buitenlandse) partijen. Dat is een trend die we in veel sectoren zien, maar in de groene sector speelt dit extra, omdat opdrachtgevers steeds hogere eisen stellen. Gemeenten die vanwege herindelingen groter zijn geworden, hebben bijvoorbeeld meer schaalvoordelen nodig. Daarnaast worden duurzaamheidseisen strenger, en dat vraagt om bedrijven met voldoende slagkracht en expertise om aan deze complexe vraagstukken te voldoen.
Deze ontwikkeling roept vragen op. Worden bedrijven in onze sector overgenomen uit strategisch oogpunt, of speelt puur economisch rendement een rol? Het antwoord lijkt beide te zijn. Een overname heeft alleen zin als er perspectief is op winst. Het feit dat er bedrijven in onze sector worden gekocht, laat zien dat er nog steeds goed geld te verdienen is. Het groen is, anders dan sommige buitenstaanders misschien denken, allesbehalve een kleine of stagnerende sector.
Toch brengt deze groei ook verantwoordelijkheid met zich mee. Als sector staan we voor de uitdaging om onze maatschappelijke relevantie vast te houden. Groeien is mooi, maar hoe zorgen we ervoor dat dit niet ten koste gaat van kleinschaligheid, innovatiekracht en de passie die ons werk drijft? De groene sector mag dan economisch floreren, we moeten ervoor waken dat we onze wortels - letterlijk en figuurlijk - niet verliezen.
Groter groeien is dus geen doel op zich, maar een middel om impact te maken. Als we dat kunnen combineren met de waarden die onze sector zo uniek maken, ligt er een groene toekomst in het verschiet.
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|