Hoofdredactioneel: Afgehaakt met aanhangers |
|
|
|
 |
| 91 sec |
Soms weet je niet of je moet huilen of lachen. Dat overkwam me een beetje toen ik deze week ging uitpluizen hoe de onlogische wirwar van regelgeving rondom rijbewijzen en elektrisch rijden zat. Als praktisch vakblad maken wij de zaken graag makkelijk voor onze lezers. Maar het lijkt erop dat sommige mensen graag zaken ingewikkelder maakt. Want er is dus een nieuw hoofdstuk in het rijbewijsdossier. Een elektrische bedrijfsbus mét aanhanger vergt sinds 1 januari 2025 een vrachtwagenrijbewijs (C1), terwijl dezelfde bus zonder aanhanger nog gewoon met een BE-rijbewijs de weg op mag. Of dezelfde bus die op diesel rijdt óók met BE-rijbewijs. Hoe leg je dit uit aan een hovenier of groenvoorziener die al jaren gewend is met zijn bus en aanhanger te werken?
Willemijn van Iersel, hoofdredacteur |
De overheid zegt de verduurzaming van mobiliteit te willen stimuleren, maar legt tegelijkertijd een woud van regels en uitzonderingen op dat iedere ambitie de kop indrukt. Neem de situatie waarin een elektrische bestelauto zonder aanhanger een hoger gewicht mag hebben vanwege de zware batterijen. Dat is logisch: je wil ondernemers niet ontmoedigen om over te stappen op elektrisch rijden. Maar voeg je een aanhanger toe? Dan verandert diezelfde bestelauto ineens in een vrachtwagen, althans volgens de rijbewijseisen. De logica is ver te zoeken.
Wie wordt hier uiteindelijk de dupe van? Uiteraard, de ondernemer. Als je de sprong naar elektrisch hebt gewaagd heb je afgelopen 1,5 jaar al drie keer de rijbewijs eisen veranderd zien worden. En dan heb ik het nog niet eens over het gesteggel rondom de zero-emissiezones. Daar kun je toch niet op varen? Ondernemers in de groene sector willen verduurzamen, maar krijgen te maken met stijgende kosten, bureaucratische rompslomp en tijdrovende cursussen. Wie gaat de kosten van die extra rijbewijzen en veiligheidslessen dragen? Precies, de ondernemer. En ondertussen blijft het beleid hinken op twee gedachten: vergroening stimuleren, maar niet tegen de prijs van eenvoud.
De Europese Commissie helpt ook niet bepaald mee. Terwijl het Europees Parlement pleit voor versoepelingen die elektrisch rijden met een aanhanger makkelijker moeten maken, blijft de Europese Commissie deze afwijzen. De Nederlandse overheid houdt zich ondertussen aan de Europese richtlijnen en zet vooral in op strikte handhaving in plaats van pragmatische oplossingen. Resultaat? Ondernemers zitten vast in een juridische fuik, terwijl Europa er niet uitkomt.
De BOVAG en andere brancheorganisaties doen een duidelijke oproep: maak de regels praktisch, helder en uitvoerbaar. Het kan niet zo zijn dat een elektrische bedrijfswagen met aanhanger een verkeersveiligheidsrisico vormt enkel vanwege zijn gewicht. Veiligheid is belangrijk, daar zijn we het allemaal over eens, maar laten we niet doorslaan in betutteling. Waar beleidsmakers bakkeleien over details, haken steeds meer ondernemers af. En dat is precies wat we niet kunnen gebruiken in een tijd waarin duurzaamheid en vergroening prioriteit zou moeten hebben.
LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|