Nederland erkent Duitse en Belgische landbouwrijbewijzen vanaf 1 juli |
|
|
|
 |
| 45 sec |
Vrijstelling voor buitenlandse bestuurders van landbouwvoertuigen
Bestuurders met een Duits T-rijbewijs of een Belgisch G-rijbewijs mogen vanaf 1 juli 2025 zonder extra Nederlandse rijbewijzen landbouwvoertuigen besturen in Nederland. Dat blijkt uit de regeling Aanwijzing buitenlandse rijbewijzen LBT-voertuigen, MMBS en mobiele machines, die op 7 maart is gepubliceerd voor internetconsultatie.
Afbeelding gegenereerd door AI |
Tot nu toe moesten bestuurders uit Duitsland en België in Nederland beschikken over een Nederlands T-rijbewijs of een B-rijbewijs dat voor 1 juli 2015 was afgegeven. De nieuwe regeling maakt het mogelijk om Duitse en Belgische landbouwrijbewijzen direct te erkennen. Daarnaast kunnen houders van deze buitenlandse rijbewijzen hun document laten omwisselen voor een Nederlands T-rijbewijs.
Eerlijke wederkerigheid binnen de EU
Nederlandse bestuurders met een T-rijbewijs mogen nu al landbouwvoertuigen besturen in Duitsland. In België geldt een vrijstelling van het G-rijbewijs voor buitenlandse bestuurders van landbouwvoertuigen. Wel blijft de beperking gelden dat Nederlandse bestuurders in zowel Duitsland als België met een landbouwvoertuig alleen agrarische werkzaamheden mogen uitvoeren. Voor niet-agrarische werkzaamheden, zoals transport van grond of het besturen van grondverzetmachines, is een CE- of C-rijbewijs vereist.
Internetconsultatie tot 6 april
De regeling is opengesteld voor internetconsultatie, waardoor belanghebbenden tot en met 6 april kunnen reageren op de voorgestelde aanpassingen en de toelichting. De reacties worden meegenomen in de definitieve besluitvorming.
|
De nieuwe regeling maakt het mogelijk om Duitse en Belgische landbouwrijbewijzen direct te erkennen, of om het document te laten omwisselen voor een Nederlands T-rijbewijs
| |
|
LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|