CO2-neutraal werken met gloednieuwe Massey Ferguson e-1700 |
|
|
|
|
 |
| 104 sec |
MF 1750 > MF e-1700
Medio juni 2025 stond bij Wim van Breda de tweede klant-en-klare Massey Ferguson e-1700 in de showroom. Deze 'E-Powered by Knegt'-tractor heeft omgerekend naar diesel een vermogen van 50 pk onder de motorkap. Als extra werd een range extender accublok aan de hefinrichting gemonteerd.
Knegt International bouwt voor Massey Ferguson tractoren uit de 1700-serie om van diesel naar elektrisch. 'De markt begint te vragen om elektrische tractoren uit deze vermogensklasse', aldus Dick van Breda, directeur van dit Geldermalsense familiebedrijf. 'Bij zwaardere tractoren ligt die situatie anders. Wij namen deel aan een project met Mechan waarbij we MF-tractoren van 100 pk ombouwden naar elektrisch, maar dit bedrijf heeft besloten het project voorlopig stil te leggen. Zo'n ombouw heeft een grote impact op de kosten, terwijl de vraag naar dergelijke zware e-tractoren bij onze doelgroepen te klein is.'
Gelijk aan MF 1750
Van Breda vervolgt: 'De vraag naar elektrische tractoren van circa 50 pk neemt dus toe. Dat komt doordat aannemers bij het inschrijven op een bestek zelf het initiatief nemen, om hiermee extra punten te scoren bij een aanbesteding, of doordat het bestek specifiek het gebruik van accu-aangedreven materieel voorschrijft. Onze MF e-1700 onderscheidt zich uiterlijk niet van de MF 1750 met een traditionele dieselmotor onder de motorkap, alleen door de groene sticker met "E-Powered by Knegt" en de laadstroomaansluiting aan de achterzijde.' Volgens Van Breda kun je met deze tractor onder standaardomstandigheden vijf à zes uur werken op één acculading. Een bijna lege accu laat zich binnen vier uur met een driefasen-230V-aansluiting weer volledig opladen. Van Breda: 'Wanneer je ermee op een sportpark werkt, kun je de accu's tijdens de koffiepauzes aan de oplader zetten. Daarna haal je met gemak het einde van een hele dag werken met een Powerpack LiFe (PO4) 450 Ah / 96V. Dit powerpack heeft een capaciteit van 43,2 kWh.'
 | | Het LiFe (PO4) 450Ah/96V-powerpack |
|
|
Range extender
We schreven in de eerste alinea al over een extra accublok aan de hefinrichting. Van Breda geeft als toelichting: 'Als een aannemer bijvoorbeeld wil werken met een elektrisch aangedreven heggensnoeier aan de maaiarm, is de ingebouwde capaciteit van 450 Ah / 96 V ontoereikend. Er zijn namelijk aanbouwwerktuigen leverbaar die elektrische aandrijving hebben. Dan zorgen we op verzoek van de afnemer voor extra elektrische capaciteit. Dat gebeurt met de montage van een zogenoemde range extender, bijvoorbeeld aan de hefinrichting achter. Het accublok waarover we spreken heeft een extra vermogen van 250 Ah. Bij montage van een maaiarm achter de tractor kunnen we de range extender uiteraard ook aan een fronthefinrichting monteren.'
Cabine
De machinist merkt geen verschil tijdens het werken in de ruime cabine, die identiek aan de MF 1750 is uitgerust. Er is sprake van optimaal zicht, De hydraulische versnellingsbak en alle andere hydraulische functies zijn gehandhaafd; alleen zijn de hydrauliekpompen en de PTO nu elektrisch aangedreven, waarvoor eerder een dieselmotor werd toegepast. Ook de aandrijving heeft dus geen veranderingen ondergaan; die vond reeds plaats met hydromotoren.
Specificaties MF E-1700 E:
 | | Elektrische motor: 49 pk
|  | | Powerpack: LiFe (PO4) 450 Ah / 96 V
|  | | Maximaal motorkoppel: 265 Nm
|  | | L x b x h: 3.195 x 1.450 x 2.260 mm
|  | | Gewicht: 2.210 kg
|  | | Rijsnelheid: 0-35 km/uur
| | | |
|
|
| Knegt Quality Tractors Eu... | |
| |
| LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
| Er zijn nog geen reacties. |
|
|
 | |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|