Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Bretrac: eerste zelfrijdende bermmaaier onder Nederlands kenteken

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Hein van Iersel, vrijdag 21 september 2018
104 sec


Vanaf 2026 staat de Herder Kantonnier op de snelweg buitenspel. De opvolger staat nu al klaar

Wim van Breda BV levert met de Bretrac de eerste zelfrijdende bermmaaier onder Nederlands kenteken. Daarmee wordt een lang gekoesterde wens vervuld voor een aantal grote groenvoorzieners.


Aannemers liepen bij het maaien van snelwegen aan tegen het probleem: het is toegestaan om een berm van een snelweg te maaien met een tractor voorzien van een grote klepelmaaier, maar niet dat die tractor daar op eigen kracht naar toe kan rijden. Daarvoor is dan altijd een dieplader nodig. Dat probleem behoort nu tot het verleden, dankzij de Bretrac. De Bretrac is hiermee de beoogde opvolger van de Herder Kantonnier, die nog tot 2024 gebruikt mag worden.
De nieuwe machine werd aan de pers, dealers en verder de grote aannemers getoond tijdens een event op landgoed Mariënwaard en was verder te zien op ATH in Biddinghuizen.


Samenspel

De Bretrac is het gevolg van een samenwerking tussen een groot aantal partijen, waarbij Wim van Breda de regisseur is binnen het geheel. In het bouwteam zitten verder als hoofdrolspelers: Van Ginkel Trucks voor de truck, Herder voor de maaiarm opbouw met werktuigen, Jan Veenhuis voor de aanhanger en tenslotte nog Wagenaar die het twist lock frame heeft geleverd
De Bretrac is primair gebouwd als een bermmaaier. Dat wil niet zeggen dat de machine alleen daarvoor gebruikt kan worden. Met minder dan tien minuten sleutelen kan de bermmaaier-unit op eigen benen naast de truck staan en kunnen de truck worden voorzien van bijvoorbeeld een zout- of pekelstrooier.


Bijzondere techniek

De Bretrac is niet zomaar een vrachtauto met een maaigiek erop gemonteerd, maar zit boordevol bijzondere techniek. Dat begint al bij de truck. Die is gebouwd op basis van een Daf CF 400 truck met een MX-11 motor, maar helemaal aangepast en onder andere voorzien van een ruim-zicht cabine. De Daf drijflijn is wel in stand gebleven, zodat de truck geserviced kan worden bij iedere Daf dealer. De vooras van de Ginkel Truck is hydrostatisch aan te drijven. Die optie is speciaal bedoeld voor werken langs de weg. Hij werkt van 0 tot 20 kilometer per uur en schakelt automatisch uit als de truck boven de 20 km/ per uur komt.


De Bretrac is de beoogde opvolger van de Kantonnier, die nog tot 2026 gebruikt mag worden.

De Herder klepelmaaier is op een speciaal ontworpen platform geplaatst, dat met twist locks aan de truck is bevestigd. Het losdraaien van de zes twist locks, het inschakelen van vier hydraulische hefcilinders en het loskoppelen van een stekker maakt dat je andere werktuigen op het platform kunt plaatsen.

Herder

Ook over de maaaiarm is het nodige te vertellen. De giek heeft een bereik van 7,10 meter en kan zowel links als rechts van de cabine worden ingezet. De aandrijving van de herder maaiunit gaat via een aparte 225 pk FPT-motor, die de aansturing van de hele maaiunit verzorgt. Deze motor drijft drie load sensing pompen aan voor respectievelijk de maaiarm, de klepelunit en de afzuiginstallatie. De afzuiginstallatie is wat breder gemaakt dan gebruikelijk. Volgens de technici zou het daarmee mogelijk zijn om met minder vermogen en dus ook minder brandstof dezelfde capaciteit te behalen.


LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
AGENDA
Sima 2024
zondag 24 november 2024
t/m woensdag 27 november 2024
National Tender Day
woensdag 27 november 2024
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER