Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

'De Metron is de eerste en enige in zijn soort'

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Klaas-Aart Kok, donderdag 5 september 2019
303 sec


Innovatieve hybride werktuigdrager maakt cabine overbodig

Tijdens de vakbeurs GroenTechniek Holland dingt de hybride en op afstand bestuurbare Reform Metron P48 RC mee naar het Gouden Klavertje Vier. Is deze werktuigdrager de voorbode van een nieuw tijdperk van elektrificatie en robotisering?


In september wordt de vierde winnaar van het Gouden Klavertje Vier gekozen. Dat moet wel geluk brengen. De prijs wordt tijdens de tweejaarlijkse vakbeurs GroenTechniek Holland uitgereikt door een onafhankelijke jury aan de meest innovatieve inzending. Dick van Breda heeft er vertrouwen in dat zijn Reform Metron P48 RC een goede kans maakt. 'Wij zijn het eerste bedrijf dat een hybride en op afstand bestuurbare werktuigdrager aanbiedt die niet op rupsbanden staat. De Metron is uniek, de eerste en enige in zijn soort. Omdat de machine normale banden en vierwielbesturing heeft, draait hij zonder bijvoorbeeld het gras te beschadigen, en beter dan een werktuigdrager met rupsbanden. Daarnaast zorgen de vier wielen voor de beste bodemdruk en bescherming van de grond.'

De Metron is gebouwd op basis van de bekende Reform Metrac, maar heeft geen cabine nodig, omdat hij op afstand bestuurbaar is. Daarnaast heeft de machine een hybride aandrijflijn. Deze bestaat uit een relatief kleine benzinemotor die de generator aandrijft, die zo energie levert aan het accupakket en de vier elektrische wielmotoren. De generator zorgt ook voor directe aandrijving van de mechanische front-aftakas. Daarnaast kan de Metron via het stopcontact worden opgeladen. 'De Metron kan volledig elektrisch functioneren. Er is ook geen hydrauliek aanwezig; de stuurcilinders en hefcilinders zijn voorzien van servomotoren. De motorolie is de enige olie die in de machine aanwezig is. Dat maakt de Metron heel geschikt voor gebruik in gevoelige natuurgebieden, waar zonder olie of met biologisch afbreekbare olie gewerkt moet worden. Hoelang de Metron volledig elektrisch ingezet kan worden, hangt af van het gebruikte werktuig. Als dit werktuig veel vermogen vraagt, dan is het een paar uur. Met een veegmachine kan hij veel langer functioneren op een acculading.'

Op dit moment wordt de Metron P48 RC nog niet ingezet voor het onderhoud van groenvoorzieningen. De machine is vanaf het najaar leverbaar en Van Breda neemt er ook een mee naar de vakbeurs in september. 'In Bunnik hebben we onlangs een demodag met de Metron gehouden. De aanwezigen waren enthousiast over feit dat de machine volledig elektrisch ingezet kan worden. Daarnaast is de Metron dankzij de afstandsbediening bijzonder geschikt voor heel steile hellingen, bijvoorbeeld voor het maaien van taluds bij snelwegen of langs spoorbanen. Bovendien kan de Metron bij extreem schuine taluds via de instelling in de bediening in hondengang worden gezet, waarbij de voorwielen en achterwielen naast elkaar lopen. We richten ons met de machine dan ook vooral op aannemers die in bermen werken.'

'We richten ons met de Metron vooral op bermonderhoud bij spoor- en snelwegen. Daar is het nog lastig om een werktuig autonoom in te zetten.'

Oostenrijk

In Oostenrijk (waar de Reform-fabriek staat)en in Frankrijk wordt er op dit moment geëxperimenteerd met volledig autonoom opererende Metron-werktuigdragers. Van Breda ziet nog niet zo snel gebeuren dat er in Nederland op korte termijn gebruikgemaakt wordt van deze autonome versies. 'We richten ons met de Metron vooral op bermonderhoud bij spoor- en snelwegen; daar is het nog heel lastig om een werktuig autonoom in te zetten. Je hebt dan te maken met het verkeer, maar ook met paaltjes, vangrails en bomen. Dat soort obstakels en veiligheidsproblemen kom je niet tegen bij het maaien van bijvoorbeeld sportvelden. Daar komt een autonome maaier beter tot zijn recht.'


Die mening deelt Vincent Achten van Turftroniq. Achten was in het verleden betrokken bij de ontwikkeling van de compleet autonome Greenbot, die net als de Metron geen cabine meer heeft, maar volledig zelfstandig kan maaien, ploegen en nog veel meer. Op dit moment levert hij systemen zoals het assisted mowing system (AMS) en het robotic mowing system (RMS), die op bestaande maaimachines kunnen worden geïnstalleerd, zodat deze gedeeltelijk of volledig autonoom kunnen functioneren. 'De Metron is een mooi concept, maar moet vaak op ruw terrein aan het werk met veel obstakels die moeilijk te herkennen zijn. Een autonome Metron is vooral geschikt voor het maaien van eenvoudige grote oppervlakken. Iemand anders kan dan het fijne werk doen en de omgeving in de gaten houden. Natuurlijk is alles technisch mogelijk, maar altijd zal de afweging moeten worden gemaakt of de meerprijs van complexe techniek het geld wel waard is.'

'Het is niet de vraag of, maar wanneer het onderhoud van groenvoorzieningen gerobotiseerd wordt'

Turftroniq richt zich met zijn systemen vooral op het aanpassen van maaimachines voor bijvoorbeeld golfbanen. In zijn werkgebied ziet Achten grote kansen wat betreft automatisering. 'Het is niet de vraag of, maar wanneer het onderhoud van groenvoorzieningen gerobotiseerd wordt. Op golfbanen wordt automatisering al veel toegepast, vooral voor het maaiwerk. Robotisering begint natuurlijk met eenvoudige taken. Vooral het maaien van fairways kost veel tijd en het is een eenvoudige handeling die makkelijk te robotiseren is. Door hier automatisering in te zetten, kun je voldoende arbeid besparen om je investering snel terug te verdienen. Golfbanen hebben grote oppervlakten die dicht bij elkaar liggen, waardoor je de machine relatief lang kunt laten functioneren zonder hem te hoeven verplaatsen. Op kleinere oppervlaktes, zoals voetbalvelden of andere groenvoorzieningen, wordt automatisering al wat minder interessant vanwege de vele transportbewegingen die nodig zijn. Aan de andere kant kun je hiervoor weer kleinere machines inzetten. Daarom zijn de gazonmaaierrobots van Husqvarna nu enorm in opmars, ook in de professionele markt.'

'Het hangt van de toepassing af wat het beste werkt', zegt Achten. 'Als je het doorvertaalt naar de landbouw: daar is het ook geen probleem om trekkerwerk onbemand te laten uitvoeren. Maar wie controleert bijvoorbeeld het zaaiwerk? En wat gebeurt er als er iets van de machine afbreekt? Als we een manier moeten zoeken om de machines dit allemaal zelf te laten oplossen, is dat nog een behoorlijke investering. Daarnaast begint nu ook de beschikbaarheid van arbeid mee te spelen. Het is lastig om goede greenkeepers te krijgen. De prijs van robotisering is in sommige gevallen misschien wat hoger, maar als je daarmee het personeelsprobleem oplost, heft dit elkaar weer op. Het is vooral belangrijk om voldoende uren met de machine te kunnen draaien, zodat deze rendabel is.'

Ondanks zijn positieve kijk op robotisering, gelooft Achten dat cabines voorlopig niet volledig zullen verdwijnen. 'Voor een werktuigdrager als de Metron kan ik me voorstellen dat een cabine niet meer nodig is. Wij leveren via Turftroniq assisted mowing systems (AMS). Daarbij zit er altijd een medewerker op de maaier, die de machine controleert en omdraait naar de volgende maaibaan. Het AMS stuurt de maaier over het veld, zodat dit perfect en zo efficiënt mogelijk gemaaid wordt. Ons robotic mowing system is de volledig gerobotiseerde versie, waarbij er geen medewerker op de maaier zelf hoeft te zitten. Deze systemen kunnen gewoon in bestaande machines ingebouwd worden. Wat mij betreft, liggen daar ook de meeste kansen voor robotisering. Het is namelijk flexibeler en je kunt gebruikmaken van bestaande en betrouwbare platformen die je niet zelf hoeft te ontwikkelen. Daarnaast weet je ook wat de inruilwaarde van bijvoorbeeld een conventionele trekker of maaier is. En je kunt altijd nog op de machine springen en hem zelf besturen, waardoor hij breder inzetbaar is. Natuurlijk komt er een tijd dat er helemaal geen cabine meer nodig is, maar we zitten voorlopig nog in een overgangsfase. Ik geloof dat de cabine nu nog een grote toegevoegde waarde heeft.'

De Reform Metron P48 RC neemt het op tegen een aantal vergelijkbare innovaties om het Gouden Klavertje Vier te veroveren. Hieronder een greep uit de lijst genomineerden:
Robotgrasmaaier ETm 115
ETESIA SAS
ETESIA breng een nieuwe robotgrasmaaier op de markt voor grotere oppervlakken. De ETm 115 heeft een maaibreedte van 115 cm.

BERKY Hybride maaiboot
GTJ
Machinefabriek BERKY uit Duitsland heeft met de nieuwe hybride maaiboot een wereldwijde primeur. Deze maaiboot is volledig elektrisch aangedreven, zowel de voortstuwing als de aandrijving van aanbouwwerktuigen.

Toro Greenmaster eTriFlex
Jean Heybroek
Toro introduceert de eerste volledig elektrische greenmaaier: de Toro Greenmaster eTriFlex. De greenmaaier heeft geen hydraulische en motorolie aan boord en smeerpunten zijn ook verleden tijd.

Elektrisch aangedreven LMtrack 286
Jean Heybroek
Deze nieuwe werktuigdrager is ontwikkeld door Motrac Industries en Jean Heybroek, beide onderdeel van Royal Reesink. Hij is volledig elektrisch aangedreven, ook de onkruidborstel.

GRS+ Electric
Lozeman Import
Grasmaaierfabrikant Gianni Ferrari heeft de eerste 100 procent elektrische professionele frontmaaier op de markt gebracht: de GSR+ Electric. Dit model is ontwikkeld met focus op mens en milieu.

X-Rot op GPS
Lozeman Import
De X-Rot is op afstand bestuurbaar, wat de machine ideaal maakt voor het maaien van moeilijk bereikbare plaatsen, zoals hellingen tot 45 graden, slootkanten, ruimtes onder laaghangende struiken en bermen langs drukke wegen.

Spider Cross Liner
Machines4Green
De Spider Cross Liner is de nieuwste telg in de Spider-familie. Het is een indrukwekkend innovatief en compact ontwerp, standaard uitgevoerd met een terreinvolgend onderstel, geïntegreerde hydraulische lier en skid-steering.

Intelligent One
Milati Grass Machines BV
De Intelligent One heeft patent op zelfstandig gestuurd belijnen met volledige gps-besturing. Er is jaren gewerkt aan het perfectioneren van de robot. Hij levert tijd- en kostenbesparing op en verhoogt tegelijkertijd de precisie en duurzaamheid.

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Sima 2024
zondag 24 november 2024
t/m woensdag 27 november 2024
National Tender Day
woensdag 27 november 2024
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER