Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

De elektrische houtversnipperaar

ADVERTORIAL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
donderdag 19 december 2019
77 sec


In het kader van steeds hogere eisen aan milieuvriendelijke toepassingen in de landschapsverzorging heeft Rabaud een machine ontwikkeld waarbij de benzinemotor in de houthakselaar vervangen is door een accupakket. De Xylochip 150, een elektrische houtversnipperaar die werkt op lithium-ionbatterijen.


Met zijn 13 kW is deze hakselaar ontworpen voor intensief professioneel gebruik in landschapsverzorging. Het combineert de elektrische voordelen met de kracht van lithium-ion!

Accu-pakket

De prestaties van de batterijen zijn ontwikkeld volgens strikte richtlijnen en zorgen ervoor dat de hakselaar tot wel vijf uur onder last kan werken. De machine kan worden opgeladen via een standaard huishoudelijke 220V aansluiting (laadtijd 7 uur) of via een laadstation voor elektrische auto's (laadtijd 1 uur). Tijdens het laden kan de hakselaar blijven werken.


De lithium-ion batterijen (ijzerfosfaat, bestaande technologie voor elektrische auto's) garanderen een levensduur van 2000 cycli. Een cyclus komt overeen met volledig op- en ontladen van 0 tot 100 procent. Het accupakket heeft daarmee dezelfde levensduur als de hakselaar. Deze batterijen hebben een lage spanning en vereisen geen speciale aanpassingen aan de basismachine.

Milieu belasting en geluidsniveau

Elektro-energie is milieuvriendelijk en gebruiksvriendelijk. In tegenstelling tot benzinemotoren is er geen CO₂-uitstoot. Voor de gebruiker is het prettig werken, omdat de hakselaar veel stiller en volledig zonder uitlaatgassen werkt.

Het meeste geluid bij het bedienen van een houthakselaar wordt niet veroorzaakt door de motor, maar door het hakselproces. De elektrische hakselaar is stiller zonder invoer van takken (105dBA versus 110dBA voor de benzinemotor), terwijl in de hakselfase het verschil relatief klein is (124dBA voor de elektromotor versus 125dBA voor de benzinemotor).


Kosten en baten

Hoewel deze hakselaar zo'n €13.000,- duurder is dan een hakselaar met een 22 pk benzine motor, is hij extreem zuinig. Bij een jaarlijks gebruik van 200 uur per jaar over een periode van 7 jaar, verbruikt de elektrische hakselaar voor ongeveer €560,- aan elektriciteit. Aan de andere kant verbruikt de hakselaar op benzine ongeveer €14.000 aan benzine, filters wissels en olieverversingen in dezelfde periode.


Prestaties

Het motorvermogen van de e-hakselaar komt overeen met een 22 pk benzinemotor. De hakselcapaciteit blijft hiermee hetzelfde in vergelijking met de benzinemotor. Met zijn 5-in-1 rotor en drie standaardinstellingen voor gebruik met messen en/of hamers, versnippert hij takken en hout met een diameter tot 150 mm. Met een gewicht van minder dan 750 kg kan hij worden vervoerd door bestuurder in bezit van rijbewijs B.


Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024
Vakbeurs Openbare Ruimte 2024
woensdag 25 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER