Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

'Blijf van onze bomen af!'

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Karlijn Klei, dinsdag 10 maart 2020
188 sec


Gezonde bomen kappen lijkt anno 2020 écht niet meer te kunnen.

Bewoners van de Boschveldweg in Den Bosch zijn boos. Heel erg boos. In september werd besloten dat een reeks grote platanen in de straat gekapt wordt. Niet drie of vier, maar liefst 34 moeten eraan geloven. De beeldbepalende giganten moeten wijken voor de trillingswand die ProRail er wil plaatsen in verband met de verwachte toename van het treinverkeer. De bewoners eisen dat er naar een alternatief gezocht wordt, maar dat lijkt lastig.


We hebben allemaal weleens 'last' van de bomen in onze buurt. In de herfst als je de gevallen blaadjes van je pad staat te vegen, in de lente als de vogels in het bladerdak je auto onderpoepen, of in de zomer, als je door de boom nét niet lekker in de zon kunt zitten. Toch ervaren de meeste mensen bomen in de straat als bijzonder aangenaam en zien ze, als puntje bij paaltje komt, de sfeervolle groene kanjers liever niet gaan. Dat is voor de bewoners van de Boschveldweg net zo. 'De rits gezonde, beeldbepalende platanen in de straat kappen, terwijl er een alternatief is, is echt van de zotte', luidt het oordeel van onder meer Ana Menezes van actiegroep Red de Platanen.

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

De bomen worden gepakt wegens het zogenaamde Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Dat houdt in dat er op de drukste lijnen in en rond Den Bosch over de bestaande sporen veel meer zware treinen gaan rijden. Tot wel zes stoptreinen, zes intercity's en twee goederentreinen per uur per richting. Om overlast van de treinen voor omwonenden te beperken, moet er een trillingswerende wand komen. Volgens ProRail, verantwoordelijk voor het PHS, kan dat in de Boschveldweg eigenlijk maar op één plaats: waar momenteel de 34 platanen staan. 'Het is voor de aanleg van de trillingswand noodzakelijk bomen te kappen over een lengte van ongeveer 250 meter, globaal tussen de Sint Lucasstraat en de stationstunnel', bevestigt een woordvoerder van ProRail in september in het Brabants Dagblad.


De rij van meer dan 20 meter hoge platanen bepaalt het beeld van de straat en is volgens de structuurkaart van de gemeente een 'waardevolle boomstructuur'. Verder blijkt uit een rapport van Arcadis dat de bomen geen ziektes en (dus) een goede toekomstverwachting hebben. Is er dan geen alternatief? Jawel; ProRail zou de trillingswand dichter bij het spoor kunnen plaatsen. Maar dan moeten er een aantal gebouwen gesloopt en kabels en leidingen verlegd worden. En daar hangt een prijskaartje aan: meerkosten van bijna twee miljoen euro. Dat vindt ProRail teveel, en dus is ervoor gekozen de bomen niet direct langs het spoor, maar aan de Boschveldweg aan te leggen, ten koste van de waardevolle groenstrook. Hoewel gebruikelijk, is herplant elders in de relatief smalle straat vanwege de omvang van de platanen (zo'n drie meter) niet mogelijk.

In actie

De omwonenden hoorden in september voor het eerst over het plan om de bomen te kappen. 'We moésten iets doen', zegt Ana Menezes van de actiegroep Red de Platanen. Samen met buurtbewoners besloot ze in actie te komen. 'Zowel wij als de gemeente zijn het eigenlijk al niet eens met het PHS', vertelt Menezes. 'De treinen tegenhouden lukt helaas niet meer, maar de bomen en de tuintjes en struiken daaronder kunnen we samen misschien nog redden. Als de bomen gekapt worden, gaat de hele wijk erop achteruit', legt Menezes uit. Niet alleen het straatbeeld wordt minder, vult ze aan; het verwijderen van het groen heeft ook direct effect op het welzijn van de bewoners. 'Bomen verkoelen, vangen hemelwater en CO₂ op, vangen fijnstof af enzovoort! De woonwijk 't Zand, waar de Boschveldweg deel van uitmaakt, is een van de warmste wijken in Den Bosch. Laten staan die bomen, dus!'


Niet alleen vanuit dat oogpunt is het plan om de bomen te kappen niet logisch, vindt Menezes. 'De straat is net heringericht, waarbij ook maatregelen zijn genomen om de bomen juist te bewaren. Dat kostte in totaal een miljoen euro. Bovendien is de werking van de trillingswand helemaal niet gegarandeerd. Of die echt werkt zoals ProRail verwacht, is pas na pakweg een jaar duidelijk.'

Geluk bij een ongeluk

Ook de gemeente wil de bomen behouden, maar laat weten vrij machteloos tegenover het Rijk te staan: 'De gemeente kan een kapvergunning weigeren. [...] De gemeente kan daarbij overruled worden door een hoger overheidsorgaan, waarbij de grond zelf onteigend kan worden zodat de trillingswand alsnog geplaatst kan worden.'


Spannende tijden, dus, voor de bewoners van de Boschveldweg en omstreken. Een datum voor de kap heeft ProRail nog niet vrijgegeven. Momenteel liggen de werkzaamheden rond het PHS overigens stil wegens de pfas- en stikstofproblematiek. Een geluk bij een ongeluk, noemt Menezes het. Op het moment van schrijven staat er een landelijk debat over spoorvervoer in de planning. Vóór die tijd worden de bomen in ieder geval niet gekapt. Maar of het de Bosschenaren lukt de kap helemaal tegen te houden, is nog maar de vraag.


Inspireren en mobiliseren

Actiegroep Red de Platanen zamelt onder meer handtekeningen in en wil mensen een boom laten adopteren met een gedicht, foto of tekening. Zo wil de groep mensen inspireren om zich hard te maken voor het behoud van bomen, niet alleen in Den Bosch, maar overal. 'We moeten geluid maken, alert blijven en bewustzijn creëren over onnodige bomenkap', benadrukt Menezes. 'Help ons daarbij. Nu is het hier, de volgende keer bij jou in de buurt!'

Noot van de redactie

Vlak voordat dit blad begin februari naar de drukker ging, werd tijdens een bijeenkomst bekend dat ProRail bereid is om naar een oplossing te kijken. Wethouder duurzame mobiliteit, talentenontwikkeling en welzijn Ufuk Kâhya zal met de betrokken partijen (Red de Platanen, Goederentreinen Nee, Bewonersvereniging Leefbare Binnenstad én ProRail) werken aan een beter plan, waarbij de platanen kunnen blijven staan.

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Theo van den Anker
Tuesday 3 March 2020
In deze tijd van opwarming van onze aarde is bomenkap uit den boze. Deze bomen moeten dus blijven staan. Als de spoorwegen iets wil moet ze in eerste instantie de oplossing zoeken op eigen terrein. dus op eigen terrein bijvoorbeeld een paar gebouwen dan maar slopen. De omwoners kunnen ook nog contact opnemen met de bomenstichting. veel succes toegewenst in het redden van deze beeldbepalende bomen.
Toon
Tuesday 10 March 2020
Is er al eens een waarde taxatie gedaan?

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
GEVRAAGD: Webdesign Hamburg
maandag 25 november 2024
AGENDA
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Agribex 2025
woensdag 3 december 2025
t/m zondag 7 december 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER