De Heer land en water gaat werken met 420 Ego-machines |
|
|
|
|
| 223 sec |
Grote groenaannemer zet vol in op emissieloos
Ook voor de invulling van duurzame beheerdoelstellingen leggen overheden de verantwoordelijkheid steeds meer bij aannemers. De Heer land en water wil met de tijd mee en liever nog vooroplopen. Op 27 februari leverden Ego-importeur Stierman de Leeuw en Ego-dealer Hoogendoorn uit Houten maar liefst 420 Ego-machines bij de groenaannemer. Teunis de Heer, uitvoerder bij De Heer land en water: 'Overheden vragen veel, maar wij leveren en bieden nog veel meer.'
Links Jurgen Albers, directeur van Stierman de Leeuw, rechts Ad de Heer, directeur van De Heer land en water. Bron: Stierman de Leeuw |
De Heer land en water tekende medio vorig jaar een UAV-GC-contract met de gemeente Amsterdam en in maart gaat een zesjarig integraal onderhoudsbestek van start in de gemeente Rotterdam. De Heer land en water kreeg dit gegund vanwege zijn sterke plannen van aanpak met maximale inzet op emissievrij. De Heer: 'We gaan in de wijken Charlois en Rozenburg het groen onderhouden, inclusief onkruidbestrijding op verhardingen. Voor dat laatste maken we gebruik van een zelf ontwikkeld heetwatersysteem.'
Zoveel mogelijk op accu
Een groot deel van de transportvloot van De Heer is al accu-aangedreven. Eerder schreef vakblad Stad en Groen over de Frisians waarmee De Heer rondrijdt. Ook werkt het bedrijf met Goupil-transporters voor de heetwater-onkruidbestrijding. Stierman de Leeuw en Hoogendoorn leveren nu een complete waslijst Ego-gereedschap en -machines, alles wat er te krijgen is op het gebied van tuin en park. Teunis de Heer: 'Overheden vragen bedrijven steeds vaker om emissievrij en circulair te werken. Wij bieden dat en innoveren daarbij zo veel mogelijk.'
| Ego-accu's |
|
|
Motivatie van keuze
In 2019 trof De Heer op de dag van de Openbare Ruimte het bedrijf Stierman de Leeuw in de persoon van André Kors. De Heer maakte toen kennis met Ego. 'We werken al enige jaren met accugereedschap van een ander merk, maar onze nieuwsgierigheid naar Ego werd gewekt. Na de vakbeurs in Hardenberg kregen we Ego-machines mee om uit te proberen. Na een maand waren we eruit. Het viel ons vooral op dat Ego wat zwaardere accu's heeft die niét ruggedragen zijn. Dat is een voordeel in ons werk. De gereedschappen kunnen eenvoudig achter in onze elektrische transporters gelegd worden en de medewerkers kunnen vervolgens makkelijk in het voertuig stappen en doorrijden. Ze hoeven geen accu van hun rug te halen of op de volgende werkplek weer om te doen. Hierdoor wordt zo efficiënt mogelijk gewerkt met een minimum aan mee te dragen gewicht.'
Bewonderenswaardig
Ego-dealer Hoogendoorn legde een scherpe prijs neer en dat gaf de doorslag. Maarten de Heer, werkzaam bij Hoogendoorn in Houten: 'Elektrisch heeft de toekomst. Dat neemt niet weg dat De Heer land en water een bewonderenswaardige overstap maakt, want de omslag is geen sinecure. De medewerkers moeten rekening houden met laadtijden, een andere capaciteit en ander onderhoud. Dat vergt omdenken.'
|
Maarten de Heer van dealer Hoogendoorn: 'De omschakeling vergt omdenken'
| |
|
In de praktijk
Een voorbeeld van omdenken: op sommige plaatsen kan de capaciteit van een bosmaaier worden vergroot door de kap eraf te halen en er een langere draad in te monteren, maar dat is geen optie bij een accubosmaaier. Er zal vaker gemaaid moeten worden zodat het gras niet te lang wordt. Hetzelfde geldt voor de bladblazer: als je efficiënt met de accu's wilt omgaan, is het goed om grote hopen blad van tevoren met de zuigwagen te verwijderen. Kleinere hoeveelheden kunnen prima worden opgeruimd met de Ego-bladblazer. Ruggedragen accu's wegen zes à zeven kilo, maar een brandstof-aangedreven bosmaaier weegt hetzelfde. Het is even wennen aan waar het gewicht zit.
Gert Fransen, planner bij De Heer land en water, knikt: 'De rugaccu neemt flink wat ruimte in; de jongens moeten daarmee rekening houden wanneer ze bijvoorbeeld tussen takkenbossen manoeuvreren. Ze moeten van tevoren bedenken hoeveel machines ze meenemen naar de klus en hoeveel accu's daarvoor nodig zijn. De lichtste accu is bij de zwaarste bosmaaier na een kwartier leeg, dus daarvoor moet een ruggedragen accu mee. In sommige gevallen zullen er meer machines mee moeten dan ze gewend waren. Wellicht moet het maaien nu met zeven accumaaiers gebeuren in plaats van met vijf benzinemaaiers. We hadden al geïnvesteerd in omvormers in vier van onze busjes en in een paar transporters, omdat we bijvoorbeeld voor het maken van beschoeiing met elektrische slijptollen werken. Bij de transporters zijn de kabels het dikste, dus daar kun je het snelste mee opladen tijdens het rijden.'
Fransens collega Peter Oudenes, voorman buitendienst: 'Met een rit van een half uur krijg je natuurlijk geen zware accu opgeladen. De omvormers zijn eerder handig om lichte accu's onderweg op te laden. Wij zetten op grote schaal accumachines in; om dat succesvol te kunnen doen, moet je zorgen dat je genoeg opgeladen accu's meeneemt. Eigenlijk is het hetzelfde als met machines op benzine: die moet je ook een paar keer per dag bijtanken. We zijn creatief genoeg om ons het werken met accu eigen te maken. Elk systeem heeft nadelen, maar ook voordelen. Voor de gebruikers en omgeving is het prettig dat dit elektrische gereedschap minder geluid maakt en geen uitstoot heeft. Dat is veel waard.'
|
Teunis de Heer: 'Omdat wij het onderhoud niet zelf doen, is de dealer voor ons erg belangrijk'
| |
|
| Deze levering van Ego is de grootste tot nu toe. |
|
|
Onderhoud door dealer
Maarten de Heer: 'Bij storingen is het geen kwestie van de machine achterlaten in de werkplaats en de volgende morgen weer ophalen. De reparatie- en onderhoudskennis is nog niet in huis. De merken moeten ook nog een slag slaan als het gaat om robuustheid. In dit type werk worden machines namelijk écht grondig gebruikt. Accumachines slijten wellicht eerder.' Teunis de Heer knikt: 'Omdat wij het onderhoud niet zelf doen, is de dealer voor ons erg belangrijk. Maar als het goed is, zullen we - slijtage daargelaten - weinig met storingen te maken krijgen bij deze accumachines. Alles oogt degelijk.'
Dik Ockhuijsen, die het onderhoudsteam voor machines met brandstofmotoren aanstuurt: 'We hebben in onze werkplaats een klein depot waar we defecte machines en gereedschappen neerleggen. De leverancier van deze machines komt een- of tweemaal in de week langs om ze op te halen en de gerepareerde spullen weer terug te brengen. Dat is een service van hen. Wellicht is zoiets ook mogelijk met de Ego-dealer. Het voordeel is dat hij letterlijk om de hoek zit.'
| De Heer land en water, Stierman de Leeuw en Ego-dealer Hoogendoorn gezamenlijk op de foto. Bron: Stierman de Leeuw |
|
|
Blijk van vertrouwen
Jurgen Albers, directeur van Stierman de Leeuw, is erg trots op deze overdracht. 'De Heer land en water is het eerste grote aannemersbedrijf dat zo'n groot aantal Ego-machines heeft aangeschaft. Dat is een groot blijk van vertrouwen. Daarin staan ze overigens niet alleen, want steeds meer professionals kiezen voor Ego, onder meer omdat Ego accumachinecombinaties heeft die de hoogste energiecapaciteit in de sector leveren. Accumachines naast brandstofmachines zetten is appels met peren vergelijken. Overheden vragen om elektrisch, dus hebben aannemers geen keuze. En als je de accumerken onderling vergelijkt, durf ik te stellen dat Ego het beste merk is.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|