Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Asfalt scheurt door droogte

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Van de Bijl & Heierman, vrijdag 17 juli 2020
76 sec


De afgelopen zomers waren droog, veel droger dan normaal. Dat heeft gevolgen voor de inrichting van de buitenruimte. Vooral in asfaltpaden en wegen die gelegen zijn op klei- en veengronden ontstaan scheuren. Diverse partijen klopten dan ook reeds met bovenstaande problematiek aan bij Van de Bijl & Heierman bv.

Wortelopdruk in Montferland
Wortelopdruk in Montferland

Probleem

De zomer van 2018 was extreem droog en ook de zomer van 2019 was droger dan gemiddeld. In 2020 begon de droogte al heel vroeg, medio maart. Deze droge zomers hebben gevolgen voor de inrichting van de buitenruimte. Vooral in asfaltpaden en wegen die gelegen zijn op klei- en veengronden ontstaan scheuren. Door de droogte is de klei ingeklonken en doordat het veen droog is komen te liggen, is het verteringsproces op gang gekomen. De scheuren geven een akelig beeld en zodra deze breder worden, komt de veiligheid in het geding.


Gemeentes en andere beheersinstanties vullen de scheuren nogal eens uit met koudasfalt, lapwerk dus. Voor de wat langere termijn is dit geen duurzame oplossing, want bij een volgende droogteperiode kunnen de scheuren weer open gaan staan.

Oplossingsrichting: halfverharding

Diverse gemeentes en beheersinstanties klopten reeds met bovenstaande problematiek aan bij Van de Bijl & Heierman bv. Het advies is om goed te kijken of een asfaltverharding noodzakelijk is. Zo niet, dan wordt geadviseerd om de optie van semi-verharding te bekijken. Hierbij kan een keuze gemaakt worden voor een gebonden of een ongebonden halfverharding. De scheuren zijn dan verleden tijd en de vele andere voordelen van een halfverharding zijn mooi meegenomen:


Natuurlijke uitstraling
Klimaatadaptieve functie
Eenvoudig te beheren en eventuele herstelkosten zijn goedkoper
Volledig herbruikbaar
Uitstekend te gebruiken bij afwijkende vormen en ongelijk terrein
Elke gewenste stijl en uitstraling kan ermee worden gecreëerd
Milieuvriendelijk


'Scheuren geven een akelig beeld en doen af aan de veiligheid'

Oplossingsrichting: stabiliseren

Een andere oplossingsrichting om scheurvorming te voorkomen, is het stabiliseren van de ondergrond. Hierbij wordt het asfalt óf ter plaatse hergebruikt óf afgevoerd, afhankelijk van de teerhoudendheid van het asfalt. De bodem wordt vervolgens tot een diepte van ca. 25 cm gefreesd en er wordt een bindmiddel aan toegevoegd. Hierdoor ontstaat één gebonden oppervlakte, die een hoge druksterkte bereikt. De neerwaartse druk wordt verdeeld over een groot oppervlak, wat ongelijke zetting en daardoor scheurvorming voorkomt. Om de oppervlakte te beschermen en te conserveren, kan er gekozen worden voor een slijtlaag met een gewenste steenslag.


Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024
Vakbeurs Openbare Ruimte 2024
woensdag 25 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER