Asfalt scheurt door droogte |
|
|
|
Van de Bijl & Heierman,
vrijdag 17 juli 2020 |
|
| 76 sec |
De afgelopen zomers waren droog, veel droger dan normaal. Dat heeft gevolgen voor de inrichting van de buitenruimte. Vooral in asfaltpaden en wegen die gelegen zijn op klei- en veengronden ontstaan scheuren. Diverse partijen klopten dan ook reeds met bovenstaande problematiek aan bij Van de Bijl & Heierman bv.
Wortelopdruk in Montferland |
Probleem
De zomer van 2018 was extreem droog en ook de zomer van 2019 was droger dan gemiddeld. In 2020 begon de droogte al heel vroeg, medio maart. Deze droge zomers hebben gevolgen voor de inrichting van de buitenruimte. Vooral in asfaltpaden en wegen die gelegen zijn op klei- en veengronden ontstaan scheuren. Door de droogte is de klei ingeklonken en doordat het veen droog is komen te liggen, is het verteringsproces op gang gekomen. De scheuren geven een akelig beeld en zodra deze breder worden, komt de veiligheid in het geding.
Gemeentes en andere beheersinstanties vullen de scheuren nogal eens uit met koudasfalt, lapwerk dus. Voor de wat langere termijn is dit geen duurzame oplossing, want bij een volgende droogteperiode kunnen de scheuren weer open gaan staan.
Oplossingsrichting: halfverharding
Diverse gemeentes en beheersinstanties klopten reeds met bovenstaande problematiek aan bij Van de Bijl & Heierman bv. Het advies is om goed te kijken of een asfaltverharding noodzakelijk is. Zo niet, dan wordt geadviseerd om de optie van semi-verharding te bekijken. Hierbij kan een keuze gemaakt worden voor een gebonden of een ongebonden halfverharding. De scheuren zijn dan verleden tijd en de vele andere voordelen van een halfverharding zijn mooi meegenomen:
| | Natuurlijke uitstraling
| | | Klimaatadaptieve functie
| | | Eenvoudig te beheren en eventuele herstelkosten zijn goedkoper
| | | Volledig herbruikbaar
| | | Uitstekend te gebruiken bij afwijkende vormen en ongelijk terrein
| | | Elke gewenste stijl en uitstraling kan ermee worden gecreëerd
| | | Milieuvriendelijk
|
|
'Scheuren geven een akelig beeld en doen af aan de veiligheid'
| |
|
Oplossingsrichting: stabiliseren
Een andere oplossingsrichting om scheurvorming te voorkomen, is het stabiliseren van de ondergrond. Hierbij wordt het asfalt óf ter plaatse hergebruikt óf afgevoerd, afhankelijk van de teerhoudendheid van het asfalt. De bodem wordt vervolgens tot een diepte van ca. 25 cm gefreesd en er wordt een bindmiddel aan toegevoegd. Hierdoor ontstaat één gebonden oppervlakte, die een hoge druksterkte bereikt. De neerwaartse druk wordt verdeeld over een groot oppervlak, wat ongelijke zetting en daardoor scheurvorming voorkomt. Om de oppervlakte te beschermen en te conserveren, kan er gekozen worden voor een slijtlaag met een gewenste steenslag.
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
|
|
|
|
| |
Sima 2024
|
zondag 24 november 2024 t/m woensdag 27 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|