Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Ervaring met accugereedschap doet zelfs bij grootste sceptici antistemming verdwijnen

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Bart Mullink, dinsdag 4 augustus 2020
358 sec


Aannemer Erik Rip: 'Vol gas door met elektrisch'

Fabrikant Cramer verwacht dat het leeuwendeel van de professionele tuin- en parkgereedschappen op termijn elektrisch wordt. Om vaart te zetten achter die ontwikkeling werd in Zweden een speciale afdeling onderzoek en ontwikkeling geopend. Met een breed aanbod aan machines en gereedschappen die allemaal passen op één 82-voltplatform, moet elektrisch werken een fluitje van een cent worden.


De Rotterdamse gww- en groenaannemer Erik Rip besloot kortgeleden de mogelijkheden te verkennen om over te stappen van benzinemotor- naar accugereedschap. Dat bleef niet zonder gevolgen bij het bedrijf, gevestigd direct naast Rotterdam-The Hague Airport, een belangrijke klant van Rip. In een van de loodsen, met uitzicht op de start- en landingsbaan, staat een heel scala aan elektrische machines en gereedschap bij elkaar. Medewerkers gaven de loods een bijzondere naam - daarover later meer.

Het was Van Leeuwen Landbouw-, tuin- en parkmachines uit Benthuizen die Rip op weg hielp met een testpakket bestaande uit verschillende Cramer-accugereedschappen. Het aanbieden van zulke testpakketten heeft als doel het elektrische aanbod van Cramer op de kaart te krijgen, verklaart Willem Hak van Van Leeuwen. De actie is een initiatief van Cramer-importeur voor de Benelux Eurogarden. Van Leeuwen voert hem in de eigen regio: Zuid-Holland plus een stukje Noord-Holland. Het gaat er volgens Hak om te zoeken naar 'interessante spelers die willen focussen op een ontwikkeling met accumachines'.

Erik Rip (links) en Willem Hak (rechts) in de loods die Rip heeft gereserveerd voor elektrisch gereedschap en materieel.
Erik Rip (links) en Willem Hak (rechts) in de loods die Rip heeft gereserveerd voor elektrisch gereedschap en materieel.
De kennismaking van Rip met het testpakket viel in goede aarde. 'Ik heb wat machines uitgeprobeerd en besloot er een aantal van aan te schaffen. Nu ben ik weer andere aan het uitproberen.' Rip is stellig over de richting die het op zal gaan: 'Vol gas door met elektrisch.' Hij zegt naar verschillende merken te hebben gekeken en te hebben gekozen voor Cramer om het totaalpakket. Alles wat hij wil hebben is er en werkt binnen één uniform systeem. Dat maakt het vlootbeheer eenvoudig. Een app zorgt dat informatie over alle accu's direct in beeld is.

82 volt

Dankzij de 82-voltspanning kunnen de accu's gemakkelijk een hoog vermogen leveren, legt Hak uit. 'Voor alle typen gereedschap zijn de prestaties vergelijkbaar met de benzinevarianten. Dus ook voor de krachtige kettingzagen, bosmaaiers en bladblazers. De accu's zijn bovendien praktisch in het gebruik, omdat ze passen op alle Cramer-machines. Ze zijn snel verwisselbaar en zo weer opgeladen met de bijbehorende laders, die op een gewoon stopcontact passen. Als je er twee bij je hebt, kun je met elke machine in principe al zo lang werken als je wilt.'


'Ze zijn relatief licht, snel verwisselbaar en zo weer opgeladen'

In de bij het handgereedschap passende speciale rugbepakking passen twee accu's. Desgewenst kan ook één volstaan. 'Je kunt in dat geval minder lang vooruit, maar krijgt evenveel vermogen en terwijl je werkt, kan de andere opladen.' De lithiumaccu's zijn met een gewicht van 1,7 kilogram per stuk niet zwaar. Maar als iemand een lager gewicht wil dragen, kan dat bij het gebruik van het handgereedschap een argument zijn om te kiezen voor één tegelijk in plaats van twee. Voor niet-handgedragen gereedschap, zoals grasmaaiers, speelt zo'n gewichtsargument minder en zal vooral de gewenste gebruiksduur tellen.

Antistemming

Het testprogramma blijkt wat teweeg te hebben gebracht onder de medewerkers van het Rotterdamse aannemingsbedrijf. De genoemde loods met de elektrische attributen kreeg als bijnaam 'Greta-loods', naar het Zweedse meisje dat roem verwierf als klimaatactiviste. Het was niet direct bedoeld als compliment voor de inhoud. Rip: 'Van tevoren was er bijna een antistemming. Mensen in deze sector denken nu eenmaal vrij ouderwets, ook de jongeren. Door ermee te werken, raakten ze positief verrast. De reactie was: het valt toch wel mee. Dat moet je in hun geval opvatten als heel positief.' Zelf heeft hij er ook mee gewerkt en hij vindt het meer dan meevallen. Rip toont zich enthousiast over het gebruiksgemak en het ontbreken van het benzinemotorgeluid. 'Nog afgezien van het milieu zijn dat leuke dingen. Je kunt bijvoorbeeld ook binnen aan het werk, zonder enige uitstoot.'


Accu's in de lader
Accu's in de lader
Aangekomen bij de 'Greta-loods' rijdt hij één van de twee elektrische Giant-shovels die tegelijk met het gereedschap zijn aangeschaft, een stukje opzij en prijst intussen de stilte. 'De enige herrie komt van het achteruitrijpiepertje.' De shovel moet aan de kant om een mooi zicht te creëren op de Cramer-vloot erachter. Te zien zijn bosmaaiers, heggenscharen, kettingzagen, stokzagen, bladblazers, een grasmaaier en een onkruidborstelmachine. Een handbladblazer is bedoeld als hulpmiddel bij een veegmachine die buiten staat. Die laatste is een diesel, dus die hoort er in deze loods niet bij. Het blazertje is aangeschaft voor lastige hoeken die deze machine met de bezems eronder niet goed kan bereiken. Achter in de loods staan wat accu's op te laden. Doordat de hele vloot werkt op dezelfde verwisselbare accu's, is het accubeheer eenvoudig, stelt Rip. 'Je weet wat je nodig hebt. Als je zorgt dat je genoeg accu's hebt, is er nooit een probleem.' Hak onderstreept dat het bij een oplaadmogelijkheid op locatie in principe volstaat om twee of drie accu's mee te nemen. 'Op veel plaatsen kun je opladen. Als er maar een stopcontact is. Ik zie ook opkomen dat aannemers mobiele zonnepanelen gebruiken. Die leggen ze bijvoorbeeld op een container. En inderdaad, anders neem je wat meer accu's mee. Dan kun je ook zonder opladen de hele dag vooruit. Zelfs met de machines met een hoger vermogen.'

'Voor de inzameling zou een statiegeldsysteem nuttig zijn'


De hoop is uiteraard dat het testgereedschap bij de gebruikers in goede aarde valt, maar ook kritische opmerkingen zijn volgens Hak welkom. 'Wij pakken alle wensen op en geven die door aan Eurogarden, die ermee aan de slag gaat en ervoor zorgt dat wensen en eventuele modificaties worden doorgegeven aan de fabrikant.' Rip valt hem bij: 'Iedereen zal meteen alles vergelijken met benzinemotoren. Natuurlijk zitten er dan wat nadelen aan het accugebeuren, maar ik zie vooral veel voordelen. Bovendien wordt hard gewerkt om de nadelen te verminderen. Zo blijven er steeds meer voordelen over.'


Gezonder

Elektrisch werken is in opkomst als eis van opdrachtgevers, om meerdere redenen: van de lagere uitstoot van CO₂, stikstof en fijnstof tot beperking van de geluidshinder. Voor medewerkers wordt gezonder werken aangevoerd als argument voor accugereedschap. Ten opzichte van de benzineversies ervaren ze minder lawaai en trillingen en geen ongezonde uitlaatgassen.
Over de milieueffecten van het groeiende accugebruik is trouwens het laatste woord niet gezegd. Hak: 'Wij kunnen als dealer de accu's aan het eind van hun levenscyclus terugnemen. Dan worden alle componenten van elkaar gescheiden voor hergebruik. Het is technisch geen probleem; er zijn bedrijven die dit perfect doen. Het is wel zo dat de kosten hiervan hoger zijn dan de baten. Er zit dus geen verdienmodel in, althans niet op zichzelf. Je doet het omdat je het belangrijk vindt.' Hij begrijpt dat dit niet voldoende is; recycling moet meer worden dan een optie. 'Dat is met het groeiende accugebruik een grote uitdaging.' Een verwijderingsbijdrage voor verantwoorde recycling zit in de nieuwprijs verwerkt, maar alleen impliciet, weet hij. De dealers kunnen de teruggebrachte exemplaren laten recyclen. Maar zo'n 'belasting aan de voorkant' is voor de gebruikers geen prikkel om ze ook echt terug te brengen. 'Een goed statiegeldsysteem wel. Ik denk dus dat we daar naartoe moeten.'


'Lagere kosten, minder geluid, geen stank en geen startproblemen'

Behalve milieuvoordelen en aanbestedingseisen noemt Rip prettiger werken als derde argument dat voor hem de balans laat doorslaan richting elektrisch werken. 'Het is voor mij de combinatie. De eisen van opdrachtgevers, kostenbesparing, gezondheid en het milieu. Laten we ervan uitgaan -buiten de accudiscussie - dat je milieuvriendelijker bezig bent. Natuurlijk vind ik dat ook belangrijk. Ik heb twee kinderen en denk aan hoe de wereld voor hen zal zijn over vijftig jaar. Als we beter kunnen zorgen voor het milieu en de toekomst: graag.' Hak: 'Daarvoor komen we 's morgens ons bed uit.'

Nieuwe elektrische aanwinsten uitgestald voor de ingang van de werf. Op de achtergrond het hekwerk van Rotterdam-The Hague Airport
Nieuwe elektrische aanwinsten uitgestald voor de ingang van de werf. Op de achtergrond het hekwerk van Rotterdam-The Hague Airport

Groenvoorziening

Johan Teeuwen van importeur Eurogarden denkt dat de ontwikkeling naar elektrisch werken niet te stuiten is, zeker in de groenvoorziening. Als opdrachtgevers bij aanbestedingen en in bestekken eisen stellen op het gebied van emissiearm of emissieloos werken, is er geen andere keus. Of je nog een bepaalde persoonlijke voorkeur hebt, maakt niet uit. Als je werk wilt krijgen, heb je geen andere optie dan elektrisch. Hij ziet dat de ontwikkelingen aan de aanbodkant hard gaan, waardoor vaak terugkerende argumenten tegen elektrisch werken in rap tempo hun geldigheid verliezen. 'Er zitten voor de gebruiker veel voordelen aan, zoals minder geluid, geen stank en geen startproblemen, nog afgezien van het feit dat je door de lagere totale kosten goedkoper uit bent. Er zijn dus veel argumenten vóór. Ik vind het ook mooi dat we producten mogen verkopen die bijdragen aan een betere leefomgeving.'


'Ik vind het mooi om te kunnen bijdragen aan een betere leefomgeving'

Cramer label voor de professionele markt

Cramer, dat al bijna twee eeuwen bestaat, beleeft een nieuwe fase, waarin voor de vertrouwde brandstofmotoren steeds minder plaats zal zijn, schetst Teeuwen. 'In een eerste gesprek dat ik had met de directeur van Cramer zei deze al: "Alles wat we nu nog maken met benzinemotor, zal worden omgezet naar accutechniek. Niet nu direct, maar wel op termijn." Het is de kant die we opgaan.'Cramer en andere aanbieders van accugereedschap proberen de omslag vaart te geven door competitief te werken aan verbreding van het aanbod en verbetering van concepten. Cramer prijst zichzelf gelukkig momenteel het peloton te kunnen aanvoeren met het breedste aanbod voor de professionele markt op één 82-voltplatform. Het gaat om één systeem waarbinnen alles past, van de snoeischaar tot de kettingzaag met een vermogen van 2,5 kilowatt. Het is voor alle fabrikanten een uitdaging om te komen tot één oplossing die alles afdekt, weet Johan Teeuwen van Eurogarden. 'Het is een strijd. Wij zijn gelukkig dat we daarin nu vooroplopen.'

Het bijna twee eeuwen oude Cramer in het Duitse Leer maakt tegenwoordig deel uit van de Chinees-Amerikaanse Globe Group. Deze produceerde in eerste instantie in de Chinese fabriek in opdracht voor verschillende merken. Vervolgens werd ook een eigen merk, Greenworks, op de markt gebracht. Enkele jaren geleden besloot Globe Group alle accumachines voor de professionele markt te gaan leveren onder de merknaam van het aangekochte Cramer. In Leer worden zoals vanouds de brandstofaangedreven machines gemaakt, die dus op termijn ook steeds vaker in een elektrische variant leverbaar zullen zijn.

Alle accugereedschappen van Cramer worden ontwikkeld in Zweden en geproduceerd in de Chinese fabriek. Het voordeel van een Europese ontwerpafdeling is volgens Teeuwen dat de producten op een Europese leest geschoeid zijn. Het centrum voor onderzoek en ontwikkeling is gevestigd in Jönköping.

De grootste uitdaging is volgens hem de marketing die nodig is om Cramer beter op de kaart te krijgen. Hieraan is in het verleden weinig aandacht (lees: budget) besteed. 'Het verkoopnetwerk in Europa groeit snel. Maar we zijn nog steeds niet in alle landen vertegenwoordigd en zoeken nog naar meer distributiepartners.'


LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
GEVRAAGD: Webdesign Hamburg
maandag 25 november 2024
AGENDA
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Agribex 2025
woensdag 3 december 2025
t/m zondag 7 december 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER