Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Royal Reesink lanceert elektrische werktuigdrager RECO eTrac

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Karlijn Raats, donderdag 17 september 2020
358 sec


Van der Scheer (CEO Royal Reesink): 'Onze slagkracht zit 'm in kruisbestuiving binnen onze groep'

Royal Reesink lanceert de professionele elektrische werktuigdrager RECO eTrac. Jean Heybroek gaat de machine distribueren in Nederland en Reesink Turfcare in België.


Gerrit van der Scheer en Roon Hylkema ontvangen het vakblad in Baak bij Reesink-dochter Motrac Industries. Motrac Industries is de technisch ontwerper van de RECO eTrac, Reesink Production gaat na verloop van tijd de productie voor haar rekening nemen. Hylkema, voorheen stuurman van Jean Heybroek, is nu directeur van de Reesink Turfcare-divisie. Hij legt uit waarom de RECO eTrac is ontwikkeld: 'Er is een toenemende vraag vanuit de markt naar emissieloze machines voor groenonderhoud. Overheden moeten voldoen aan strenge eisen om de klimaatdoelstellingen te kunnen behalen. Ook worden eisen gesteld aan geluid, geuruitstoot en multi-inzetbaarheid. De markt vraagt om elektrische oplossingen, en specifiek om elektrisch aangedreven werktuigdragers voor groenonderhoud, waarmee een volle werkdag kan worden gewerkt zonder de accu bij te laden. Aan die vraag willen we graag voldoen.'

Van der Scheer: 'Je kunt niet bij het oude blijven; als de markt vraagt om nieuwe oplossingen, moet je bewegen'

RECO eTrac

De elektrisch aangedreven werktuigdrager RECO eTrac maakt gebruik van lithium-ion-accu's. Er kunnen diverse werktuigen aan de RECO eTrac (waarbij zowel de wielen als de werktuigen elektrisch aangedreven zijn) gehangen worden, in de eerste plaats een onkruidborstel. De machine is inzetbaar in de openbare ruimte en interessant voor gemeenten en aannemers.



Specificaties worden later dit jaar naar buiten gebracht, maar Hylkema verklapt alvast: 'We geven een harde garantie af dat je acht uur met de RECO eTrac met onkruidborsteltoepassing kunt werken zonder dat je de accu hoeft bij te laden. Je kunt hem overal opladen. De machine heeft een heel goede bediening, een fantastisch zicht vanuit de cabine en Electronic Climate Control, waardoor de temperatuur automatisch stabiel blijft. De RECO eTrac is geschikt voor een onkruidborsteltoepassing, maar later volgen concepten voor onder andere gladheidsbestrijding, maaien, bladblazen en vegen.'

Hylkema: 'We trekken bij innovatieve trajecten graag samen op met de fabrikant, maar dan moet deze de kansen ook zien'

Uitrol

Hylkema vertelt hoe de RECO eTrac zal worden uitgerold: 'Dit najaar wordt het prototype opgeleverd, waarna vanaf januari 2021 de eerste units in productie worden genomen. In het derde en vierde kwartaal van 2021 rollen er twintig machines van de band voor de verkoop.'


Onderscheidend

Er zijn meerdere elektrisch aangedreven werktuigdragers op de markt - #AllTrec$G heeft een driewielige maaimachine zonder cabine op de markt gebracht - maar alleen de Posi-Trac van Nimos is als werktuigdrager echt vergelijkbaar. De Posi-Trac heeft echter knikbesturing, de RECO eTrac maakt gebruik van fusee-achterwielbesturing, waardoor zijn frame niet kan knikken. Dit onderscheid is slechts een kwestie van smaak. Hylkema: 'Met name voor het onkruid borstelen vinden gebruikers het prettig om met één joystick de borstelarm te besturen. Bij knikbesturing moet de gebruiker met de joystick de borstelarm corrigeren. De voorkeur voor een achterwielbesturing bij onkruid borstelen zagen wij in het succes van de LM Trac.'


Binnen twee tot drie jaar moet de RECO eTrac volgens Van der Scheer het verlies van het vertrek van de LM Trac uit de Jean Heybroek-stal opgevangen hebben. 'De markt vraagt al om elektrisch. Waarschijnlijk slingert de RECO eTrac deze vraag verder aan: men
Binnen twee tot drie jaar moet de RECO eTrac volgens Van der Scheer het verlies van het vertrek van de LM Trac uit de Jean Heybroek-stal opgevangen hebben. 'De markt vraagt al om elektrisch. Waarschijnlijk slingert de RECO eTrac deze vraag verder aan: mensen gaan zien dat deze machine goed functioneert.'

Elektrisch is trending

Hylkema ziet een duidelijke trend binnen Turfcare: 'De markt vraagt om elektrisch aangedreven gereedschappen en machines die net zo krachtig zijn als de dieselvarianten, maar een betere ergonomie hebben voor de gebruiker, beter zijn voor de leefomgeving en waarmee men een volledige dag kan werken. Zeker in het gemeentelijk onderhoud. We zien in toenemende mate steden ontoegankelijk worden voor dieselmotoren; bestekken schrijven elektrisch voor.'
Elektrisch is duurder in aanschaf dan met brandstof aangedreven, maar rendeert vrij snel. 'Afhankelijk van de technische levensduur is het break even-punt bij een elektrische machine na vierenhalf jaar bereikt. Maar de ontwikkelingen gaan zo snel, dat over vijf jaar het break even-punt al bereikt is na drie jaar.'


Voorloper: proefmodel MoRe-E

De RECO eTrac komt niet helemaal uit de lucht vallen. Volgens Hylkema had Jean Heybroek al jarenlang ambities op elektrisch vlak door de vraag in Nederland en België, maar liep LM Trac daar nog niet direct warm voor, aangezien er in andere landen minder animo voor elektrisch zou bestaan.


In 2018 ontwikkelde Royal Reesink met Motrac Industries een elektrisch aangedreven prototype werktuigdrager genaamd MoRe-E, waarmee binnen de divisie Turfcare allerlei tests zijn gedaan. In 2019 stond dit prototype op de Reinigings Demodagen in Soesterberg en op de GTH-beurs. Alhoewel de machine volgens Hylkema positief werd ontvangen, is deze niet in productie gegaan.

Hylkema: 'We moeten de voorsprong met dit goede product nog waarmaken, maar het enthousiasme belooft veel goeds'

Zelf doen

De nieuwe distributieplannen van de Finse fabrikant van de LM Trac, Oy Lai-Mu, en het daardoor wegvallen van het bijna zestienjarige importeurschap van de LM Trac (Jean Heybroek blijft wel partner op het gebied van service en onderhoud) kwam als een verrassing voor Royal Reesink/Jean Heybroek. Van der Scheer verklaart dat de elektrische ambities van Jean Heybroek en Royal Reesink wellicht een bedreiging hebben gevormd voor de leverancier. 'We zijn door onze groepssamenstelling in staat om snel te reageren op een specifieke vraag in de markt, waar andere fabrikanten minder snel op willen of kunnen inspringen door de lage aantallen. Wellicht ging dat wat te snel voor de leverancier, ondanks dat we duidelijk over de elektrificatie hebben gecommuniceerd. We hadden deze machine graag ontwikkeld samen met de leverancier, want Jean Heybroek heeft voor de LM Trac de Nederlandse markt met name in het openbaar groenonderhoud met veel succes ontwikkeld. Maar nu hebben we de nieuwe machine zelf ontwikkeld.' Hylkema en Van der Scheer zijn het eens: 'Gemiste kans voor de leverancier.'


Overigens zegt Oy Lai-Mu nu ook bezig te zijn met een elektrische machine, maar is nog niet met iets naar buiten gekomen.

Roon Hylkema: 'Gelukkig maakt Jean Heybroek deel uit van een dynamische groep: Royal Reesink. Hierdoor kunnen we het ontstane gat waarschijnlijk al binnen anderhalf jaar opvullen. Andersom is deze ontwikkeling ook profijtelijk voor heel Royal Reesink, omd
Roon Hylkema: 'Gelukkig maakt Jean Heybroek deel uit van een dynamische groep: Royal Reesink. Hierdoor kunnen we het ontstane gat waarschijnlijk al binnen anderhalf jaar opvullen. Andersom is deze ontwikkeling ook profijtelijk voor heel Royal Reesink, omdat we de hele ontwikkeling, productie, en verkoop onder één paraplu hebben.'

Voordeel van kruisbestuiving binnen de groep

Hoe het ook zij, Jean Heybroek en moederbedrijf Royal Reesink hebben van de nood een deugd gemaakt en flink vaart gezet achter de doorontwikkeling van hun elektrisch aangedreven prototype.
De machinecomponenten zoals accupakket, motor of cabine, worden los ingekocht bij gerenommeerde leveranciers en op slimme wijze in elkaar gezet. De eerste machines zijn nu verkocht aan enkele partners die al in het allereerste stadium in 2018 interesse hebben getoond. In de tweede helft van 2021 wordt de productie verder opgeschaald voor alle andere geïnteresseerden.
De snelheid en mate van innovatie waarmee het voertuig is samengesteld, is te danken aan de ervaring op het gebied van elektrische engineering en aandrijftechnieken bij Motrac Industries. De RECO eTrac profiteert bij zijn verdere uitrol van de kennis en kunde van producent Reesink Production en de marktkennis van distributeurs Jean Heybroek en Reesink Turfcare Belgium. Toekomstige opschaling vormt geen probleem; Reesink Production kan haar productiecapaciteit uitbreiden. Ergens verderop in het gesprek laat Van der Scheer vallen dat er onlangs in Hengelo een nieuwe productiehal is gecreëerd.


Marktontwikkeling

Binnen twee tot drie jaar moet de RECO eTrac volgens Van der Scheer het verlies van het vertrek van de LM Trac uit de Jean Heybroek-stal opgevangen hebben. 'De markt vraagt al om elektrisch. Waarschijnlijk slingert de RECO eTrac deze vraag verder aan: mensen gaan zien dat deze machine goed functioneert.'


Hylkema: 'Omdat Jean Heybroek onderdeel is van de divisie Reesink Turfcare, kunnen we met de RECO eTrac een grote rol van betekenis spelen. In eerste instantie richten we ons op de Nederlandse en Belgische markt. Daarna wordt de RECO eTrac uitgerold in Scandinavië, Denemarken en Engeland, waar Royal Reesink vestigingen heeft en waar de machine aansluiting kan vinden bij het distributienetwerk van Jean Heybroek.'

Meedenken: breder actief binnen de keten

Alhoewel de divisie Turfcare met een omzet van 125 miljoen euro relatief groot is binnen Royal Reesink, vormt het onderhoud van de openbare ruimte in Nederland en België een nichemarkt. Niet zozeer door de omvang van deze markt, als wel doordat met name Nederland volgens Van der Scheer vooroploopt in toepassingen.


Deze niche is evengoed van belang voor Royal Reesink, zo verklaart hij. 'De traditionele werkwijze van de importeur, het dozen schuiven, is allang voorbij. Je moet als distributeur kunnen leveren wat de klant vraagt. Met enkel en alleen traditionele producten ga je het niet redden. De dochterbedrijven binnen Royal Reesink, zoals Jean Heybroek, hanteren een mkb-benadering. Elke mkb-markt kent zijn specifieke toepassingen, eisen en wensen. Als wij niet op deze niches inspringen, zijn deze bedrijven niet interessant meer. Bijvoorbeeld: Jean Heybroek kan een vergelijkbaar product als de LM Trac in de markt zetten zonder zich te onderscheiden, maar dan ontstaat enkel een prijzenoorlog. Ook in een kleine productgroep is het nuttig om je te onderscheiden. Zo'n innovatie kun je ergens anders binnen de groep opnieuw toepassen. Maar het kan ook andersom: de technologie die we binnen de groep al kennen op het gebied van elektrische aandrijving komt ons heel goed van pas bij kleine productgroepen.'

Van der Scheer: 'Onze dochterbedrijven hebben een mkb-achtergrond en moeten zich ook in kleine productgroepen onderscheiden'

Royal Reesink steekt veel energie in het meedenken met de klant: zeventig procent van de marge behaalt het bedrijf uit productsupport: service, aftersales, onderdelen, advies, en verhuur. De rest uit verkoop van nieuw. Van der Scheer: 'De elektrificatie van machines valt te zien in het licht van de service die wij leveren.'

Productie-/ elektrische ervaring

Handelaar, distributeur en serviceverlener Royal Reesink is dus ook fabrikant. Belooft dat nog meer? Van der Scheer en Hylkema merken allereerst op dat er binnen Royal Reesink al best een poosje wordt geproduceerd: Reesink-divisie Kamps de Wild Holding, die onder meer CLAAS-machines distribueert voor agrarische ondernemingen in Nederland, Kazachstan en Canada, produceert bij Reesink Production mestverwerkers, silagewagens en minishovels onder Reesinks eigen merknaam Kaweco. 'In deze productiestraat zal de RECO eTrac in de toekomst geproduceerd gaan worden,' verklaart Van der Scheer.


Royal Reesink kan ook bogen op een schat aan ervaring met elektrische aandrijving, verzekert Van der Scheer. 'Binnen de groep worden veel elektrische heftrucks verkocht, na doorontwikkeling functionerend op lithium-ion-accu's. Eerder bouwde Motrac Industries samen met machineleverancier Kuhn voor de veeteelt een hoog vermogen benodigde voermengmachine om naar hybride, waardoor er een licht voertuig voor kan. De Kaweco-wielladers zijn binnenkort ook elektrisch aangedreven.' Hierna beantwoordt Van der Scheer glimlachend de vraag of er meer volgt na de RECO eTrac. 'Dit is zeker niet het laatste voertuig dat bij ons van de band komt rollen.'

Van der Scheer: 'Dit is zeker niet het laatste voertuig dat bij ons van de band komt rollen.'

Verkoop

Partijen die belangstelling hebben voor de RECO eTrac kunnen zich in Nederland melden bij Jean Heybroek en in België bij Reesink Turfcare Belgium. Beide bedrijven zijn verantwoordelijk voor de distributie, service en het onderhoud van de machine. Daarbij werken ze nauw samen met geselecteerde lokale en regionale (dealer)bedrijven.


Royal Reesink

Het Apeldoornse Royal Reesink is marktleider als internationale distributeur en serviceverlener op het gebied van hoogwaardige machines, componenten en diensten voor landbouw, landschapsonderhoud, intern transport, magazijninrichting en grond-, weg- en waterbouw.

Het is een 234 jaar oud bedrijf met meer dan 35 ondernemingen in 10 verschillende landen. Het bedrijf heeft in totaal meer dan 2500 medewerkers en een omzet van bijna 1 miljard euro per jaar. Bekende dochterondernemingen voor de Nederlandse markt zijn Jean Heybroek, Stierman de Leeuw en Kamps de Wild.

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Karel de Zoeten
Tuesday 22 September 2020
Waarde heren Hylkema & Van der Scheer,
Met veel belangstelling kennisgenomen van jullie plannen voor de RECO eTrac.
Dat belooft wat!!!
Blijf jelui volgen.
Beste groet,
Karel de Zoeten

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024
Vakbeurs Openbare Ruimte 2024
woensdag 25 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER