Addax: elektrisch voertuig met circulaire accu |
|
|
|
|
| 135 sec |
Razendsnel door de emissievrije zone in de stad
Elektrificatie is in de groensector niet meer weg te denken. Dat geldt niet alleen voor tuin- en parkmachines, maar ook voor bedrijfswagens. Zo maakte de Rijksoverheid recent nog bekend dat steden vanaf 2025 een zero-emissiezone mogen instellen. Elektrische bedrijfsvoertuigen worden dus onmisbaar. Stad + Groen neemt een kijkje bij een nieuw voertuig: de Addax MT.
Het Belgische Addax Motors bestaat al langer, maar de bedrijfsvoertuigen van Addax worden sinds kort geïmporteerd in Nederland door Van der Haeghe. De snelheid van deze voertuigen gaat razendsnel van 0 naar het maximum van ruim 70 km/uur: een keer flink op de staart trappen en daar ga je. Uw redacteur mocht zelf recent een Addax besturen bij Van der Haeghe in Geldermalsen en kan er dus over meepraten.
Addax
Addax kent drie types: de MT10, de MT15 en de nieuwste de MT15n (N1-homologatie). Alle modeltypes worden op maat opgebouwd en zijn compact, behendig en robuust. Het chassis van het voertuig is ontworpen met een aanpasbare laadruimte. Hierdoor kan de gemeente of groenvoorziening het laadvermogen en volume afstemmen op de eigen behoefte. De Addax MT rijdt maximaal 132 kilometer per dag, afhankelijk van het accupakket, waarna hij 's avonds kan worden opgeladen tegen het voordelige nachttarief. De Addax heeft tot 1000 kg of 5 m³ laadcapaciteit en is standaard uitgerust met 3G/4G-connectiviteit. De voertuigen kunnen helemaal in bedrijfs- of gemeentekleuren worden geleverd. Verder zijn de voertuigen uitgerust met schroefveren voor en achter met inwendige schokdempers direct op de as, wat zorgt voor extra comfort tijdens het rijden.
Ruime cabine
Wat verder opviel bij het besturen van de Addax, is dat de cabine ruim opgezet is. De verplichte 1,5 meter afstand kun je er niet aanhouden, maar in het postcoronatijdperk zullen twee forse groenvoorzieners of hoveniers hier comfortabel naast elkaar kunnen zitten, zonder dat ze het gevoel hebben dat ze bij hun collega op schoot moeten zitten. Met deze ruimte onderscheidt de Addax zich in de markt van elektrische bedrijfsvoertuigen.
Unieke accutechniek
Uniek aan de Addax is zijn accutechniek. De voertuigen maken alleen gebruik van de nieuwste techniek, een lithium-ijzerfosfaataccu (LiFePO4). De Belgische fabrikant wilde absoluut geen 'ouderwetse' vervuilende loodzuuraccu's toepassen. Het verschil tussen de lithium-ijzerfosfaattechniek en een gewone lithiumaccu is dat de eerste géén gebruik maakt van kobalt of magnesium. Daardoor zijn deze accu's recyclebaar en wordt er geen aanslag gepleegd op de beperkte kobaltvoorraad in de wereld. Kortom: dit is een flinke duurzaamheidswinst, want de accu is circulair. Een ander voordeel van LiFePO4-accu's ten opzichte van de li-ionaccu's die onder meer in Tesla's zitten, is dat ze niet warmtegevoelig zijn. We horen regelmatig over Tesla's of andere accumachines die spontaan in brand vliegen. Dit risico is bij de accu's van Addax geminimaliseerd; ze zijn immers niet warmtegevoelig. De prijs van het voertuig ligt daardoor wel iets hoger, maar dan heb je volgens Van der Haeghe ook de beste milieuvriendelijke accu die nu op de markt is. Addax heeft zelf zoveel vertrouwen in zijn accupakket, dat er maar liefst vijf jaar garantie op zit. Importeur Van der Haeghe geeft twee jaar garantie op het voertuig.
Snelheid
Zoals gezegd, kan de Addax snelheden van zo'n 70 km/uur halen. Er is echter ook een variant met een maximumsnelheid van 55 km/uur. Dit heeft als voordeel dat het voertuig meer trekvermogen heeft en gemakkelijker kan meekomen met de rest van het verkeer, wat zorgt voor extra veiligheid in de stad en voor de groenmedewerkers.
5G
Addax-voertuigen zijn standaard uitgerust met 3G/4G-connectiviteit. Hierdoor is moeiteloze live monitoring mogelijk en daarmee diagnose op afstand. Een monteur kan live meekijken bij eventuele storingen. Daarnaast zijn de bedrijfsvoertuigen hierdoor beter beschermd tegen diefstal. Binnenkort zullen de voertuigen ook met 5G gaan werken.
Interesse in een demo? Neem dan contact op met Van der Haeghe.
Emissievrije zones 2025
Steden kunnen vanaf 1 januari 2025 een zero-emissiezone invoeren. Nieuwe bedrijfswagens die na 2025 op kenteken gezet worden, moeten emissieloos rijden om in deze stadscentra te mogen komen. Ondernemers kunnen via een landelijke overgangsregeling overstappen op elektrisch rijden. Voor de overstap naar een schone bestelbus zijn er fiscale voordelen en komen er subsidies beschikbaar.
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|