Multihog lonkt met nieuwe werktuigdrager naar jonge doelgroep |
|
|
|
Bart Mullink,
maandag 16 november 2020 |
|
| 229 sec |
'Snoeien, vegen, onkruid borstelen: ook als er geen maaiwerk is, valt er genoeg mee te doen'
Met de introductie van digitale canbus-besturing in de nieuwe CV 350, met bediening via een aanraakscherm in de cabine, rekent Multihog af met de overdaad aan kabels in vergelijkbare machines. Een flinke stap vooruit, meent Marc Kipperman van importeur Van Dyck. 'De oudere generatie moet eraan wennen, de jeugd wil juist niet anders.'
|
De CV 350 is net als de andere Multihog-werktuigdragers geknipt om te maaien, zo onderstreept Kipperman. Hij is qua prestaties vergelijkbaar met de al langer bestaande CX 75, die eveneens beschikt over een motor van 75 pk. 'Dit type wordt veel aangeschaft door groenaannemers voor het maaien van groenstroken, parken, plantsoenen en sportvelden.' Voor zwaarder maaiwerk, zoals hoog gras in bermen, is meer vermogen welkom. Daarin voorziet de zwaardere, 120 pk sterke MX 120. Het zijn allemaal compacte machines, schetst hij, ideaal in bewoond gebied. Daarnaast zijn ze met hun maximumsnelheid van 40 kilometer per uur op de weg net zo snel als een landbouwtrekker. 'Je kunt er dus gemakkelijk mee naar de werklocaties toe rijden en hebt geen oprij- of aanhangwagen nodig om ze te vervoeren.'
Allemaal redenen, verklaart hij, waarom groenaannemers dit type werktuigdrager vaak verkiezen boven het klassieke tractormodel. Eigenschappen zoals de compacte vorm, de cabine voorop met goed zicht op het werk en de onafhankelijk van elkaar geveerde wielen moeten het werk in de bebouwde kom veiliger, gemakkelijker en comfortabeler maken. 'Zeker als je met een tractor met maaiarm rijdt, heb je veel minder zicht op wat je aan het doen bent. Niet alleen vanwege de positie van de maaiarm, maar ook omdat je bij een tractor helemaal achterop zit. Dan heb je vooral veel uitzicht op de machine in plaats van op het werk en eventuele obstakels. Terwijl je met zo'n veel grotere en zwaardere machine toch al een grotere kans hebt op schade. Ook zul je het gebrek aan vering merken. Je rijdt vaak stoep op en stoep af; dan merk je het verschil wel als je goede vering hebt. De onafhankelijk van elkaar geveerde wielen van een Multihog vangen alle oneffenheden soepel op. Het hogere rijcomfort draagt ook bij aan de productiviteit.'
|
'Compact, de cabine voorop en goede vering: praktisch, veilig en comfortabel'
| |
|
-
Legen van de opvangbak
-
|
Seizoen
Groenaannemers die de Multihog aanschaffen, onderstreept Kipperman, schaffen feitelijk een werktuigdrager aan die zich onderscheidt doordat hij, meer dan die van menig ander merk, universeel is. Ze zijn op de eerste plaats om mee te maaien, met een opvangbak die achter op het voertuig komt. Maaien kan naar keus met een cirkel-, klepel- of kooimaaier, maar voor de Multihog zijn nog wel 20 tot 25 andere toepassingen beschikbaar. De multifunctionaliteit is handig voor groenaannemers, want die hebben meer werk te doen dan alleen maaien. 'Er zijn zo'n 36 maaiweken per jaar en zelfs dan geldt: het zijn bijna nooit maaiweken van vijf dagen.' Die andere dagen en buiten het maaiseizoen is de machine in te zetten voor andere toepassingen. 'Het is afhankelijk van de taken die de bedrijven hebben, maar de meeste groenaannemers kiezen naast maaien met opvang voor snoeien met opvang, onkruid borstelen en veegwerk.'
In de wegenbouw worden Multihogs ook nogal eens ingezet: van freesmachine, bijvoorbeeld om opkrullend fietspadasfalt weer vlak te maken, tot sneeuwschuiver. De Antwerpse dierentuin zet er een pottenklem aan om grote plantpotten te verplaatsen en ook op vliegvelden worden de machines gesignaleerd. Een verschil met andere werktuigdragers is volgens Kipperman dat die in theorie vaak wel multifunctioneel zijn, maar in werkelijkheid vooral zijn gemaakt voor één soort werk. 'Ik zie klanten die er om die reden vanaf willen, omdat een machine bijvoorbeeld geschikt kan zijn voor vegen of onkruidbestrijding, maar voor andere taken toch wat licht gebouwd blijkt te zijn.'
|
'Een jaar telt circa 36 maaiweken en die zijn bijna nooit vijf werkdagen lang'
| |
|
Geen kabels meer
Prima om mee te werken, zal menig bedrijf zeggen, maar om ook in de toekomst vooruit te kunnen, is het van belang om ook de jongere generatie wat enthousiaster te krijgen voor een loopbaan in het groen. Alleen al voor dat doel ziet Kipperman de nieuwe CV 350 als een belangrijke aanwinst. Het opvallendste verschil met de andere machines is de bediening met aanraakscherm. Daarachter verscholen zit een compleet ander elektronisch systeem, waarin is afgerekend met de traditionele kabelbomen. 'Met bundels van soms wel 120 draadjes. Voor elke functionaliteit één heen en één terug.' In plaats van al die kabels is het in de CV 350 een processor die al die functionaliteiten regelt. En meer: 'Als er een storing is, kunnen we op afstand al uitlezen wat er aan de hand is. Je hoeft de machine niet meer fysiek te bestuderen, geen kabels te bekijken en er misschien een tussenuit te halen. Je krijgt een melding van het systeem wat er scheelt.' De CV 350 is, legt hij uit, nog maar net geïntroduceerd. Op de website van Van Dyck is hij in eerste instantie aangeprezen als veegmachine. Aan een prijslijst voor alle overige functionaliteiten wordt nog druk gewerkt, geeft Kipperman als verklaring.
| Borstelen |
|
|
Intussen, zo verklapt Kipperman, werkt Multihog weer aan een nieuwe innovatie. Die zal in het teken staan van de energietransitie. Het doel is terugdringing van de CO2-uitstoot. Een uitdaging, weet hij, niet alleen technisch, maar vooral ook economisch, omdat de vraag enerzijds is wat uit milieuoogpunt de beste oplossing is en anderzijds wat rendabel is. De fabrikant heeft dat niet alleen in de hand; het is ook afhankelijk van wat opdrachtgevers ervoor over hebben. 'Ik wil realistisch zijn, ook tegen mijn klanten', geeft hij als reden waarom hij nog even niet voor de muziek uit wil lopen en het met de variant die er uiteindelijk uitrolt nog verschillende kanten op kan gaan.
Multihog en Van Dyck
Multihog is een Ierse fabrikant die in 2008 met dit merk van start ging, na eerder naam te hebben gemaakt met meeneemheftrucs voor achter op de vrachtwagen. Bij importeur Van Dyck maakt Multihog vrijwel vanaf het begin deel uit van het assortiment, met nog tientallen andere merken. Multihog wordt er beschouwd als dé universele werktuigdrager. 'Omdat er weinig zijn die zo compleet zijn en tegelijkertijd zo degelijk. Ik geef toe, het klinkt wel erg als een verkooppraatje. Maar je wilt een machine waarmee je mensen 's ochtends vertrekken en 's avonds terugkomen. Dag na dag, jaar in, jaar uit.'
|
Multihogs zijn al vanaf het begin ook veel verkocht voor onkruidbestrijding met heet water. Vanwege de diverse gebruiksmogelijkheden en het technische niveau van de machines stelt Van Dyck wat speciale eisen aan dealers die het merk willen verkopen. 'Zo moeten ze een goed ingerichte werkplaats hebben, plus een servicedienst met transportvoertuigen om machines op te halen en weer terug te brengen. Ook moeten ze goed thuis zijn in de techniek, inclusief die van de aanbouwwerktuigen. Ze moeten aanpassingen kunnen doorvoeren, bijvoorbeeld voor een praktische bediening of anderszins, afhankelijk van specifieke wensen van klanten. Wij bieden ze daarbij technische ondersteuning. Daarnaast hebben we een demonstratievloot beschikbaar.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|