Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Bouwen, bouwen en nog eens bouwen: goed voor Nederland en goed voor de natuur

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Hein van Iersel, vrijdag 15 januari 2021
187 sec


Harwil de Jonge (Heijmans Vastgoed): 'Iedereen is het erover eens dat we moeten bouwen. Maar ik zie persoonlijk eerder een vertraging.'

Maar liefst één miljoen woningen moeten er op middellange termijn worden gebouwd in Nederland. Het beursgenoteerde Heijmans staat te popelen om daar zijn deel aan bij te dragen. De belofte van Heijmans: als wij ergens aan het werk zijn geweest, laten we het gebied in een betere staat achter dan we het hebben aangetroffen. Directeur Vastgoed Harwil de Jonge legt uit hoe het bedrijf dat denkt te realiseren.


Een miljoen woningen is natuurlijk bizar veel. Zeker als je je realiseert dat het speelveld rondom het bouwen van een woning steeds complexer is geworden. Toch is De Jonge van mening dat het mogelijk is. Tegelijk wil hij wel pleiten voor wat meer sense of urgency en dus gas op de pin. Het bureaucratische proces voordat bedrijven als Heijmans aan de slag kunnen is zo stroperig en traag dat er veel kostbare tijd verloren gaat. De Jonge: 'We moeten bouwen: iedereen is het daar over eens. Maar ik zie persoonlijk eerder een vertraging.'

En al die miljoen woningen moeten ook nog eens aan veel hogere standaarden voldoen op gebied van natuurinclusiviteit, sociale cohesie en nog een handvol andere standaarden. Een huis bouwen is inmiddels veel meer dan een gat in de grond en beginnen met het stapelen van stenen. Ook hier blijft Harwil de Jonge opvallend optimistisch. Harwil de Jonge is directeur bij Heijmans Vastgoed en een van de woordvoerders van het bedrijf als het gaat om de verbinding tussen bouwen en natuur en natuurinclusief bouwen. Alle grote bouwondernemingen zijn hier mee bezig, maar Heijmans noemt zichzelf frontrunner op deze gebieden.

Natuur en natuurinclusief en klimaatadaptief bouwen zijn niet langer 'voor de leuk', maar een essentieel onderdeel om Nederland in de toekomst leefbaar te houden.

Stortvloed

Een gesprek met De Jonge is hard werken. De Jonge praat rustig, duidelijk en gestructureerd, maar stort in de anderhalf à twee uur dat we met elkaar praten op het Heijmans-kantoor in Amersfoort een enorme stortvloed aan visies en strategieën over mij heen. Natuurlijk is een deel daarvan marketing. Ook Heijmans ontkomt hier niet aan. Maar volgens De Jonge is het wel wat meer dan marketing alleen. 'De dingen die ik vertel worden gedeeld door de Raad van Bestuur van Heijmans en zijn dus meer dan een vrijblijvend verhaal.' Heijmans lijkt er eerlijk van overtuigd dat het belangrijk is om Nederland duurzamer in te richten met meer aandacht voor natuurinclusief bouwen. Natuur en natuurinclusief en klimaatadaptief bouwen zijn niet langer 'voor de leuk', maar een essentieel onderdeel om Nederland in de toekomst leefbaar te houden.


Bold statement

Heijmans verpakt haar visie graag in een aantal zogenoemde bold statements. Een van de statements is dat Heijmans de gebieden waar het concern werkt met een betere ruimtelijke kwaliteit achterlaat op gebied van onder andere biodiversiteit en klimaatadaptatie. De lezers van dit vakblad zijn dan natuurlijk met name geïnteresseerd in de beloftes en doelstellingen van Heijmans op gebied van groen. Heijmans wil haar doelstellingen graag breder formuleren. Het bedrijf ziet zichzelf als makers van gezonde leefomgevingen. Om dat te bereiken komen drie domeinen samen: het ruimtelijke, het natuurlijke en het sociale. De Jonge: 'Voordat je met een gebied aan de slag gaat bepaal je in gezamenlijkheid met de gemeente, maar ook met bijvoorbeeld de nieuwe bewoners welke zaken belangrijk zijn. We hebben nu recent de Maanwijk in Leusden In verkoop gebracht. Belangrijkste thema is daar sociale cohesie, maar in een volgende wijk is dat wellicht biodiversiteit. Elke nieuwe gebiedsontwikkeling die wij starten heeft wel minimaal NL Greenlabel A-niveau.' Tegelijk is het volgens De Jonge niet mogelijk om alle ballen tegelijk in de lucht te houden. Bij de start van een project moet je keuzes maken. Je kunt niet op alle gebieden tegelijk excelleren.


De focus van een project wordt bepaald door de gesteldheid van een gebied en de visie van de opdrachtgever.

Domein

De focus van een project wordt, zoals De Jonge zegt, vooral bepaald door de gesteldheid van een gebied en de visie van de opdrachtgever. 'Als je in een gebied zit met een grote wateropgave, zal je daar logischerwijs meer aandacht aan geven.' Water is sowieso steeds belangrijker geworden. Traditioneel bleven waterschappen redelijk afzijdig op het gebied van gebiedsontwikkeling, maar dat geldt niet meer. Terecht, vindt De Jonge. 'Het is begrijpelijk dat wij op het gebied van natuur vooral kijken naar opvallende planten en dieren, maar die zijn op hun beurt weer afhankelijk van de aquatische kwaliteiten van een gebied.' Alles begint bij de bodem, wil De Jonge daarmee zeggen. 'Een gezonde bodem is de grondslag voor een gezonde leefomgeving.'


Bewoners en eindgebruikers

Heijmans wil in haar handelen vooral de eindgebruikers centraal stellen en niet primair de beleidsmakers. Je kunt als bouwer ontwerpen wat je wilt, maar uiteindelijk staat of valt jouw ontwerp bij de mate waarmee de eindgebruiker, de burger dus, die ideeën omarmt. Heijmans organiseert om dat proces op gang te brengen onder andere wijksafari's om bewoners kennis laten maken met hun wijk. Verder werkt het bedrijf samen met organisaties als 'De Struikrovers'. Deze laatste club heeft als doelstelling om groen en natuur dat door bouwactiviteiten zou moeten sneuvelen te redden voor de bouwkraan en ergens anders te herplanten.


Circulair

Ook circulair bouwen is de laatste jaren uitgegroeid tot een belangrijk thema. Volgens De Jonge betekent dit niet per se dat je nieuwe projecten realiseert met afvalstromen, maar wel dat je materialen toepast met een zo laag mogelijke milieu-impact en een zo hoog mogelijke levensduur. Prachtig natuurlijk als je in een project bijvoorbeeld kozijnen of hout uit een gesloopt gebouw kunt toepassen, maar in de praktijk is dat niet altijd mogelijk.


Een gezonde bodem is de grondslag voor een gezonde leefomgeving

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
GEVRAAGD: Webdesign Hamburg
maandag 25 november 2024
AGENDA
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Agribex 2025
woensdag 3 december 2025
t/m zondag 7 december 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER