| |||||||||||||
Een selectie halfverhardingen in de openbare ruimte Op het spectrum van onverharde tot verharde ondergronden liggen halfverhardingen ergens in het midden. Ze zijn er in allerlei soorten en maten en er worden ook dit jaar weer veel van aangelegd. In de special over halfverhardingen kan een projectenparade van deze semi-verharde ondergronden natuurlijk niet ontbreken.
Het fietspad langs de weg, de route door het park, of misschien wel in je eigen achtertuin - aan halfverhardingen hebben we in Nederland geen gebrek. En dat is niet vreemd. Want hoewel semi-verharde ondergronden niet altijd even geschikt zijn voor zwaar verkeer, zitten er flink wat voordelen aan. Zo is er met de vele typen halfverharding voor elk wat wils, is de aanleg relatief goedkoop en het onderhoud betrekkelijk eenvoudig. En halfverharding óógt niet alleen natuurlijker dan zijn volledig verharde tegenhanger; doordat het van natuurlijke en/of gerecyclede oorsprong is, herbruikbaar is en in sommige gevallen waterdoorlatend, is het volgens velen ook beter voor het milieu. We hoeven dus niet verbaasd te zijn dat er ook dit jaar weer veel halfverhardingen in onze openbare ruimte worden aangelegd. Crossbaan Steenbergerpark, HoogeveenEen aantal jaar geleden klopten bewoners uit Hoogeveen bij de gemeente aan met het idee om een BMX-crossbaan aan te leggen. Die was er in de Drentse stad nog niet. Onderhand ligt de baan er, in het Steenbergerpark: het 'groene hart' van de wijk De Weide. Het parcours werd aangelegd door Zuidema aannemers en is bedekt met een graugelb toplaag van Nobre cál. De basis van Nobre cál is een restproduct uit kalksteengroeven.De baan is openbaar en dus voor iedereen toegankelijk, en geeft daarmee een flinke boost aan de lokale jeugd om lekker buiten bezig te zijn. De nieuwe aanwinst valt in de smaak: elke dag zijn er tientallen kinderen en hun ouders op de baan te vinden. Hierdoor versterkt het project ook de saamhorigheid van de buurt. Ouders treffen elkaar, bijvoorbeeld om de baan en het omliggende groen te onderhouden. Het project in Hoogeveen laat zien dat er in de openbare ruimte plaats is om te recreëren op een nieuwe manier: met het gebruik van duurzame inzet en materialen.
Fietspad Heerenlaan, GroningenVoor de gemeente Midden-Groningen heeft aannemer Bouwman Infra eind 2020 een halfverhard fietspad vernieuwd met de HEN frees van Green Technology Janssen (GTJ). Het fietspad was jaren amper onderhouden erg verwilderd. Bouwman koos ervoor de bestaande toplaag te vermengen met Komex: een natuurlijk halfverhardingsmateriaal wat zeer stabiel is en niet smeert bij regen. Het materiaal is door de oude toplaag heen gefreesd en verdicht tot een stevig geheel. Na de bewerking met de frees kon er meteen weer gebruik van het pad worden gemaakt.Het onderhouden van halfverharde fiets- en wandelpaden is een veel voorkomend probleem bij gemeenten. Het is vaak een grote kostenpost om met verschillende machines deze paden bij langs te gaan en verschillende bewerkingen uit te voeren. Met de compacte HEN frees met een breedte van 1 meter kunnen de toplagen van de fiets- en wandelpaden opgebroken worden en opnieuw verdicht om zo een nieuwe egale bovenlaag te creëren. Deze manier van bewerken is snel en effectief, en resulteert in een grote kostenbesparing.
Largo Domein Het Camperveer, KamperlandVoor luxe vakantiepark Het Camperveer in Kamperland, mocht De Hoop Bouwgrondstoffen in het voorjaar van 2020 BGS Pad leveren. De halfverharding, aangelegd door aannemingsbedrijf Reimerswaal van de Sinke Groep in samenwerking met de Zeeuwse Asfalt onderneming, is gebruikt bij de aanleg van de wandelpaden in en rond het park en op de parkeerplaatsen voor de huisjes.Het materiaal heeft een latent hydraulische werking en werd bij de aanleg verdicht. Het resultaat is een heel compacte laag die goed begaanbaar is, zowel voor mensen te voet, als op de fiets en in een rolstoel. Die toegankelijkheid was een van de redenen voor de keus voor BGS Pad. Daarnaast zorgt deze halfverharding voor een natuurlijke uitstraling en is het onderhoudsvriendelijk: beide een must voor een domein zoals Het Camperveer. Stationssingel, RavensteinAan de Stationssingel in Ravenstein is in opdracht van Gemeente Oss een pad aangelegd met halfverharding BGS Pad. Aannemer F.A. Pennings voerde de werkzaamheden voorjaar 2020 uit. Het 100% gerecyclede materiaal laat zich goed verwerken tot een mooi en functioneel geheel, dat past bij de groene omgeving. Met zijn onkruidwerende en zelfreparerende vermogen wint deze duurzame halfverharding steeds meer aan populariteit. Het heeft hierdoor immers beduidend minder onderhoud nodig. 'Kiezen voor BGS Pad als halfverharding voor wandel- en fietspaden is kiezen voor duurzaamheid', aldus leverancier De Hoop Bouwgrondstoffen.Vernieuwen Nederlandse wegbermenHet onderhoud van halfverharde bermen kan een grote kostenpost voor gemeenten zijn, en levert dan ook de nodige kopzorgen op. Enerzijds zorgt het permanent verharden van bermen voor een hogere snelheid op de weg, anderzijds kost het traditioneel herstellen doormiddel van het vullen van de gaten veel geld en heeft maar voor een paar weken effect.Aannemer Bouwman Infra gaat heel het land door om wegbermen met zijn HEN-halfverhardingsfrees te vernieuwen. 'We brengen gefreesd asfalt aan op plekken met veel gaten. Dit materiaal gooien we er los. Vervolgens word het aangebrachte asfalt verspreid en gefreesd met de bestaande laag bermverharding. Uiteindelijk ontstaat er zo een compleet nieuwe laag bermverharding langs de weg. Doordat we meteen een laag losfrezen wordt het als één dikke laag opnieuw verdicht. Hierdoor komen dezelfde gaten niet steeds weer terug, en blijft de berm na deze bewerking veel langer goed. Bovendien scheelt het aanzienlijk in bewerkingstijd.' Begraafplaats Larinkshof, RhenenIn opdracht van gemeente Rhenen heeft aannemer Henzen Wegenbouw Veenendaal de paden op de begraafplaats Larinkshof gerenoveerd. Het bestaande asfalt was gescheurd en door wortelgroei op verschillende plaatsen omhoog gekomen. De begaanbaarheid liep vooral voor oudere mensen te wensen over.Het asfalt is verwijderd en op de bestaande zandondergrond is een opbouw gemaakt van Achterhoeks Padvast: 12 cm onderlaag Padvast 0/14 mm met een toplaag van 3 cm Padvast 0/6 mm. Het materiaal, geleverd door Hardeman Zand- en Grindhandel, is goed verwerkbaar met minishovel of Bobcat. Het profileren is hier gebeurd met een graderblad aan een Bobcat. Door de hoogte verschillen is het pad aangepast aan de hoogte van de omgeving. De hoofdpaden zijn weer uitgevoerd in asfalt, de zijpaden zijn van Achterhoeks Padvast. Het padvast geeft een mooie uitstraling in het bos waar de begraafplaats ligt. Door de lichte kleur is het pad goed zichtbaar, ook op donkere dagen. Het heeft een parkachtige uitstraling. Renovatie beheerpad, SchoklandOp het voormalig eiland Schokland, nu deel van het vasteland van de provincie Friesland, was een beheerpad toe aan een grootschalige renovatie. Hierbij werd een nieuwe toplaag aangebracht van BGS Pad. Bij deze werkzaamheden, uitgevoerd door v.d. Bijl & Heierman in de zomer van 2020, moest er rekening gehouden worden met de status en de kwetsbaarheid van het gebied, dat rijk is aan archeologische bodemschatten. De werkzaamheden werden uitgevoerd met aangepaste machines: meer dan 3 centimeter insporing in de bodem was namelijk niet toegestaan.Stadsjochies, UtrechtStadsjochies, een passieproject uit Utrecht, heeft er in samenwerking met Graniet Import Benelux voor gekozen de wandelpaden met Bestone 0/8 mm te laten uitvoeren. Het is een bewuste keuze van Stadsjochies, die tussen de moestuinen van de Maarschalkerweerd, op de Rijndijk, onder meer microgroenten verbouwen, om voor deze halfverharding te gaan.Het grijsgroen gekleurde Bestone 0/8 wordt namelijk gewonnen uit de Bremanger-steengroeve in Noorwegen, die, onder meer door de eigen energieproductie, internationaal hoge ogen gooit op het gebied van innovatie. Bestone 0/8 is volledig natuurlijk, volledig herbruikbaar en gemakkelijk aan te leggen en te repareren. Dat drukt de kosten en maakt dat de (herstel)werkzaamheden aan paden met deze halfverharding snel klaar zijn. Het resultaat is en oogt niet alleen natuurlijk, het pad is goed begaanbaar, óók voor mensen in een rolstoel. In Stad + Groen 2 verschijnt een uitgebreid verhaal over de samenwerking tussen Stadsjochies en Graniet Import Benelux.
Tip de redactie |
|