Loon- en aannemingsbedrijf Jan Hes aan de slag met eerste nieuwe Metrac H75 |
|
|
|
Broer de Boer,
donderdag 26 augustus 2021 |
|
| 301 sec |
Nieuwe motor en nieuwe cabine
De Reform Metrac is een speciaal ontwikkeld voertuig dat zich al in vele uitvoeringen bewezen heeft op onherbergzaam terrein, van de hoogste bergen in de Alpen tot de steilste taluds in de Nederlandse bermen. Met de Reform Metrac H75 gaat de fabrikant opnieuw geschiedenis schrijven. Stad+Groen bewonderde de eerste machine die Wim van Breda bv in Nederland leverde.
Vader Jan Hes en zoon Claus Hes, samen met Frans-Jaap Moree (midden) en hun nieuwe aanwinst. |
De Metrac H75 is de opvolger van de Metrac H7X. Om deze machine in werking te zien, voerde de autorit Stad+Groen naar Castricum. Daar, nabij de Noord-Hollandse duinen, exploiteren Jan Hes en zijn vier zonen een loon- en aannemingsbedrijf. Op het moment van het bezoek hebben ze de vierwielbestuurbare en -aangedreven werktuigdrager al twee weken in gebruik om bermen en taluds te maaien. En dan vooral op de moeilijk maaibare gedeeltes van de honderden kilometers wegberm die het bedrijf onderhoudt.
| Klepelmaaien van de Noord-Hollandse bermen |
|
|
Zoon Claus Hes toont de werking, waarbij hij niet focust op de frontklepelmaaier. Anders dan deze gloednieuwe Metrac is die niet afkomstig van leverancier Wim van Breda, maar van een andere klepelmaaierdealer. 'Een van de bijzonderheden van de Metrac H75 is het comfort', zegt Hes jr. 'Het allerfijnst vind ik dat de zitting bij het maaien van hellingen horizontaal blijft. Daarmee spaar je je rug en je nek. Het is bovendien fijn dat je nu met één joystick werkt. Die zit niet meer in een zijconsole, zoals bij de Metrac HX7, maar in de armleuning van de stoel. Hierop kun je aan drie knoppen zelf een functie toewijzen, zoals de werking van de sideshift, onmisbaar als je met deze machine smalle wegbermen met obstakels maait.'
|
'Eén van de bijzonderheden van de Metrac H75 is het comfort'
| |
|
Hes: 'Ik merk weinig van trillingen en het is heel stil in de cabine.' Die lage geluidsbelasting - 73 dBA - is mede te danken aan de 2,8 liter-viercilinder-Perkins die in de machine zit. Daarnaast zijn de mechanische verbindingen tussen het cabine-interieur, het frame en de motorruimte weggenomen. Uiteraard is er vanaf de zitplaats goed zicht rondom en op het aanbouwwerktuig. Verder heeft deze Pro-uitvoering automatische klimaatregeling. De verse lucht wordt van achteren onder het dak van de cabine aangezogen. Dat is logischerwijs de beste plek: zo ver mogelijk verwijderd van de stofbron. De vaste chauffeur werkt inmiddels ook met andere aanbouwwerktuigen, zoals een bandhark en een kleine zuigwagen in de bermen met een capaciteit van 6 kubieke meter.
Toegankelijkheid
Frans-Jaap Moree, van de afdeling verkoop buitendienst veegtechniek en export bij Wim van Breda, staat te popelen om de krachtbron te laten zien. Terwijl hij motorkap aan de zijkant opent, verzucht hij: 'We vinden het eigenlijk onbegrijpelijk hoe stil fabrikant Perkins deze motor van bijna 78 pk heeft kunnen maken. De common-rail motor is een enorme krachtbron, die met EGR, DOC en DFP aan de stage V-normen voldoet. In de H7 lag eerder een VM-dieselmotor. Deze nam veel meer motorruimte in beslag. De Perkins-motor heeft geen katalytische naverbranding. Dat bespaart ruimte en betekent ook dat je geen Adblue meer hoeft te tanken. Deze motor werkt zowel op HVO als op normale B7-diesel. De motor combineert het vermogen en het koppel optimaal voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik.' Nieuw aan deze Metrac H75 is het koelconcept. Alle koelers vind je aan de zijkant van het voertuig en ze zijn geïntegreerd in één unit. Ook dat laat Moree graag zien. Hiertoe draait hij aan enkele vleugelmoeren, om de radiatorbescherming, die bovendien als grof filter werkt, te verwijderen. Dan heb je toegang tot de radiatoren met ventilator, die je als een deur, draaiend op een scharnier, open kunt zwenken. Door dit systeem kun je de radiator heel gemakkelijk een nog grondiger schoonmaakbeurt geven en/of onderhouden. Uiteraard is de radiator zelfreinigend dankzij de standaard omkeerschakeling van de ventilator.
|
Door de bovenliggende uitlaat is er minder turbulentie van stof- en vuildeeltjes bij stoffig werk
| |
|
De geopende 'radiatordeur' en het geopende motordeksel maken de motor zeer toegankelijk voor service en onderhoud. Verder valt de bovenliggende uitlaat op. Deze plaatsing veroorzaakt minder turbulentie van stof- en vuildeeltjes bij stoffig werk. De Metrac H75 maakt gebruik van de mogelijkheden die telemetrie biedt. Moree: 'Je kunt alle vastgelegde gegevens optimaal benutten dankzij de digitale netwerken tussen bestuurder, voertuig en klantenservice. Dit omvat bijvoorbeeld het oplossen van problemen via diagnose op afstand, of de evaluatie van voertuiggegevens zoals draaiuren, verbruik, afgelegde afstand of vloeistofpeil.'
De tekst gaat verder onder de foto.
| De VM-dieselmotor maakte plaats voor een gemakkelijk toegankelijke 2,8 liter-viercilinder-Perkins Perkins-motor met common-rail. |
|
|
Hes jr. is na twee weken gebruik zeker tevreden over de nieuwe werktuigdrager. Ze hadden bij het bedrijf al werkervaring met de voorganger, de Metrac H4X, die voor hun situatie net iets aan vermogen miste. 'Met deze is dat anders', zegt hij. 'En zodra ik minder kracht nodig heb, zoals in een schrale berm, schakel ik naar de zuinige eco-mode. Het brandstofverbruik wordt overigens nog verder gereduceerd door een aantal slimme toepassingen. Zo werkt de hydrauliekvoorziening voor de werktuigen met een load sensing olietoevoer. De oliestroom wordt daarbij afhankelijk van de belasting verminderd. En verder werken de direct aangedreven aftakassen met maximale last-krachtregeling.'
-
De radiatoren met ventilator kunnen als een deur worden opengedraaid. Dit maakt de motor nog toegankelijker.
-
Een opklapluik met filterfunctie geeft toegang tot de radiator. Zo houdt Metrac veel stof buiten de machine.
|
Gunstig voor taluds
Waarom koos Jan Hes voor deze machine? 'Die keuze is vooral door mijn zoon gemaakt', lacht hij. 'We hebben behoefte aan een kleine wendbare machine, voor moeilijk maaibare plaatsen, zoals hellingen en drassige plekken. Daarbij moet zo'n machine ook bij de chauffeur passen. Na een bezoek aan Wim van Breda en een demo zijn we vrij snel overgegaan tot aankoop. Het zwaartepunt van deze machine ligt nog lager en de pendelmogelijkheden van de vooras zijn groter; dat is gunstig op taluds.' Moree, over de techniek: 'Met dat laatste zijn de maximale bodemvolging en de grip op de bodem verbeterd. Zowel de voor- als de achteras heeft elektrohydraulische sperdifferentiëlen. Uiteraard heeft deze machine een hydrostatische aandrijving. Die heeft twee versnellingen en twee zogenoemde terreinreducties. Zowel met voet- als joystickbediening kun je de rijsnelheid regelen. En uiteraard kun je er schokvrij mee wegrijden en stoppen als je op een op helling stilstaat.' De machine van Jan Hes staat op 440 x 50 R17 Allground-banden, waarmee je goed in bermen en op asfalt terecht kunt. De brochure laat veel opties laat zien waarmee een Metrac H75, afhankelijk van je wensen, kan worden uitgevoerd. Ook qua banden en profielen is de keuze reuze!
Technische gegevens Metrac H75 Pro
Motorvermogen: |
75 pk, 55,2 kW |
Milieuklasse: |
Stage V |
Maximaal koppel: |
300 N/m bij 1.600 rpm |
Maximumsnelheid: |
40 km/uur |
Aandrijflijn: |
hydrostatisch |
Aandrijving: |
vierwiel * |
Besturing: |
vierwiel * |
Klasse hefinrichting achter: |
Categorie 2/3 |
Hefvermogen front: |
1.500 kg |
Hefinrichting achter (optie): |
1.500 kg |
Leeg gewicht Pro-versie: |
2.650 kg |
Maximale aslast voor: |
2.300 kg |
Maximale aslast achter: |
2.600 kg |
Rpm aftakas voor: |
540 en/of (optie) 1.000 rpm |
Rpm aftakas achter: |
540 en/of (optie) 1.000 rpm |
L x B x H in mm: |
3195 x 2020 x 2230 |
Wielbasis: |
2150 mm |
Spoorbreedte banden: |
1630 mm |
|
* Er zijn vele mogelijkheden die deze veelzijdige werktuigdrager wendbaar maken. Het slimme vierwielstuursysteem biedt vijf keuzemogelijkheden. Naast vierwielbesturing kent de Metrac H75 standaard voor-, achter- en hondengangbesturing. Daarnaast kun je schakelen naar voor-, achter- en vierwielaandrijving. Het sperdifferentieel op voor- en achteras wordt elektrohydraulisch bediend.
Jan Hes en Wim van Breda
De familiebedrijven Jan Hes en Wim van Breda werken al sinds 1984 samen. Wim van Breda Mechanisatie heeft een rijke historie. Het bedrijf startte in 1957 en verhuisde in 1975 naar Geldermalsen. Daar is de onderneming nog steeds gevestigd, met een grote werkplaats en een nieuwe showroom. Vandaaruit bedient het bedrijf zowel professionele als particuliere klanten. De levering van machines voor weg-, berm- en slootonderhoud is uitgegroeid tot één van de belangrijkste activiteiten van het bedrijf. Hierdoor veranderde de onderneming van een regionale landbouwspecialist in een landelijke groensectordealer en -importeur. Wim van Breda is niet meer weg te denken uit de loonwerk- en groensector in Nederland. Het bedrijf importeert zeven verschillende merken, met een totale vertegenwoordiging van zeventien merken. Zonder een merk of importeurschap tekort te willen doen, staan naast de Reform Metrac ook Herder, Votex, Ferris, AS Motor, Stihl, LM Trac en Massey Ferguson op de website. De nieuwe Reform Metrac H75 ging in januari 2021 in productie. Inmiddels zijn er mondiaal al ruim 120 stuks van dit type verkocht.
Vader Jan Hes (73) en zijn zonen exploiteren een loon- en aannemingsbedrijf in Castricum. Met gemotiveerde en gecertificeerde medewerkers denken ze al ruim een halve eeuw mee met hun klanten en zijn ze continu op zoek naar verbetering van machines en processen. Wim van Breda is daarbij voor hen een belangrijke partner. Jan Hes bv voert als allround partij agrarisch loonwerk in de veehouderij en de bloembollenteelt uit en neemt daarnaast projecten aan in opdracht van waterschappen, natuurorganisaties, bouwbedrijven, gemeentes en particulieren. Daarvoor beschikt de onderneming over een uitgebreid en modern machinepark, met in totaal 31 tractoren, 243 aanbouwwerktuigen, 11 kranen, 3 shovels, vrachtwagens, 2 houtshredders en 2 zeefinstallaties. Zo kan Jan Hes bv ook alle diensten op het gebied van houtverwerking en bosbouw leveren. Je kunt het bedrijf betitelen als een maatschappelijk verantwoorde onderneming. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel: er wordt aan groenrecycling gedaan (onder andere bokashi), er worden houtsnippers gebruikt, HVO als brandstof, en er is zelfs een bermmaaier die rekening houdt met insecten en ander bodemleven. Vader, zoons en medewerkers zijn gecertificeerd voor verschillende machines. Ook heeft dit erkende leerbedrijf VCA **, ISO 9001, Groenkeur en staat het op niveau 3 van de CO₂-prestatieladder.
|
| Jan Hes sr. bij één van zijn 31 tractoren |
|
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|