Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Nieuwe halfverharding in BEL Combinatie

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Heidi Peters, maandag 14 maart 2022
151 sec


Gemeenten kiezen voor Achterhoeks Padvast na kennisdag

In de gemeenten Blaricum, Eemnes en Laren zijn meerdere halfverharde wegen, die regelmatig gerepareerd moesten worden. 'Kijk eens naar Achterhoeks Padvast', adviseerde Gijs Hardeman van de gelijknamige zand- en grindhandel in Veenendaal. Hoe staat het ervoor nu de gerenoveerde wegen weer in gebruik zijn?


De gemeenten Blaricum, Eemnes en Laren werken voor de uitvoering van hun beleid samen onder de naam BEL Combinatie. Dat geldt voor de mobiliteit, de wegen, het groenonderhoud enzovoort. Henk van Doorn is opzichter van de buitenruimte voor deze gemeenten. 'Het probleem is dat in de meeste halfverhardingen leem zit. Dat wordt modderig en nat en dan krijg je gaten.'

Kennissessie

Gijs Hardeman van Hardeman Zand- en Grindhandel uit Veenendaal is leverancier van onder meer de halfverharding Achterhoeks Padvast, leverbaar in de maten 0-6, 0-14 en het grovere 0-22, voor de aanleg van bijvoorbeeld parkeerplaatsen voor zwaar vrachtverkeer. 'Samen met Henk van Doorn en de vaste aannemer van de BEL Combinatie heb ik de fabrikant van Achterhoeks Padvast bezocht. Aansluitend reden we langs verschillende projecten met verschillende omstandigheden waar deze halfverharding is gebruikt. Gaandeweg komen er dan allerlei vragen aan de orde, bijvoorbeeld hoe om te gaan met fietspaden, de verkeersintensiteit, boomwortels en dergelijke. Overal blijkt een oplossing voor, door te kiezen voor de juiste laagopbouw en korrelgrootte. Doordat deze halfverharding open is, zonder bindmiddel, en dus waterdoorlatend, kun je er op veel plaatsen en in allerlei situaties mee uit de voeten. Het was een leerzame en interessante dag, waarna besloten werd om voor een paar wegen Achterhoeks Padvast te nemen.'


'Samen met de fabrikant hebben we allerlei situaties besproken'


'Ik houd er wel van dingen uit te proberen', vertelt Van Doorn. 'In deze halfverharding zit geen leem en het is goed waterdoorlatend. We hebben gekozen voor een goede onderbouw; daardoor blijft het droog. We hebben nu twee wegen gerenoveerd met Achterhoeks Padvast en er komen er nog een paar aan.'

Minder onderhoud

De wegen die zijn gerenoveerd, liggen in bosrijk gebied met een landschappelijk karakter. Achterhoeks Padvast heeft een lichte wit-grijze uitstraling en geeft meer lichtreflectie dan donkere halfverharding. Deze lichtreflectie (een natuurlijke lichtbron) zorgt voor meer veiligheid bij donker weer en in de nacht.
Gaandeweg neemt de verkeersbelasting op deze wegen toe doordat het aantal aanwonenden groeit. Hoewel er altijd wat onderhoud nodig blijft aan halfverharding, is Van Doorn er sinds de aanleg in mei vorig jaar niet meer geweest voor onderhoud. 'Deze wegen worden niet heel intensief bereden. De aanwonenden draaien er wel met hun auto, maar het herstelt ook weer snel. We hoefden niet terug te gaan voor reparatie, dus het onderhoud is teruggebracht. Dat vind ik belangrijk, want het is gemeenschapsgeld en daar moet je zuinig mee omgaan.' Hardeman vult aan: 'De juiste opbouw van lagen en de keuze voor de juiste korrel zijn belangrijk. Daarom ben ik zelf naar Blaricum gereden. We hebben goed constructief overleg gevoerd, met de aannemer erbij. Ik heb geadviseerd over de juiste opbouw en heb wat tips gegeven.'


'Met gemeenschapsgeld moet je zuinig omgaan'

Loonbedrijf Post uit Eemnes heeft de halfverharding aangebracht. Bert Post: 'Tot vorig jaar kende ik Achterhoeks Padvast niet, maar de BEL Combinatie koos ervoor en wij hebben het toen voor de gemeenten aangebracht. Toen we de producent bezochten en in de omgeving wat paden bekeken, heb ik gericht gevraagd hoe het materiaal zich onder natte omstandigheden gedraagt. In de zomer van 2021 legden we de eerste wegen ermee aan. In het najaar ben ik eens gaan kijken en ze liggen er nog netjes bij. Van de oude bovenlaag is iets afgeschraapt; vervolgens zijn de straten overlaagd met dit materiaal. Die ruimte was er; de weg mocht wel iets omhoog. De BEL Combinatie reageerde positief. Het blijft een mooi stevig pad. Er zijn een paar inritten waar mensen de weg op en af draaien, maar het blijft netjes. Doordat het waterdoorlatend is, is de toplaag minder vet, minder vochtig. Daardoor blijft er minder aan de banden hangen en zijn er ook minder snel beschadigingen. Achterhoeks Padvast is eenvoudig te verwerken en ik verwacht dat reparatie ook eenvoudig zal zijn, maar dat is tot op heden nog niet nodig geweest.'

Achterhoeks Padvast bestaat uit gebroken en uitgezeefd materiaal. De stabiliteit ontstaat door de hardheid van de steen en de vorm van de korrel, samen met de druk die veroorzaakt wordt door het verkeer. Volgens Hardeman kan deze halfverharding het best verwerkt worden met een vochtigheid van 7 procent. Wanneer deze opdroogt, ontstaat een stabiel geheel. Doordat Achterhoeks Padvast geen bindmiddel heeft, herstelt het sneller en is het weghalen van onkruid eenvoudiger.

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
GEVRAAGD: Webdesign Hamburg
maandag 25 november 2024
AGENDA
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Agribex 2025
woensdag 3 december 2025
t/m zondag 7 december 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER