Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Terrastab stabiliseert bermen voor Waterschap Scheldestromen

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Karlijn Klei, vrijdag 15 april 2022
240 sec


Zeelands waterschap ziet voordelen van lokale verwerking grondmateriaal

Waterschap Scheldestromen is een van de weinige Nederlandse waterschappen die nog hun eigen wegen beheert. Met een forse 3700 kilometer aan Zeelands wegareaal is dat een aardige klus. Regelmatig betrokken bij het onderhoud van de daaraan grenzende bermen is het in Harderwijk gevestigde Terrastab. Vakblad Stad+Groen sprak Hans Dieleman en Kees Scheele van Waterschap Scheldestromen en Anton Bunt directeur van Terrastab over de werkzaamheden.

Stabilisatie in Maaidijk, Oostburg in 2021
Stabilisatie in Maaidijk, Oostburg in 2021

Terrastab is specialist op het gebied van grondstabilisaties. Voor het Waterschap Scheldestromen in het Zeelandse Zeeuws-Vlaanderen houdt het bedrijf zich vooral bezig met de bermen. 'Het waterschap is de grootste wegbeheerder van de provincie Zeeland en één van de grootste van Nederland', vertelt Anton Bunt, directeur van Terrastab. 'Veel wegen liggen immers op dijken en waterkeringen. Grenzend aan de Schelde en de Noordzee, heeft Scheldestromen die natuurlijk in overvloed.'

Weginspecties

Hans Dieleman, werkzaam bij het waterschap binnen de afdeling wegenbeheer, houdt zich onder meer bezig met werkbestekken. 'Van het opstellen ervan tot en met de uitvoering', vertelt hij. 'Hieronder vallen ook de bestekken voor het onderhoud van de asfaltwegen en bermen. 'Ieder jaar worden onze wegen door een externe partij geïnspecteerd op schadebeelden.' Collega Kees Scheele, werkvoorbereider bij dezelfde afdeling, vult aan: 'Denk bij schadebeelden bijvoorbeeld aan scheurvorming, verzakking, spoorvorming en andere oneffenheden waar je met de auto niet prettig overheen rijdt.'


Uit die weginspecties, waarvoor allerlei verschillende aspecten van de wegen becijferd worden, wordt opgemaakt welke wegen het hardst onderhoud behoeven, leggen de heren uit. Voor dit prioriteitenlijstje wordt ook rekening gehouden met het belang van de weg. Wegen die veel en intensief gebruikt worden, komen hoger op de lijst te staan dan aanzienlijk stillere weggetjes.

'Op basis van onderzoek wordt de restlevensduur bepaald en vastgesteld welke maatregelen genomen moeten worden om de status van de weg weer op peil te brengen'

Scheele: 'Aan de hand van die prioriteitenlijst wordt er op de wegen die wij noodzakelijk achten een verhardingsonderzoek uitgezet. Er wordt dan gekeken naar het asfalt, de fundering en de ondergrond. Op basis van dit onderzoek adviseren adviesbureaus ons over de restlevensduur van zo'n weg en welke maatregelen er genomen moeten worden om die weer op peil te brengen.'

Bermstabilisatie

Het is vervolgens aan Dieleman en zijn collega's om de specifieke werkzaamheden, mede-afhankelijk van het beschikbare budget, weg te zetten in bestekken. Een van de handelingen die daar met regelmaat in terugkomen, is de stabilisatie van de bermen. 'We zijn ons al enige jaren bewust van de voordelen van bermstabilisatie', vertelt Dieleman.


Hier komt Terrastab in beeld. In onderaanneming van H4A Infratechniek keert het bedrijf de afgelopen vijf à zes jaar vrijwel jaarlijks terug om bermstabilisaties uit te voeren. Die bermverstevigingsproducten, zoals grasbetontegels, hebben een fundament nodig. 'Met grasbetontegels, creëer je een verharde berm naast het wegdek. Een soort overgang van wegdek naar groen echte berm. Als onderdeel van de berm mag het enerzijds een beetje groen worden, maar anderzijds, als deel van de weg, dient het ook om die wegen goed op te sluiten', vertelt Bunt. 'Als er zwaar verkeer over een weg rijdt, heeft die de neiging om aan de zijkanten te gaan hangen. Hierdoor kan op termijn schade aan het wegdek ontstaan, bijvoorbeeld in de vorm van scheuren. Bermstabilisatie, als fundering voor de grasbetontegels, geeft de weggebruikers dus en wat meer ruimte te geven om elkaar te passeren - zonder dat ze daarbij de berm in hoeven - en om de weg goed bij elkaar goed te houden en schade zoveel mogelijk te voorkomen.'

Anton Bunt, directeur Terrastab

Lokaal verwerken

Dergelijke grondwerkzaamheden zijn echter niet zo rechtdoorzee als ze klinken. 'Bermen zijn regelmatig verontreinigd', vertelt Bunt. 'Die verontreiniging is bijvoorbeeld afkomstig van de weg; denk aan olie of zware metalen. In het slechtste geval is de verontreiniging dusdanig dat het schadelijk is voor mens en dier. Dan moet de berm gesaneerd worden.'


Als de berm minder verontreinigd is, en niet aan de saneringscondities voldoet, mag de grond blijven liggen. Haal je de grond echter van zijn plek - zoals tijdens traditioneel grondwerk - dan mag je die verontreinigde grond niet zomaar ergens anders inzetten. 'Het mag blijven zitten, maar zodra je deze grond uitgraaft en gaat verplaatsen ben je verplicht het af te voeren naar een erkende verwerker', legt Bunt uit. 'Er zijn maar een paar plekken waar je in de provincie Zeeland met deze "vieze grond" heen kan. En daar hangt een behoorlijk prijskaartje aan'. Om dat te voorkomen, verwerkt Terrastab de grond ter plekke tot stabiel fundament.

Om kostbare afvoer van grond te omzeilen, verwerkt Terrastab het ter plekke tot stabiel fundament

Ook als er bijvoorbeeld veel puin onder de weg ligt, is het voor het waterschap interessant om voor Terrastab te kiezen, vertelt Dieleman. Om te achterhalen wat er precies onder de weg ligt - 'dat weet je bij polderwegen nooit helemaal zeker' - worden er proefsleuven gegraven. 'Als we traditioneel ontgraven, en er komen veel stenen vrij, dan moeten we dat zeven en afvoeren. Ook dat kost een flinke duit. Door met grondmateriaal lokaal te verwerken en in te zetten, bespaart Terrastab ons dat.' De frees van Terrastab kan veel aan, weet Dieleman. 'Slakkenfundering kunnen ze bijvoorbeeld gewoon doorfrezen. Als er natuursteen ligt, zoals kantstenen of kinderkopjes, gaat dat helaas niet op. Dat is te hard. Dat laten we, als het kan, daarom het liefst zitten.'

Stabilisatie in Maaidijk, Oostburg in 2021

Overlast

Voor Waterschap Scheldestromen is de lokale verwerking van het grondmateriaal het grootste voordeel aan Terrastab, vertelt Scheele. Dat past mooi, want ook het Harderwijkse bedrijf zelf ziet deze 'unieke werkwijze' als hét selling point. 'Zaken als circulariteit en de vermindering van CO2-uitstoot krijgen de laatste jaren steeds meer aandacht', vertelt Bunt. 'Daar zijn wij op ingesprongen.' En dat lijkt goed te zijn aangeslagen. 'Onze populariteit is toegenomen en we worden steeds vaker door opdrachtgevers gevonden. Wat daarbij overigens ongetwijfeld helpt, is dat we die duurzamere werkwijze aanbieden voor ongeveer dezelfde prijs als conventionele tegenhangers. Duurzaam werken is hot, maar of overheden net zo gretig waren geweest als onze prijs 20 tot 30 procent hoger was, dat vraag ik me af', aldus de directeur.


Naast het omzeilen van de kostbare grondafvoer, biedt de werkwijze van Terrastab nog andere voordelen. Scheele: 'Door bestaande materiaal te gebruiken, beperken we ook de CO2-uitstoot. Er zijn immers minder transportbewegingen. Ook het gebruik van cementvrij bindmiddel, drukt die uitstoot.' Dieleman vult aan: 'Als we vroeger bezig waren, sloten we de weg af. Maar tegenwoordig verwacht de omgeving dat de weg toegankelijk blijft. Dat is ook een voordeel van Terrastab; met pakweg een kilometer stabilisatie per dag, gaat het proces vrij snel - veel sneller dan vroeger - en wordt de overlast voor de omgeving beperkt.'

Kilometers werkzaamheden

Zodoende, vertelt Bunt, zijn de werkzaamheden van Terrastab voor het waterschap met de jaren uitgebreid. 'Vroeger deden we enkel de licht verontreinigde bermen, maar daar komen nu ook 'schone bermen' bij. Bovendien passen we onze techniek toe voor wegverbredingen. Dan dient Terrastab als fundament voor onder een nieuw asfaltdek om zo de weg een meter à anderhalf te verbreden.' Bunt rekent dat het bedrijf de afgelopen jaren waarschijnlijk wel zo'n 65 kilometer bermstabilisatie in het waterschap heeft uitgevoerd.


Niet vreemd dus, dat Waterschap Scheldestromen uitspreekt erg tevreden te zijn over de werkzaamheden van Terrastab. 'Ook bermstabilisaties die ze een jaar of zes geleden uitvoerden, zien er nog altijd heel goed uit', besluit Scheele.

LEES OOK

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
GEVRAAGD: Webdesign Hamburg
maandag 25 november 2024
AGENDA
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Agribex 2025
woensdag 3 december 2025
t/m zondag 7 december 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER