Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Ippel Dredging en Baggerbedrijf Midden Nederland introduceren revolutionaire modulaire scheidings- en ontwateringsinstallatie

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, woensdag 7 september 2022
286 sec


Waarde creëren met baggerslib

De nieuwe installatie van Ippel Dredging en Baggerbedrijf Midden Nederland moet nog voor het nieuwe baggerseizoen functioneren. Het gaat om een modulaire slib-ontwateringsinstallatie die bovendien baggerslib tot een circulair product maakt, een nieuwe aanpak die de twee bedrijven gaan hanteren. De installatie maakt stedelijk baggerwerk duurzaam en circulair en zorgt voor minder overlast.


'In september 2022 moet de machine draaien', zegt Johan Dijkstra. Hij is mede-eigenaar van Ippel Dredging in het Friese Koudum. Met zijn compagnon Sjoerd Dijkstra nam hij het baggerbedrijf in 2009 over van de Werkendamse familie Ippel. De Friese ondernemer ziet bagger nadrukkelijk niet als afval, maar als een circulair product, dat hij geschikt kan maken als herbruikbare grondstof: 'Wat we opbaggeren, bestaat uit - verteerde - organische stof, zand en bodemvreemde stoffen als metalen, hout en plastic. Bij elk te baggeren project nemen onze opdrachtgevers eerst monsters en wij krijgen de rapporten in te zien. Al naargelang eventuele verontreiniging met zware metalen, pfas of paks krijgt het opgebaggerde en gecertificeerde product een eindbestemming. In het slechtste geval is dat verbranding, wat kostbaar is.' Dit milieukundige baggerwerk is overigens één van de vele soorten werkzaamheden in de bagger- en slibbranche die zowel Ippel Dredging als Baggerbedrijf Midden Nederland aanneemt. In de ongeveer tienjaarlijkse baggercyclus in stedelijk en landelijk gebied is bagger meestal toepasbaar en dus een bruikbaar product!

Ippel Dredging: reiniging van waterbodems in zeer verschillende situaties
Ippel Dredging: reiniging van waterbodems in zeer verschillende situaties

Stedelijke omgeving

Het blijkt dat Ippel Dredging, net als zusterbedrijf Baggerbedrijf Midden Nederland, vooral stedelijk baggerwerk aanneemt. Nu al hanteren ze een methode om het product uit de waterbodem zoveel mogelijk ter plaatse te ontwateren. Dijkstra: 'Water transporteren is zinloos en kostbaar. Door ontwatering op locatie beperken we het aantal transportbewegingen van onze vrachtwagens in de stedelijke omgeving. Naast minder overlast voor omwonenden vermindert dit ook onze CO₂-uitstoot. Dankzij deze punten liggen we vrij goed in de markt bij aanbestedingen.' Dit ontwateren is op zich al een belangrijke innovatie.


'Voor de ontwatering zetten we onder meer een grote centrifuge in'

Traditioneel wordt bagger op natuurlijke wijze ontwaterd en/of gestort in baggerdepots, zoals in het IJsseloog en de Slufter. Dijkstra en de zijnen hebben de afgelopen jaren gewerkt aan een methode om een steekvast product te maken van de bagger: 'Voor de ontwatering zetten we onder meer een grote centrifuge in, in combinatie met de toevoeging van (bio)polymeren', zo licht Dijkstra toe. 'Dit stevige ingedikte product zetten we zoveel mogelijk regionaal af of we verwerken het ter plaatse. Ook vullen we er zogenoemde Geotubes mee. Dat zijn kunststof slurven die, eenmaal gevuld met ons product, een bijdrage leveren aan het herstel van weggeslagen oevers of kustbescherming. Dit schone steekvaste product leent zich ook voor toepassing in bermen en bij de aanleg van parken en tuinen. Daarnaast kun je het gebruiken bij de productie van bakstenen, tegels en grote stenen legoblokken.'
Dijkstra vervolgt: 'Verder halen we in ons scheidingsproces ook het zand uit het baggerslib. De geschoonde zandfracties zijn geschikt voor hergebruik, zoals voor funderingen, trottoirs en halfverharding. Desgewenst kunnen we ook een organisch product leveren met een constante samenstelling. Dan voegen we een juiste hoeveelheid van het gewonnen zand weer toe aan de organische massa, bewerken het en maken er een homogeen product van.' Het blijkt dat Dijkstra ook voor andere opdrachtgevers graag meedenkt over het doorvoeren van duurzame methoden: 'We bekijken per project met onze opdrachtgever hoe wij de CO₂-uitstoot kunnen minimaliseren.'


Bodemvreemde stoffen

De aard van de vervuiling van de waterbodem verschilt van situatie tot situatie: 'In een industriehaven is dat anders dan in een jachthaven en in een stadsgracht verschilt het van een vaargeul, maar in al deze situaties reinigen we de waterbodem', vertelt Dijkstra. 'Het percentage organische stof in het opgebaggerde slib kan daarbij variëren. Overigens verschilt het materieel dat wij voor het baggeren inzetten ook sterk. Dat varieert van kleine baggerschuifboten tot ons kraanschip, de Albatros, dat van alle gemakken is voorzien. De grote verschillen in waterbodems en situaties die wij aantreffen, vragen ons inziens om een gerichte, modulaire aanpak. Meestal weten we op basis van bemonstering van de waterbodem vooraf wat we zullen aantreffen.'


'Denk eens aan alle blikjes die vaargasten in het water gooien'

Daarbij heeft Dijkstra ook bodemvreemde stoffen in waterbodems in gedachten, zoals hout, plastics, glas en metalen. Denk bij dat laatste eens aan alle blikjes die vaargasten in het water gooien. Ook voor deze verontreinigingen hebben de scheidingmodules van Ippel Dredging zich reeds bewezen. Dijkstra: 'De grote en kleine houtige delen kunnen we shredderen en vervolgens composteren op ons eigen terrein. De verzamelde plasticdelen worden gerecycled. Een groot deel daarvan krijgt tegenwoordig al een tweede leven in de vorm van kunststof beschoeiingsonderdelen, zoals palen en planken. En wat metalen betreft: onderdelen groter dan 20 bij 20 centimeter zijn al langere tijd niet meer welkom in de depots van Rijkswaterstaat. Je baggert nogal eens een winkelwagentje of een fiets op! Wij gaan echter nog verder. We verwijderen bijna alle metaal en bieden dat voor hergebruik aan bij de handel in oude metalen.'

Van veel markten thuis met kraanschip Albatros
Van veel markten thuis met kraanschip Albatros

Hogere waarde

Beide baggerbedrijven hanteren de verschillende scheidingstechnieken dus al enige tijd. Het gaat om bestaande en bewezen technieken, met installaties die in beginsel al op de markt verkrijgbaar zijn. Dijkstra: 'Met onze machine, een soort grote centrifuge, scheiden we in één continu proces de vaste organische en anorganische stoffen van het aanhangende water. In dat proces spelen centripetale krachten en de biopolymeren (vlokmiddel, red.) die wij toevoegen een belangrijke rol. Die polymeren binden in ons geval de fijne gronddeeltjes tot grotere en zwaardere vlokken. Dit versnelt de scheiding van water en gronddeeltjes. Het is een efficiënt proces dat meer inhoudt dan het scheiden van water en vaste stof, zonder dat er sprake is van samenpersen. Deze manier van scheiden levert een product van uitstekende kwaliteit op met een hogere commerciële waarde. Verder spelen ook hydrocyclonen, ontwateringszeven, zeefbandpersen en zeven met een verschillende maasgrootte voor zand en andere bodemvreemde materialen een rol bij het recyclen en circulair maken van bagger.'


Zonder samenpersen wordt een steekvrij product gemaakt van baggerslib.
Zonder samenpersen wordt een steekvrij product gemaakt van baggerslib.

Klaar voor productie

De compacte modulaire installatie waarover Dijkstra spreekt en die in september dit jaar het licht ziet, is zeker innovatief te noemen: 'Die construeren we zo, dat we de units waaruit hij bestaat gemakkelijker kunnen vervoeren met eigen materieel en dicht bij een baggerproject kunnen opstellen. Daarmee vergroten we de voordelen die ik eerder noemde. Het wordt een modulair systeem, dat we in containers installeren. Afhankelijk van de omstandigheden kunnen we containers met de verschillende scheidingsprincipes aan elkaar koppelen.'


'Containers met de verschillende scheidingsprincipes kunnen aan elkaar worden gekoppeld'

Het werken met containers maakt ook een eventuele opschaling van deelprocessen gemakkelijker. Het proces begint met een kraan die de baggerspecie in een voorraadbak moet deponeren, waarna het baggerslib door de relevante delen van de installatie wordt gevoerd voor de scheidingsprocessen.' Over één ding heeft Dijkstra het nog niet gehad: waar blijft het water? Het uiteindelijke percentage droge stof in baggerslib is immers van groot belang. 'Je kunt al fors besparen op transport, stortkosten en zelfs verbrandingskosten door de inzet van onze ontwateringsinstallatie. Water uit bagger persen is ondoenlijk; met die methode blijft het vuil. Het water dat bij ons tijdens het bedrijfsproces op locatie vrijkomt, is echter schoon', zo licht Dijkstra toe. 'Zo schoon, dat wij het meteen weer op het oppervlaktewater mogen lozen!'

Baggerbedrijf Ippel Dredging

Ippel Dredging BV is een veelzijdig waterbouwbedrijf, dat grotendeels actief is op het gebied van onderhoudsbaggerwerk, milieutechnisch baggerwerk, kleinschalig baggerwerk, ontwateren en scheiding van baggerspecie in Nederland en het buitenland. Voor water- en baggerwerken bedient het bedrijf zich van verschillende baggertechnieken, met een zeer uiteenlopende vloot vaartuigen: van kleine en grote baggerschuifboten en snijkopzuigers tot het paradepaard van de vloot: het kraanschip Albatros. Naast regulier onderhoudsbaggerwerk biedt het bedrijf maatwerk in een tijd van complexe milieuwetgeving. Daarbij richt het zich op het ontwikkelen van nieuwe innovatieve baggertechnieken. Dankzij deze flexibele en actieve opstelling kan Ippel Dredging inspelen op veranderingen in de markt met betrekking tot waterbodems en milieubeleid van overheden. Ippel Dredging is gecertificeerd conform NEN-ISO 9001-2008 en VCA** 2008/5.1 en heeft de benodigde BRL-certificaten. Op de CO₂-prestatieladder heeft het bedrijf de hoogst haalbare trede behaald. Pijlers daarbij zijn goede instructies, strakke richtlijnen en een alerte werkhouding. Tot zijn opdrachtgevers rekent het bedrijf onder meer overheden, semioverheden, waterschappen, jachthavens, campings en bungalowparken. Daarnaast voert Ippel Dredging werkzaamheden uit voor aannemers in deze branche.
Baggerbedrijf Midden Nederland telt net als Ippel Dredging in Koudum een twintigtal gespecialiseerde medewerkers. Dit zusterbedrijf verricht de werkzaamheden vanuit het Zuid-Hollandse Oudewater en is eveneens een baggerbedrijf in de breedste zin van het woord. De onderneming richt zich op stedelijk en landelijk baggerwerk, maar voert bovendien werkzaamheden uit op rivieren en kanalen voor de beroepsvaart. Ook Baggerbedrijf Midden Nederland beschikt over de nodige veiligheids- en milieucertificaten.

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
GEVRAAGD: Webdesign Hamburg
maandag 25 november 2024
AGENDA
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Agribex 2025
woensdag 3 december 2025
t/m zondag 7 december 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER