Steeds meer multifunctionele RECO eTtracs rollen uit de fabriek |
|
|
|
|
| 203 sec |
Toolontwikkeling volop gaande
Jean Heybroek en Motrac Industries introduceerden begin 2020 de elektrische werktuigdrager RECO eTrac. Verschillende aannemers en gemeenten, vijftien in totaal, hebben de inmiddels in productie genomen machine volop in gebruik. De uitstoot van roetdeeltjes, stank en onnodig lawaai zijn daarmee verleden tijd.
De elektrische werktuigdrager RECO eTrac zoals die in Zutphen geproduceerd wordt |
De eerste ervaringen met deze nieuwe elektrische werktuigdragers werden opgedaan door een vijftal early adopters. Dit betrof de gemeenten Den Haag en Utrecht en de aannemers Agterberg, Krinkels en Dolmans, die de machine aanschaften. Zij zagen hun wens om een volledig elektrische werktuigdrager met onkruidborstel in gebruik te nemen in vervulling gaan. Inmiddels werken de initiatiefnemers van de RECO eTrac ook aan andere tools voor deze werktuigdrager.
| De onkruidborstel waarmee de RECO eTrac is uitgerust |
|
|
Arne van der Valk is productmanager grounds bij Jean Heybroek. Hij vertelt dat de RECO eTrac eind 2021 in serieproductie gegaan is. 'We hebben de productielijn ondergebracht bij Motrac Industries in Zutphen. Inmiddels zijn er naast de early adopters tien gebruikers van de werktuigdrager bij gekomen. Er rijden nu elke twee maanden drie van deze multifunctionele machines uit de fabriek. Met Imants werken we aan de ontwikkeling van een passende bladblazer, met Wiedenmann aan een geschikt maaidek, met het Deense GMR aan een veegunit en met het Finse Hilltip aan een opbouwzoutstrooier. De ontwikkeling van andere aanbouwtools specifiek voor de RECO eTrac kan echter nog wel een zetje gebruiken. De RECO eTrac wordt nu ook al gebruikt bij thermische onkruidbestrijdingsmethoden. De chemievrije onkruidbestrijdingsunit Keckex Komex, die Jean Heybroek importeert, past bijvoorbeeld naadloos op het laadplatform van deze werktuigdrager. Dat geldt overigens ook voor andere onkruidbestrijdingsunits, zoals de Weedair van Hoaf. Het laadplatform kan lasten tot ruim 1.000 kilo dragen.' Van der Valk is erg positief; hij spreekt de verwachting uit dat er voor het einde van 2023 een heel scala aanbouwwerktuigen leverbaar zal zijn: 'Van onszelf of via andere fabrikanten.'
| De Keckex-stoom- en heetwaterunit past, net als andere units, naadloos op het laadplatform. |
|
|
Buiten de stad
De gemeente Den Haag behoorde tot de eerste partijen die de RECO eTrac aanschaften. Dat gebeurde omdat de Zuid-Hollandse hoofdstad de ambitie heeft binnen een paar jaar volledig 'elektrisch' te zijn. Doordat de machine gemakkelijk te vervoeren is op een aanhanger, ligt ook het gebruik buiten de bebouwde omgeving voor de hand. De provincie Groningen zet hem in voor onkruidbestrijding op wegen en fietspaden in de hele provincie, en bij een deel van de provinciale wegen worden middengeleiders ermee van onkruid ontdaan. Volgens Van der Valk biedt het werken met een elektrische werktuigdrager de chauffeur een prettige werkplek: 'En dat geldt ook voor de mensen die eromheen werken. Die zeggen allemaal blij te zijn dat ze niet meer in de stank en in het lawaai hoeven te staan. Wat eerder door aannemers in plannen van aanpak als pluspunt werd opgevoerd, lijkt bij opdrachtgevers inmiddels haast een eis te zijn geworden. Steeds meer gemeenten weren thermische motoren bij werkzaamheden in de stedelijke omgeving. Onze dealers zijn inmiddels om, als het gaat om het leveren van de RECO eTrac als alternatief voor de fossiele werktuigdrager die Jean Heijbroek eerder leverde.'
Minder vermoeiend
De RECO eTrac maakt tijdens het rijden minder lawaai. Het grootste verschil is echter dat de berijder minder onnodige trillingen ervaart. Dit maakt het werken een stuk fijner en de werkplek een stuk rustiger. 'Vergeleken met de traditionele werktuigdrager met dieselmotor geeft deze machine minder vermoeidheid bij de chauffeurs', constateert Van der Valk. 'De machine oogt absoluut robuust, maar heeft dezelfde afmetingen als andere werktuigdragers. Als je de werktuigdrager gebruikt om onkruid te bestrijden, komt de machine het best tot zijn recht op hoofdverkeerswegen, taluds en op trajecten waar je meters kunt maken. Als je verharding in een wijk met veel kleine randjes en pleintjes onkruidvrij moet maken, kun je beter uit de voeten met een bosmaaier met onkruidborstel.'
Achterwielbesturing
De RECO eTrac is zeer compact en heeft een transportbreedte van 130 cm. In combinatie met de fusee-achterwielbesturing maken de bescheiden afmetingen de machine enorm wendbaar. Smalle straten, stoepranden en hellingen vormen voor de RECO eTrac geen probleem. Van der Valk: 'De machine maakt gebruik van fusee-achterwielbesturing. Het frame kan dus niet knikken. De toepassing van achterwiel- of knikbesturing is mede een kwestie van smaak. Vooral bij onkruid borstelen vinden gebruikers het prettig om de borstelarm met één joystick te besturen. Wanneer je met knikbesturing werkt, maakt de onkruidborstel al bij kleine stuurcorrecties vrij grote uitslagen, die de chauffeur vervolgens moet corrigeren. Wij zien dat achterwielbesturing bij dit soort werk de overhand begint te krijgen. In tegenstelling tot eerder, lenen de moderne achterwielbestuurde machines zich er nu beter voor om zwaardere lasten op een achterplateau te dragen. Ook het onderhoud is eenvoudiger; er lopen immers geen kwetsbare kabels door een knikpunt heen.'
| Veel comfort in de cabine van de RECO eTrac |
|
|
Comfortabele cabine
De RECO eTrac beschikt over dezelfde moderne en stille cabine waarmee de toonaangevende Fayat Group machines in het reinigings- en veegvoertuigensegment uitrust. De Ravo is daarvan een voorbeeld. Ondanks de geringe afmetingen biedt de cabine met een vlakke vloer verrassend veel ruimte. 'De berijder heeft alles binnen handbereik en onder controle', vertelt Van der Valk. 'Dankzij de hoge zitpositie, een extra lage voorruit en glazen deurpanelen heeft hij een optimaal verkeersoverzicht. De panoramische voorruit van de RECO eTrac biedt uitstekend zicht op het werk. De ergonomische stoel is net als de stuurkolom volledig en eenvoudig instelbaar, voor de perfecte zithouding. En dankzij airconditioning en verwarming is het onder alle weersomstandigheden prettig en veilig werken in de cabine. Hierbij blijft de temperatuur dankzij de electronic climate control automatisch stabiel.'
| Voor het (bij)laden van de accu's kun je ook gemakkelijk terecht bij openbare laadpalen. |
|
|
Specificaties
Banden: |
| voor: 280/70R16, achter: 195/50R13 |
Transportsnelheid: |
| vooruit 1-25 km/u |
Werksnelheid vooruit: |
| 1-10 km/u |
Werksnelheid achteruit: |
| 1-5 km/u |
Accucapaciteit: |
| 20 of 40 kWh, optioneel 50 kWh |
Accutype: |
| Li-ion (LFP), 96-100 V |
Gewicht: |
| 1.900 kg bij 40kWh-accu |
Afmetingen (l x b x h): |
| 2965 x 1300 x 2155 mm |
Wielbasis: |
| 1554 mm |
Aandrijflijn: |
| 4×2 high performance, volledig elektrisch |
Voorwielmotoren: |
| watergekoeld |
HPU voor werktuigen: |
| 50 liter/min, max. 200 bar |
Cabine: |
| ergonomisch met panorama-uitzicht |
|
| Accountmanager Arne van der Valk verwacht dat voor eind 2023 een heel scala aanbouwwerktuigen leverbaar is. |
|
|
De RECO eTrac komt in aanmerking voor de MIA- en Vamil-subsidieregeling. De elektrische werktuigdrager is ontstaan uit een intensieve samenwerking tussen verschillende dochterbedrijven van Royal Reesink. Jean Heybroek en Reesink Turfcare BE zijn verantwoordelijk voor de verkoop van de RECO eTrac in respectievelijk Nederland en België.
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|