Minder snel verzakking dankzij licht materiaal PlasticRoad |
|
|
|
|
| 101 sec |
Rotterdam nog volop in de pilotfase
PlasticRoad is een op-en-top Nederlands product. De bedenkers, Simon Jorritsma en Anne Koudstaal, haalden er in 2017 de finale mee bij de internationale INDEX Award. De gemeente Rotterdam startte in juli van dit jaar een proef: het materiaal werd aangelegd op een aantal parkeervakken in de stad.
De elementen voor de PlasticRoad worden gelegd. |
Alhoewel de plastic straat nog niet op grote schaal wordt toegepast in Nederland, vond de gemeente een pilot zeker de moeite waard. 'Er zit een aantal voordelen aan vast', vertelt wegbeheerder Arjen Oostra van de gemeente. 'Om die te ontdekken, moet je het een keer toepassen, want zo kun je ervaring opdoen. Daarnaast zijn we een grote gemeente en hebben we dus een voorbeeldfunctie.'
Voordelen
Wat zijn die voordelen dan precies? Allereerst is het product gemaakt van gerecycled plastic, wat helemaal past in de visie van een circulair wegsysteem. Daarnaast zijn de plastic elementen hol vanbinnen, wat om meerdere redenen handig is. Oostra: 'Zo kan er water onder het wegdek stromen, waar zich flink wat bergingsruimte bevindt. Water kan zich daar verzamelen en zo de ondergrond in stromen. Dat is ook goed voor de bomen.' Een ander voordeel is dat het systeem modulair is. Daardoor kun je de onderdelen niet alleen snel leggen, maar ook zo weer weghalen en ergens anders neerleggen. 'Dat is het leuke aan dit concept', vindt Oostra. 'Zo zou je een weg tijdelijk kunnen aanleggen. Dan kun je kijken of het werkt en eventueel besluiten om toch wat anders te doen.'
|
'Het materiaal is relatief licht. Daardoor is het goed toepasbaar in zettingsgevoelige gebieden zoals hier'
| |
|
Voor de gemeente Rotterdam kleeft er nog een voordeel aan dit systeem: het materiaal is relatief licht. 'Daardoor is het goed toepasbaar in zettingsgevoelige gebieden zoals hier', zegt Oostra. 'In deze regio hebben we te maken met verzakking van de ondergrond, waardoor we die steeds weer moeten ophogen. Als je dat met zand doet, gaat het op den duur toch weer zakken. Met dit systeem heb je dat niet. Doordat het materiaal zo licht is, treedt er veel minder snel verzakking op.' Anderzijds is het lage gewicht van het materiaal ook de reden dat het niet overal toepasbaar is. 'Het materiaal kan geen zwaar verkeer aan, dus je moet denken aan toepassingen voor fietspaden en parkeerplaatsen', legt Oostra uit.
| Parkeervakken van PlasticRoad |
|
|
Toekomst
Over de ervaringen met het materiaal kan Oostra nog weinig zeggen. 'Daarvoor is het nog te vroeg. We hebben bij de parkeervakken de straatkolken verwijderd. Er zijn al een paar pittige buien gevallen en ik heb niks gehoord over wateroverlast, dus je zou kunnen concluderen dat dat goed gaat.' De gemeente is van plan om op termijn ook een fietspad van de plastic onderdelen aan te leggen, maar zoekt nog een geschikte locatie waar het product volledig tot zijn recht komt. En dan is het afwachten hoe het uitpakt: 'Doordat het vanbinnen hol is, levert het misschien wel meer geluid op. Ook kan er in de winter iets meer gladheid optreden. Dat weten we nog niet. Maar we weten dat we voor bepaalde situaties nu een alternatief hebben.'
| Arjen Oostra |
|
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|