Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Fossiel is op zijn retour, Rotterdam kiest voor elektrisch

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Karlijn Klei, maandag 24 oktober 2022
156 sec


'Diesel is bij ons bijna een vies woord geworden'

Rotterdammers moeten vooroplopen, vinden Richard Verhoeven en Mark van Herk, beide werkzaam bij de afdeling Stadsbeheer van de gemeente Rotterdam. 'Als iets elektrisch kan, gebeurt dat in Rotterdam ook elektrisch.'

Aanschafcoördinator Richard Verhoeven (links) en werkplaatscoördinator Mark van Herk (rechts)
Aanschafcoördinator Richard Verhoeven (links) en werkplaatscoördinator Mark van Herk (rechts)

De gemeente Rotterdam zet sterk in op verduurzaming van materieel en handgereedschap. De dienst Vervoer en Materieel van de afdeling Stadsbeheer telt bijvoorbeeld ruim 130 bosmaaiers en circa 300 bladblazers met bijbehorende accu's en acculaders.

Liever elektrisch

Richard Verhoeven, aanschafcoördinator speciale voertuigen bij de gemeente, vertelt: 'Onze dienst Stadsbeheer richt zich met name op inzameling van reststoffen, stadsreiniging en openbare werken. Naast het elektrificeren van het machinepark hiervoor besteden we veel aandacht aan een wijkgerichte aanpak in onze stad. De dienst beheert een enorm gebied; we onderhouden nu zelfs stranden van Hoek van Holland en Nesselande. En het delven van graven, bijvoorbeeld, valt ook onder de taken.'


Een recentelijk afgeleverde Ahlmann
Een recentelijk afgeleverde Ahlmann
Verhoeven erkent dat er in de voertuigen- en werktuigenvloot nog steeds materieel is dat op diesel werkt, zoals tractoren. Toch is 'diesel' bij het Rotterdamse Stadsbeheer bijna een vies woord geworden. 'Een offerte aanvragen voor een machine met dieselmotor? Daar gaat bij de betreffende gemeentelijke dienst in de meeste gevallen een rode streep door! Als ergens een elektrische versie van beschikbaar is, schaffen we die aan. En als er nog geen elektrische oplossing is voor een type voertuig, werken we in sommige gevallen langer door met een machine op fossiele brandstoffen, om inruil uit te stellen', aldus Verhoeven.
De gemeente gaat soms ver voor het elektrificeren van de machinevloot. Er werd zelfs een ombouwpartij ingeschakeld om - nieuwe - vervuilende dieselmachines elektrisch te laten functioneren. 'Grote machines zijn hierbij een drama', zegt Verhoeven. 'We hebben zelfs enkele vrachtwagens laten ombouwen naar accu, maar vraag niet wat zoiets kost.'


'We hebben enkele vrachtwagens laten ombouwen naar accu, maar vraag niet wat zoiets kost'

Enorme slag in transitie

Verhoeven: 'Een mooi voorbeeld is ook een pilot van tweeënhalf jaar geleden met onder meer vrachtwagenbouwer VDL. Aanvankelijk werd voor ons een vrachtauto uitgerust met een 180kWh-accu voor tractie. Voor de aandrijflijn werd die van VDL gebruikt, die grotendeels gelijk is aan de beproefde versie op elektrische stadsbussen. De fabrikant levert nu dezelfde elektrisch aangedreven vrachtwagen met een accupakket van 350 kWh dat zo'n 600 kg lichter is.'


De VDL Translift
De VDL Translift
Ook rijden er in Rotterdam steeds meer elektrische vuilniswagens. 'We hebben een waterstofkolkenzuiger (zie elders in dit nummer); de kleinere dienstvoertuigen vervangen we bijvoorbeeld door een elektrische Goupil 6 of een bedrijfswagen zoals de Peugeot E-Expert', aldus Verhoeven. Ook loopt er een order voor tien elektrische Schmidt-Swingo-veegmachines, en kon Rotterdam begin juni 2022 de eerste elektrische Ahlmann-shovel verwelkomen. 'Qua transitie hebben we dus al een enorme slag gemaakt.'

Onderhoud

Mark van Herk is onder meer verantwoordelijk voor de werkvoorbereiding in Servicewerkplaats West in Schiedam, één van de drie Stadsbeheer-onderhoudslocaties. In beginsel wordt hier het wagenpark van de gemeente en haar samenwerkingspartners onderhouden. Accu-handgereedschap telt beduidend minder onderdelen. En de onderdelen die er zijn, die blijken veel minder storingsgevoelig. 'Over het algemeen is aan die accumachines veel minder onderhoud nodig', vertelt Van Herk. 'Als het om storingen gaat, betreft dit vaak schakelaars, modules, een defecte chip of een display die niet meer goed functioneert. Kijken we naar het accuhandgereedschap, dan verschilt het onderhoud van slijtdelen niet van dat van gereedschap met een thermische aandrijving.'


Accuhandgereedschap telt beduidend minder onderdelen en ze blijken veel minder storingsgevoelig

Partners

'De benodigde machines betrekken we meestal bij Van Blitterswijk, onze dealer in Moordrecht', vertelt Verhoeven. 'Daarmee doen we al langer zaken.' Dat is al sinds 1980, toen het bedrijf op verzoek van de gemeente een hondenpoepzuiger ontwikkelde en leverde, aangebouwd achter een tractor. In 2005 leverde Van Blitterswijk de eerste elektrische bedrijfswagens aan de gemeente: 'Wij staken in op verduurzaming, hadden veel knowhow in huis en werden door de gemeente gezien als adviespartner', vertelt eigenaar Wouter van Blitterswijk. 'Toen Stadsbeheer vier jaar geleden een aanbesteding in de markt zette specifiek voor tuin- en parkmachines, schreven we in. De aanbesteding werd ons vooral gegund vanwege de scores op het plan van aanpak, waarin de transitie naar accu-aangedreven materieel stond vermeld. Dit had onder meer betrekking op onze screening van het machinepark, onze inzet op elektrisch en de duurzame aflevering van handgereedschap en machines. Maar ook het elektrificeren van producten met andere partijen maakte daar deel van uit.'


Wouter van Blitterswijk
Wouter van Blitterswijk
Rotterdam is waarschijnlijk één van de grootste eindgebruikers van Stihl-accuhandgereedschap in ons land. Tommy Nagtegaal, businessdeveloper bij Stihl, zegt hierover: 'We hebben de gemeente Rotterdam uitgebreid geïnformeerd over het Stihl-fleetmanagementsysteem. We ondersteunen Rotterdam dus bij zijn doelstelling om een emissievrije stad te worden. Ook geven we voorlichting over het oplaadvraagstuk, zodat de medewerkers de accu's correct laden, onderweg of juist op de vestiging. Ook daarbij nemen we een actievere rol op ons.'

Een van de 300 Stihl-accubladblazers in onderhoud. Er is een nieuwe versie op komst.
Een van de 300 Stihl-accubladblazers in onderhoud. Er is een nieuwe versie op komst.
LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
GEVRAAGD: Webdesign Hamburg
maandag 25 november 2024
AGENDA
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Agribex 2025
woensdag 3 december 2025
t/m zondag 7 december 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER