Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Minishovel Relly brengt veel teweeg tijdens open dagen De Schans

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Pieter de Mos, maandag 2 januari 2023
184 sec


Juridisch geschil met Gebroeders Geens legt schaduw over toekomst Knikmops en Rollmops

Het waren feestdagen, maar er hing een schaduw overheen. De open dagen bij De Schans in Hedel, bekend van de populaire Knikmops en Rollmops, stonden grotendeels in het teken van de nieuwe serie minishovels met de naam Relly. De schaduwzijde is een juridisch geschil met de Gebroeders Geens over de toekomst van de Knikmops en Rollmops, de bekende populaire knikladers waar De Schans groot mee is geworden en die niet meer zijn weg te denken bij hoveniers, agrarische bedrijven, stratenmakers enzovoort.

Jan-Willem Slegh demonstreert Relly
Jan-Willem Slegh demonstreert Relly

De nieuwe serie Relly-minishovels houdt een grote belofte in en dat heeft meer dan één reden. Niet alleen zijn ze inmiddels zowel met dieselmotor als met een volledig elektrische aandrijving verkrijgbaar, ook worden ze door een dochteronderneming van De Schans geproduceerd. En dat komt dus door het juridische geschil tussen De Schans en Gebroeders Geens. De rechter zal moeten beslissen over de toekomst van de Knikmops en Rollmops en dat maakt menigeen zenuwachtig en niet alleen bij De Schans. Want de nieuwe serie minishovels moet nog aan bekendheid winnen en het is dus maar de vraag of de toelevering niet in gevaar komt als de rechter in het nadeel van De Schans zou beslissen. Tijdens een persbijeenkomst gaven directeur Wim van Overdam en pr-man Jan-Willem Slegh uitleg over de stand van zaken en hoe het zover heeft kunnen komen.

Volle controle over gehele keten

De Schans is met het uitbrengen van de Relly-serie een bedrijf geworden dat niet alleen machines verkoopt en aansluitend service verleent, maar dat ook een eigen productiebedrijf heeft onder de naam DSAVE Manufacturing NL. Dat werd al in mei 2019 ingeschreven bij de Kamer van Koophandel in de branche 'Vervaardiging van machines en werktuigen voor de land- en bosbouw'. Reinoud van der Schans, Wim van Overdam en Mariëlle van den Oord, eigenaar, directie en management van De Schans, lichten die inschrijving graag toe: 'Daarmee hebben we de volle controle over de gehele keten, van de bouw van de machine tot de aflevering bij de klant en de service. Voor die langdurige cyclus durven we de volle verantwoordelijkheid te dragen, zonder afhankelijk te zijn van andere partijen.' Wat we tussen de regels door lezen, is hun reactie op de blijkbaar al veel langer bestaande problemen met de bouwers van Knikmops en Rollmops.


De Schans-Relly-heggenschaar
De Schans-Relly-heggenschaar
De Schans-Relly met bak
De Schans-Relly met bak

Juridisch geschil met Gebroeders Geens

Het blijkt dat de in België gevestigde Gebroeders Geens in eerste instantie weinig of geen interesse hadden in de plannen van De Schans om een elektrische Knikmops en dergelijke te ontwikkelen en te bouwen. Dat past in het beeld dat België als geheel een stuk achterloopt bij het inzetten van zero-emissiematerieel. De term 'ZE-bouwplaats' hoor je daar zelden, waar dat in Nederland al bijna gemeengoed is. Het verschil in inzicht heeft er dus toe geleid dat De Schans zelf de Relly is gaan ontwikkelen, nadat het eerder al een dieselgestookte Knikmops ombouwde tot een volledig elektrische versie die niet onderdoet voor zijn brandstofbroers.


Wrang voor beide partijen is daarom, dat Gebroeders Geens inmiddels ook een eigen elektrische Knikmops heeft gepresenteerd: de Knikmops KM 140 E. Die is er in twee batterijversies, voor lang en extra lang doorwerken. Er zijn ook plannen om van de Knikmops 180 een elektrische versie te maken. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, zullen we maar zeggen.

We zijn in stille afwachting

Wellicht komen beide partijen alsnog tot een overeenkomst, want anders zal de rechter een besluit moeten vellen over het merkenrecht en de verkooprechten van de Knikmops en Rollmops. Bij De Schans hebben ze positieve verwachtingen, aangezien ze al zo lang Knikmopsen en Rollmopsen verkopen en aan de wieg van de ontwikkeling daarvan hebben gestaan. Luisterend naar de behoeften van stratenmakers besloot Reinoud van der Schans namelijk in 1994 een eigen minishovel te ontwikkelen en te verkopen onder de noemer De Schans. Samenwerkend met de Belgische machinebouwers Gebroeders Geens werd dat de inmiddels beroemde Knikmops.


LEES OOK

Hoe het ook uitpakt, De Schans is wel van plan om gewoon de gebruikelijke goede service te blijven verlenen aan bezitters van een Knikmops of Rollmops.

Met de Relly is de minishovel opnieuw uitgevonden

We hoorden het een trotse Reinoud van der Schans zeggen over de nieuwe miniloaders: 'Het beste van alles wat we in de markt zijn tegengekomen, gecombineerd in één machine.' Compacte elektrische machines zijn weliswaar in opmars en de vraag neemt gestaag toe, maar het aanbod ervan is nog altijd vrij beperkt. En ja, zonder zero-emissiemachines loop je als bedrijf steeds vaker het risico te worden uitgesloten bij een aanbesteding. Dus zette De Schans extra vaart achter de ontwikkeling van drie nieuwe volledig elektrische aangedreven knikladers, die de merknaam Relly meekregen. Ze hebben een capaciteit van 1000, 1300 en 1800 kilogram, zijn gebruiksvriendelijk, hebben een smart modus, proportionele besturing en heel veel uitwisselbare aanbouwdelen. Het zijn immers gewoon werktuigdragers. Alleen zijn ze schoner en stiller dan we zijn gewend. Hoe duurzaam ook, het juridisch geschil over Knikmops en Rollmops zorgt bij De Schans voor een zodanige onzekerheid, dat het bedrijf inmiddels van elke Relly ook een versie met dieselmotor van Kubota heeft uitgebracht. Het kan verkeren.

De Relly-knikladers hebben een eenvoudige bediening en duurzame constructie. De RELLY#1. 0 is de kleinste uit de reeks. Hij weegt 1250 kilogram en kan tot 1000 kilogram heffen. De RELLY#1. 3 weegt 1650 kilogram en biedt met een hefkracht van 1250 kilogram en een snelheid van 18 kilometer per uur net iets meer. De 2200 kilogram zware RELLY#1.8 is speciaal ontwikkeld als krachtpatser voor het verplaatsen van machinale bestratingspakketten met een gewicht van maximaal 1800 kilogram.

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024
Vakbeurs Openbare Ruimte 2024
woensdag 25 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER