Multihog CX75 MK II: één machine voor elke klus |
|
|
|
|
| 165 sec |
'Compacte werktuigdrager waarmee je in principe iedereen zo op pad stuurt'
Multihog lanceert met de compacte werktuigdrager CX75 MK II een nieuw model dat vooral bedoeld is voor de inzet in stedelijk gebied. Constructie en bediening zijn afgestemd op een zo soepel mogelijke multifunctionele inzet.
De Multihog CX75 MK II is volgens Marc Kipperman van importeur van Van Dyck Nederland zo multifunctioneel, dat hij even gemakkelijk uit de voeten kan 'met zo ongeveer alle soorten werktuigen die worden gebruikt in het beheer van de groene en grijze openbare ruimte'. De Ierse fabrikant heeft multifunctionaliteit als handelsmerk. Voor de CX75 MK II is getracht om met een aantal verfijningen ervoor te zorgen dat die multifunctionele inzet weer wat gemakkelijker gaat. Het ene werktuig eraf en het andere eraan is bedoeld een supereenvoudige klus te zijn. Bovendien moet de machine met elke toepassing functioneren alsof deze er speciaal voor is gemaakt. Multihog richt zich daarvoor zowel op de techniek van het voertuig, als op de bediening, legt Kipperman uit.
Attributen
Aan de voorkant van het voertuig bevindt zich de vertrouwde driepuntswerktuigdrager. Achterop, boven de motor, is plaats voor een scala aan attributen: van zoutstrooiers, bladblaasapparatuur, heetwateronkruidbestrijdings- en hogedrukreinigingsmachines tot aan watertanks en de opvangbakken voor vegers en grasmaaiers. Een nieuwe technische toepassing die in het verschiet ligt, is een filtersysteem voor het sproeiwater dat bij vegen wordt gebruikt om stofwolken te voorkomen. Dat kan dan worden hergebruikt. 'Het is een lastige, want water met zand zorgt in pompen voor extra slijtage. De combinatie van een standaardpomp en een voldoende fijn filter om schoon water te krijgen, zal ook niet werken. Zo'n pomp zal alleen al steeds vastlopen doordat het filter verstopt raakt.' Het hydraulische aandrijvingsmechanisme voor de aan te koppelen werktuigen is vooraf programmeerbaar. Het vermogen, in liters per minuut, valt in te stellen. Ook de reactiesnelheid is regelbaar. 'Maak je die langzamer, dan krijg je een zachte bediening van de machines. Eenmaal geprogrammeerd, is de machine met een druk op de knop gereed voor verschillend gebruik. Alles blijft overigens ook regelbaar tijdens het gebruik.' Meer nog dan het vorige model, is volgens Kipperman de nieuwe CX75 MK II door al deze verbeteringen een volledig multifunctionele machine geworden.
| De voorkant is rechter geworden en de cabine heeft een volledig vlakke vloer gekregen. |
|
|
|
'Door voor te programmeren instellingen kan iedereen er altijd meteen mee aan de slag'
| |
|
Cabine
De meest in het oog springende vernieuwing is de cabine. 'De voorkant is rechter geworden en de cabine heeft een volledig vlakke vloer gekregen. Beide zorgen ervoor dat de instap gemakkelijker is. Ook is het zitcomfort verbeterd. De chauffeur krijgt een luchtgeveerde stoel met verstelbare lendesteun. Net als bij het oude model zijn verder de wielen voorzien van onafhankelijk van elkaar opgehangen vering. Nieuw is dat deze nu ook nog instelbaar is.' In de cabine is een bedieningsarm geplaatst met geïntegreerde armsteun. 'Daar heb je alle functies binnen bereik. De stand van de werktuigdrager, de proportionele bediening van het hydraulische systeem, het is allemaal eenvoudig te bedienen met knoppen en schakelaars. Je vindt er ook de keuzeschakelaars voor de rijrichting en voor de werk- of de transportstand. In de werkstand gebruik je handgasbediening met cruisecontrol; in de transportstand geef je gas met het voetpedaal.' In de cabine bevindt zich ook een klein beeldscherm waarop de programmering voor verschillende werktuigen kan worden ingevoerd. Desgewenst zijn er binnenkort eveneens persoonlijke instellingen voor chauffeurs bij te maken, kondigt Kipperman aan. 'De software is daar al op voorbereid. Op de bedieningsarm vind je alvast een aantal functietoetsen. Toets 1 kan gaan staan voor bijvoorbeeld "vegen", toets 2 voor "maaien" enzovoort.' Belangrijk om te melden vindt hij nog de airconditioning. 'Die heeft een grotere capaciteit gekregen en een andere positionering. Hierdoor is de airconditioning nu toereikend voor een warm klimaat met temperaturen van boven de 50 graden Celsius. Zo zal het in Nederland vrijwel zeker nooit te warm zijn om ermee te werken.' De zonwering blijkt eveneens verbeterd door getint glas en de rechtere voorkant, waardoor ook het dak verder naar voren doorloopt.
| Bedieningsarm met geïntegreerde armsteun. |
|
|
|
'Als het maaien erop zit, gebruik je de machine de volgende dag net zo gemakkelijk voor iets anders'
| |
|
Inzetbaarheid
Het hogere comfort, zeker vergeleken met bijvoorbeeld tractoren, is volgens Kipperman een voordeel voor de inzetbaarheid van zowel de machine zelf, als van medewerkers. 'Je hebt bovendien de mogelijkheid om één keer, in het begin, iets in te regelen. Daarna kun je in principe iedereen er zo mee op pad sturen.' De multifunctionaliteit maakt de Multihog een economische keuze, onderstreept hij. Als maaier, veger, sneeuwschuiver, strooimachine, onkruidbestrijdingsmachine, asfaltfrees en wat al niet meer, er zal altijd wat mee te doen zijn. 'Je kunt er jaarrond mee aan de slag.' De prijzen van machines blijven maar stijgen, weet hij. 'Ook doordat we er steeds meer techniek in verlangen. Een machine waarmee je alleen maait, is ook duur en die gebruik je maar 32 tot 36 weken per jaar. In die weken meestal ook niet eens elke dag. Omdat je met deze Multihog heel snel van werktuig kunt wisselen, gebruik je hem dan op de andere dagen net zo gemakkelijk voor iets anders.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|