Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Regentenpolitiek - oftewel: hoe geloofwaardig is dit nog?

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Hein van Iersel, vrijdag 11 augustus 2023
77 sec


Ik heb het op deze plaats al eerder gezegd: de gemiddelde hovenier brengt meer tijd door in zijn oude vertrouwde dieselbestelbus dan naast zijn vrouw. In de ochtend een uurtje op weg naar het werk, in de loop van de dag een aantal pauzes en terug naar huis opnieuw. Aan dat mooie huwelijk lijkt nu een einde te komen. Wat is er aan de hand? De overheid heeft in haar onmetelijke wijsheid besloten dat we allemaal elektrisch moeten gaan rijden. Een terechte keuze, wat mij betreft. We moeten iets doen aan de opwarming van de aarde en onze uitstoot moet naar beneden. Uw redacteur rijdt inmiddels ook elektrisch. Eigenlijk hybride, om eerlijk te zijn, maar het begin is er.


De overheid heeft besloten dat we allemaal elektrisch moeten gaan rijden. Een terechte keuze, wat mij betreft

Maar wat lees ik dan in de krant? De gemeente Amsterdam, toch een voorbeeldgemeente als het gaat om verduurzaming van het beheer van de openbare ruimte, heeft na een uitgebreide aanbesteding 37 dieselvrachtwagens gekocht, die worden ingezet om huisvuil op te halen in de stadscentra. Voor diesel dus eigenlijk verboden terrein. Hoe kun je dat uitleggen aan een kleine hovenier of groenvoorziener, die keihard moet werken voor elke euro? Als je wat dieper inzoomt op het voorbeeld van die 37 vuilniswagens, wordt het alleen maar vreemder. Ze worden gekocht in 2025 en afgeschreven over een periode van vijf jaar. De reden daarvoor is duidelijk: in 2030 worden dieselvoertuigen echt verboden in het stadscentrum. Zelfs als ze modern zijn en op de duurzaamste brandstoffen lopen.

Kleine, hardwerkende ondernemers zoals hoveniers, groenvoorzieners en stratenmakers worden op kosten gejaagd, terwijl de overheid besluit dat de regels voor zichzelf op een andere manier geïnterpreteerd mogen worden

Als deze vrachtwagens vijf jaar oud zijn, zijn ze voor de gemeente Amsterdam afgeschreven. Opmerkelijk, aangezien zo'n voertuig gemakkelijk 20 en misschien zelfs 30 jaar meekan. Maar Amsterdam kan zich een dergelijke verspilling van publiek geld klaarblijkelijk veroorloven. Ik vind het volledig onbegrijpelijk en ook een verkeerd signaal. Kleine, hardwerkende ondernemers zoals hoveniers en stratenmakers worden op kosten gejaagd, terwijl de overheid besluit dat de regels voor zichzelf op een andere manier geïnterpreteerd mogen worden. Ik weet niet of het woord nog bestaat, maar dat is regentenpolitiek. Linkse regentenpolitiek, om precies te zijn. Maar het blijft regentenpolitiek.

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024
Vakbeurs Openbare Ruimte 2024
woensdag 25 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER