Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

GTJ neemt importeurschap Noremat over

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Mischa Bijenhof, donderdag 11 januari 2024
156 sec


Grote plannen met zelfrijdende maaier

Het Franse merk Noremat is al sinds 2017 op de Nederlandse markt verkrijgbaar. Vanaf komend jaar krijgt de fabrikant van maaiarmen een nieuwe importeur. Peter Janssen van GTJ Trading heeft grote plannen met zijn nieuwe merk, en dan vooral met de VSV. 'Echt een prachtding.'

Dankzijde front- en zijmaaier kunnen twee maaigangen gecombineerd worden.
Dankzijde front- en zijmaaier kunnen twee maaigangen gecombineerd worden.

Multifunctionaliteit is een groot goed, maar soms is specialisatie beter. Dat is de rotsvaste overtuiging van Peter Janssen, directeur van GTJ Trading in Roermond. Het enorme aanbod van aanbouwwerktuigen, zoals maaiarmen, leidt er volgens hem toe dat soms de efficiëntie van de aldus samengestelde combinaties in het gedrang komt. Vaak is een specialistische machine, ontworpen voor één klus, dan simpelweg beter. 'Neem het maaien van watergangen: gemeenten en waterschappen doen dat vaak zelf, maar daarvoor moet een trekker worden voorzien van een subframe om een minimaal zeven meter lange maaiarm aan te bevestigen. Vervolgens moet de machinist zijdelings werken omdat het werk zich naast hem bevindt. Ergonomisch is dat niet handig, want het is belastend voor de nek en de rug.' Een dure en tijdrovende klus bovendien, en dat terwijl een dergelijke machine maar een paar weken per jaar wordt gebruikt. 'Dat kunnen die partijen dus veel beter uitbesteden aan een aannemer met een mobiele kraan. Zo iemand heeft een groter werkgebied en kan zijn machine het hele jaar door laten draaien.'
Voor het maaien van bermen en taluds geldt hetzelfde: je moet er een machine voor hebben die dáár goed in is. Janssen verkoopt die in alle soorten en maten. Zijn bedrijf is importeur van onder andere Müthing, Bomford en Mulag, stuk voor stuk specialisten in maaimachines. Vanaf januari komt daar Noremat bij. 'De vorige importeur deed niet veel met dat merk, terwijl ik denk dat er in Nederland veel kansen zijn voor Noremat.' Naast een breed assortiment maaiarmen en klepelmaaiers bouwt Noremat ook een zelfrijdende maaitrekker: de VSV. Het is het paradepaardje van Noremat en speciaal ontworpen voor het maaien van de berm en andere werkzaamheden.


De maaiarm van de VSV is leverbaar in een lengte van 6,40 of 7,30 meter
'Die machine bestaat al vijftien jaar en is nog altijd in ontwikkeling,' zegt Janssen. De VSV heeft een zijklepelmaaier en een frontklepelmaaier en kan worden uitgerust met een schijvenmaaier om onder vangrails te maaien. Het bijzondere aan de machine is dat er twee werkgangen gecombineerd kunnen worden. De frontmaaier neemt de eerste anderhalve meter van de berm voor zijn rekening, terwijl de zijmaaier de tweede baan van anderhalve meter breed kan maaien. Dat scheelt tijd en dus kan de weg sneller worden vrijgegeven dan wanneer er met een conventionele maaiarm wordt gemaaid. Daarnaast kunnen er verschillende werktuigen worden aangekoppeld: Noremat levert onder andere een takkenschaar en een heggenknipper voor de VSV.

'Met de Noremat VSV kun je alle typen maaiwerken combineren'

Helikoptercabine

Het is goed te zien dat er al vijftien jaar ontwikkeling in de machine zit. De VSV combineert volgens de fabrikant zelf de voordelen van een trekker met maaiarm met het comfort van een personenwagen en het overzicht van een helikoptercabine. Dat zijn grote beloften, maar volgens Peter Janssen is het geen grootspraak. 'Het is echt een prachtige machine. In Nederland zijn er tot dusverre geen exemplaren van verkocht, maar ik denk dat daar snel verandering in komt.' De werktuigen en arm van de VSV worden aangestuurd door, afhankelijk van de uitvoering, twee of drie los van elkaar opererende hydraulische units in een gesloten systeem met hogedruk-plunjerpompen; de machine zelf heeft een 4,4 liter tellende Stage V-dieselmotor.


.De cabine van de VSV biedt goed zicht rondom en een keur aan digitale snufjes
Die is overigens behoorlijk stil: volgens een testrapport produceert de VSV bij een werksnelheid van 6 kilometer per uur en met twee werktuigen in bedrijf slechts 64 decibel. Dat is fors minder dan bij vergelijkbare maaiers, om nog maar te zwijgen over trekkers met een maaiarm. De maaiarm van de VSV is leverbaar in een lengte van 6,40 of 7,30 meter en kan tijdens korte ritten worden opgesteld op het platform onderaan het chassis. Voor langere ritten kan de arm worden opgevouwen achter de cabine. Die cabine biedt plaats aan twee personen en zit vol digitale snufjes. Zo zijn de bewegingen van de maaiarmen, en trouwens de hele machine, te volgen op een display en wordt de bediening van de twee maaiarmen gedaan door middel van twee joysticks. Omdat je natuurlijk ook nog een hand aan het stuur moet houden, wordt de hoofdcilinder van de voorste maaiarm met behulp van een sensor op de juiste hoogte gehouden.

Op de openbare weg biedt de VSV een groot werkcomfort.
Een uitgekiende machine dus, stelt importeur Peter Janssen. 'De VSV onderscheidt zich niet in de laatste plaats door een goed zicht op het werk,' zegt hij. 'De panoramabeglazing van de cabine zie je eigenlijk nergens anders, en de zijdelings verstelbare zitting is een goot pluspunt. Met de Noremat VSV kun je alle typen maaiwerken combineren. Ik voorzie een grote toekomst voor deze machine.'


LEES OOK
GTJ presenteert hybride maaiboot
09-09-2019 | ARTIKEL
76 sec

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024
Vakbeurs Openbare Ruimte 2024
woensdag 25 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER