Urban Mobility Group Benelux speelt in op stedelijke mobiliteitsproblemen |
|
|
|
|
| 311 sec |
50 miljoen kilometer ervaring!
Het CBS berekende dat bijna een kwart van alle bestelauto's volgend jaar niet meer in de Nederlandse (binnen)steden mag rijden. Het zou gaan om 228.000 busjes die te vervuilend zijn. Maar hoe overbrugt een bedrijf die laatste stadskilometers om toch de klant te kunnen bereiken?
|
Circa 30 Nederlandse steden smeedden al concrete plannen om busjes die CO2 uitstoten vanaf 1 januari 2025 gefaseerd uit de stadcentra en stadsdelen te weren. Niet alleen bedrijven moeten naar oplossingen zoeken. Ook in het openbaar bestuur, zoals in gemeenten en bij de politie, beschikt men over vervuilende benzine- en dieselbestelwagens. En daarvoor zijn alternatieven nodig. Urban Mobility Group Benelux speelt hierop in. De onderneming met vestigingen in het Belgische Beringen en het Zeeuwse Goes importeert meerdere lichte en elektrische bedrijfsvoertuigen. Ze zijn voornamelijk bestemd voor de last-mile delivery. Het gaat om merken als Ligier, GoLo-bike, Duracar, Pervelo en K-Ryole. Laatstgenoemde betreft een elektrisch aangedreven fietstrailer.
| De K-Ryole, een elektrische fietstrailer die achter elke fiets past |
|
|
Totaalaanbod
De redactie bespreekt het totaalaanbod van deze onderneming met accountmanager Karlijn van Heumen. Zij vertelt: 'Wij bieden van deze merken elektrische bedrijfsvoertuigen aan waarvan de modelgangen volledig op elkaar aansluiten. Dat gaat van een cargobike tot en met een bedrijfsauto met een laadvolume van 6 kubieke meter. De gehele range E-voertuigen is in gebruik bij groendiensten, gemeentes, in openbare ruimtes, op campings en op recreatieparken. Ook technische diensten maken hiervan gebruik. Denk ook aan de postbezorging bij particulieren. Daarnaast worden ze steeds populairder voor het transport van voeding, verse producten en medicijnen. Wij leveren dus diverse mobiliteitsoplossingen waarvoor alleen een AM-rijbewijs of B-rijbewijs vereist is. Alleen voor de Pulse 4 van Ligier is een geldig B-rijbewijs vereist. Dit is een lichte bedrijfsauto, die leverbaar is in een reeks van uitvoeringen.'
Ontzorgen
Van Heumen: 'Als Urban Mobility Group selecteren we onze merken op kwaliteit. Bovendien is het een voorwaarde dat ze in Europa geproduceerd worden en een lage total cost of ownerschip (TCO) hebben. Daarbij kunnen afnemers van de cargobike, de transportfiets en de fietstrailer rekenen op volledige technische ontzorging, doordat wij ter plekke preventief onderhoud uitvoeren. Afnemers hoeven zich bij dit product dus niet te vermoeien met onderhoud. Dat doen de circa 60 dealers, waarvan het overgrote deel in Nederland werkt. Wijzelf hebben bovendien servicebussen; die schakelen we in op locatie als zich onverhoopt een storing voordoet aan een product dat we geleverd hebben.'
|
De Pulse 3 en 4 nemen slechts beperkte parkeerruimte in
| |
|
Ligt het voor de hand dat bedrijven met een flinke werkbus waarmee ze nu nog in de stad mogen komen, overschakelen op een vergelijkbare elektrische bus? Van Heumen vermoedt dat niet: 'Dat is een zeer kostbare aangelegenheid. Zakelijk is er een andere manier van denken nodig voor het verrichten van diensten in de stedelijke omgeving. Waarom zou je als ondernemer blijven rondrijden met veel onbenutte ruimte in je werkbus? Ik voorzie verder dat er in de toekomst steeds meer zero-emissiezones bij zullen komen. Nu zijn er al 30 tot 40 Nederlandse steden bezig om die per 1 januari 2025 in te voeren. Daarnaast wordt parkeren van grote werkbussen in stenige gebieden steeds lastiger. Onze alternatieven, de Pulse 3 en 4 van Ligier, nemen bij het parkeren slechts een beperkte ruimte in. Andere voertuigen van ons laten zich op het trottoir parkeren. Verder zijn de Pulse 3 en 4 zeer smal. Dat is ook gunstig voor groendiensten, die zich ermee op fietspaden zouden kunnen begeven. Ik vind deze Ligier small cargo-voertuigen, met een modulaire opbouw, echt onderscheidend!'
| Een hele range E-voertuigen! |
|
|
K-Ryole
Welke oplossingen biedt Urban Mobility Group Benelux? In de vorige editie van De Hovenier stonden we uitgebreid stil bij de K-Ryole, een elektrische fietstrailer met een groot laadvermogen tot 350 kg. Zorgen over files of parkeerproblemen verdwijnen hiermee als sneeuw voor de zon. Je hebt geen brandstof of rijbewijs nodig en betalen voor een parkeerplaats is meestal niet aan de orde. Dankzij de Kaptor-technologie past de K-Ryole zich automatisch aan de snelheid van de trekker aan, of dat nu een (elektrische) fiets is of een voetganger. Met slechts één vinger kun je de elektrische trailer besturen. De actieradius van deze fietstrailer, leverbaar in vele uitvoeringen, bedraagt 30 tot 40 km. De versie die Rozemarijn Oosthoek testte, betrof een zogenoemde pick-up voor haar hoveniersattributen. De verschillende types fietstrailers zijn: twee met gesloten boxen, een versie met koeling, een fietstrailer specifiek voor euro-pallets, en ten slotte een K-Ryole-fietstrailer met een chassis waarop je zelf een op maat gemaakte opbouw kunt installeren. Naast mogelijkheden voor bijvoorbeeld hoveniers ziet de importeur ook kansen in de bouw- en transportsector voor zijn nieuwe mobiliteitsoplossingen. Van Heumen vertelt: 'De K-Ryole is al vanaf januari 2024 beschikbaar. Deze elektrisch aangedreven elektrische fietstrailer is waterdicht. Je kunt hiermee zowel met de fiets als met de hand een last tot 350 kg en een volume tot 2 m3 vervoeren. De fietstrailer heeft dus de laadcapaciteit van een lichte bedrijfsauto en de wendbaarheid van een fiets.'
GoLo-bike
De GoLo is een uniek cargobike-platform dat even veelzijdig als praktisch is. Het combineert comfort met praktische bruikbaarheid en een laadvermogen tot 1.400 liter. Daardoor is deze 88 cm smalle oplossing ideaal voor dagelijkse werkzaamheden. Je kunt de GoLo zelfs uitrusten met oprijplaten of een cargocontainer.
Pulse 3
De Pulse 3 is een elektrische driewieler. Deze wordt geproduceerd door Ligier. Het voertuig heeft zowel voor als achter een handige opbergruimte, waarmee je tot 65 kg producten kunt vervoeren. Kenmerkend voor deze driewielscooter is het kantelsysteem, waardoor de rijpositie 30 graden kan kantelen. Dat geeft extra stabiliteit in bochten en meer stevigheid tijdens het parkeren. De Pulse 3 is behendig, veilig en gemakkelijk te besturen en te manoeuvreren. Volgens de prospectus kan het verstevigde chassis tegen een stootje.
Pulse 4
Ook de Pulse 4 is afkomstig uit de Ligier-fabrieken. Dit is een professioneel elektrisch bedrijfsvoertuig. Deze lichte elektrische bedrijfsauto is in verschillende configuraties leverbaar. Volgens de producent is geen logistieke uitdaging is te gek voor de Pulse 4; deze modulair opbouwbare bedrijfsauto biedt altijd een effectieve oplossing. Bijvoorbeeld met zijn unieke clipsysteem, een exclusieve Ligier-innovatie!
| De Pulse 4 Pick Up, lange versie |
|
|
Duracar
Ook de Duracar wordt door Urban Mobility Group Benelux gedistribueerd. Dit gaat om een Nederlands product, met een eigen gewicht van 875 kg een laadvermogen van ruim 1.000 kg. Het voertuig is smal en compact en heeft een sterk chassis. Dit voertuig kun je uitrusten met verschillende laadbakken, zowel voor de groendienst als voor specifieke transportactiviteiten.
Zero-emissiezones
In het Nederlandse Klimaatakkoord (2019) spraken overheden en bedrijven af om zones in te stellen waarin vrachtverkeer dat na 1 januari 2025 nieuw wordt aangeschaft geen CO2 mag uitstoten. Tot 2030 bestaan er diverse overgangsregelingen voor verschillende soorten vrachtverkeer. De zones moeten leiden tot schonere en stillere binnensteden. Het beoogde effect is vermindering van de CO2-uitstoot. De reductie van lokale uitstoot zoals fijnstof is bijvangst (ook al wijst onderzoek erop dat ook elektrische voertuigen fijnstof uitstoten middels de banden, red.). Het doel is dat er in 2025 30 tot 40 gemeenten meedoen. Inmiddels staat deze maatregel bij 29 gemeenten op de planning.
|
Blijf je oriënteren
Er zijn in Nederland al steden bezig nog meer beperkingen op te leggen aan de toegang van bepaalde types dieselvoertuigen. Dat hoeft overigens niet voor alle voertuigen met een dieselmotor te gelden. Van Heumen waarschuwt: 'Betrokkenen, nadrukkelijk ook overheden zelf, doen er goed aan zich te oriënteren op hun eigen situatie. Bij de mobiliteitsoplossingen die wij aanbieden, spelen rijbewijzen een ondergeschikte rol, mede vanwege het gewicht.'
|
Hiermee kun je vrijwel elke vracht in een zero-emissiezone op de juiste plek afleveren
| |
|
Als redactie attenderen we op het volgende. Het is onzeker of de lagere wegenbelasting voor elektrische voertuigen nog lang blijft bestaan, Zware accu's maken een elektrische werk- of bestelbus die vergelijkbaar is met een diesel- of benzineversie een stuk zwaarder. Het is goed te weten dat voor het besturen van elektrische bestelbussen met een gewicht tussen 3.500 en 4.250 kg nu nog het B-rijbewijs volstaat. Even leek het erop dat chauffeurs vanaf 1 juli 2024 over een vrachtwagenrijbewijs C1 moesten beschikken. Waarschijnlijk zou er dan ook een tachograaf aan boord moeten zijn. De mogelijkheid bestaat dat de overheid deze strengere eisen op termijn alsnog invoert. Zoals beschreven in dit artikel biedt Urban Mobility Group Benelux een totaalpakket aan waarmee ondernemers vrijwel elke vracht in een zero-emissiezone op de juiste plek kunnen afleveren; dit zonder dat er forse investeringen nodig zijn in vooral zware en dus vaak kostbare accu-aangedreven bestel- of werkbussen.
Last-mile delivery
Urban Mobility Group Benelux is gespecialiseerd in elektrische mobiliteit voor last-mile delivery voor professionals. De onderneming, met vestigingen in Goes en Beringen(B), importeert een compleet gamma lichte, elektrische bedrijfsvoertuigen (LEV's) en is een onderdeel van de Ligier Group Benelux, die al 40 jaar importeur is van citycars in deze regio. Inmiddels heeft Urban Mobility Group Benelux meer dan 50 miljoen kilometer ervaring in elektrische bedrijfsvoertuigen in het segment small cargo LEV (light electric vehicles). Met Ligier Professional worden inmiddels al tien jaar scooters voor postbedrijven geleverd en onderhouden. Dat maakt van Ligier een ervaren partner in de markt voor postbezorging. Recentelijk werden de K-Ryole en de GoLo-bike aan het leveringsgamma toegevoegd, zodat de klanten nu een totaaloplossing krijgen aangeboden. In het experience center in Goes kan men terecht om het gehele modelgamma te testen. Ook een bezoek op locatie vanuit het bedrijf is mogelijk, waarbij uw werkzaamheden worden geïnventariseerd en een passende mobiliteitsoplossing wordt geadviseerd. Ten slotte is er het aanbod van een gratis testperiode van een week, om de mobiliteitsoplossingen tijdens de dagelijkse activiteiten uit te testen.
|
| Last-mile delivery - dat zie je steeds meer |
|
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|