Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

De snelweg op, de berm in - met drie imposante BreTrac's 2.0

ARTIKEL
TUIN- EN PARKTECHNIEK
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, vrijdag 20 september 2024
251 sec


Zelfstandig naar de werkplek

Henk Zuurmond is bedrijfsleider van De Jong Zuurmond en de Veluwenkamp-bedrijven op de locatie Hattem. Naast de circa 25 tractoren die ze van Wim van Breda geleverd kregen, beet de DJZ Groep het spits af met het gebruik van een nieuwe zelfrijdende machine voor bermonderhoud: de BreTrac. Filmpje.


Het werk van de DJZ Groep (zie kader) is veelomvattend. Henk Zuurmond vat dat in één adem als volgt samen: 'Het van a tot z onderhouden van bermen en bestrating, bomen, heggen, watergangen en asfalt.' De DJZ Groep voert dit uit voor grote professionele partijen als provincies, gemeenten, waterschappen, Rijkswaterstaat en Staatbosbeheer.

BreTrac's 2.0

Zuurmond startte zijn carrière als 16-jarige in de werkplaats bij Veluwenkamp. Sleutelen was zijn lust en zijn leven. Als het kan, doet hij dat nog steeds graag. Zuurmond werkte zich in 20 jaar op tot bedrijfsleider van deze vestiging bij het Overijsselse Hattem. Zoals vooraf besproken, focussen we ons in dit gesprek op het facet bermonderhoud. Daarvoor heeft de DJZ Groep onder meer maar liefst drie BreTrac's 2.0 in bedrijf genomen. Zuurmond: 'We werken hier nu twee jaar mee. Aanvankelijk schakelden we voor het onderhoud van bermen langs snelwegen de bekende Vredo's in. Maar dat werd voor ons steeds moeilijker, omdat je met deze voertuigen niet op de snelweg mag rijden.'


Henk Zuurmond, bedrijfsleider bij Veluwenkamp
'Het transport moest dus vaak met een dieplader gebeuren. We hadden behoefte aan een machine met een opgebouwde kipper, een voertuig dat wel door de RDW is vrijgegeven voor gebruik met een snelheid van 80 km/uur op snelwegen. Met die andere machine kon dat niet gerealiseerd worden. Daarnaast wilden we dat onze investering geheel voldeed aan de CO2-reductienormen die wij hanteren. Wim van Breda - trouwens ook de leverancier van de zelfrijdende Vredo's - kon met de BreTrac voldoen aan onze wensen. Het is een voertuig op een vrachtwagenchassis, met een Herder-maaiarmopbouw en een 18 kuubs Veenhuis-kipper.'

Voertuig en maaiarm

De basis voor het voertuig blijkt een DAF CF 400 4x2-truck te zijn met een 330kW- (449pk-) Paccar MX 11-motor. Deze zorgt onder meer voor de mechanische aandrijving van de wielen aan de achterassen. Verder drijft de Stage V-vrachtwagenmotor twee hydraulische pompen aan, één om de 18 kuubs verzamelbak te laten kippen en één voor de hydraulische aandrijving van de wielen aan de tweede as van voren. Als deze ingeschakeld is, beweegt de BreTrac 2.0 zich voort met de werksnelheid, maximaal 20 km/uur. (Filmpje)
De BreTrac telt nog een tweede motor. Dit betreft een 165kW- (224pk-) FPT-5,7-liter-motor. Deze drijft de hydrauliek van de aparte Herder Grenadier-unit aan. Hieraan zitten vier load sensing hydrauliekpompen. Eén daarvan is bestemd voor de giek, één voor de maaier, één voor de afzuiging en één voor de vijzelbak. De vierdelige Herder-giek heeft een zwenkbereik van 270 graden, zodat de machinist er zowel links (5,40 m) als rechts (7,80 m) mee kan maaien. De voertuigbreedte blijft bij transport binnen de 2,50 m. Doordat alle cilinders een positiemeting hebben, is het onmogelijk de arm tegen de cabine of het motorcompartiment te draaien. Anders dan we gewend zijn, heeft de Herder-unit een schuingeplaatste afzuigventilator. Dit geeft meer ruimte om de giek op te vouwen. Daarnaast kun je hem voor onderhoud naast de vrachtauto zwenken. De hoogte in het werk blijft in veel gevallen onder de 4 m; met een vangrailmaaier kan dit net iets hoger zijn.


De BreTrac weegt leeg ongeveer 24 ton.

Opmerkelijk

Zuurmond: 'Als ik de BreTrac 2.0 met de Vredo vergelijk, zie ik allereerst dat de verwerkingscapaciteit bij het bermonderhoud nagenoeg gelijk is. Wel is de ventilator van de BreTrac uiterst krachtig. Wat brandstofverbruik betreft, hebben we een enorme stap voorwaarts gezet: van 220 liter HVO per uur zijn we naar 70-90 liter per uur gegaan. Verder kunnen we de circa 10 m lange zelfrijdende combinatie nu zelfstandig naar de werkplek rijden. Als er een machine nodig is in Schinne, een andere vestiging van ons, rijden we die er gewoon naartoe. Ook qua ergonomie hebben we met de BreTrac enorm veel vooruitgang geboekt. Ginaf heeft de Lochmann-cabine op de veerpoten van de DAF-cabine gebouwd, dus over de bediening van de DAF heen. Uiteraard tref je in die Lochmann-cabine ook de bekende bedieningsterminal van de Herder-unit aan. Het geluidsniveau in de cabine is laag; de machinist heeft dus een comfortabele centrale werkplek. Mede door het grote glasoppervlak en de dunne stijlen is er goed zicht op het werk en op de omgeving. De werkomgeving van de machinist is stil en door de geveerde vooras ook trillingsvrij. En voor maaiwerk 's nachts heeft de machine een bak licht, waardoor de medeweggebruiker desondanks niet wordt gehinderd', aldus Zuurmond.


Respect voor leverancier

De bedrijfsleider roemt ook de goede samenwerking met de leverancier, Wim van Breda. 'Die levert ons ook de MF-tractoren; dat zijn fijne machines. Ongeveer de helft van onze circa 50 tractoren bestaat uit types als de MF718/19 en de MF5612/5613, en we beschikken ook over de nieuwste MF6S, de MF7S en de MF8S. Wim van Breda heeft wat de BreTrac betreft al onze wensen weten te realiseren. Bij deze machinebouwer luisteren ze naar je; daar handelen ze naar en ze komen bovendien hun afspraken na. En mocht er iets uitlopen, dan melden ze dat tijdig. Zo werden wij bij het klepelen van zwaardere gewassen en stobbenfrezen met de BreTrac geconfronteerd met een capaciteitsprobleem in het aanbouwgedeelte. De hydrauliekpomp leverde hier aanvankelijk 75 cc/seconde bij 330 bar. Die olietoevoercapaciteit bleek voor onze doeleinden onvoldoende. De technici van Wim van Breda hebben die aangepast door andere, geschikte hydrauliekoliepompen te monteren. Dit systeem werkt nu bij een druk van 350 bar en de olieopbrengst bedraagt 105 cc/seconde.'


Dataverzameling

De innovatieve machine heeft geen sensoren, die de chauffeur bijvoorbeeld kunnen waarschuwen voor obstakels in de te maaien bermen. 'Met gps zou zoiets wel heel complex en kostbaar worden, omdat er ook voortdurend borden geplaatst en verplaatst worden', meent Zuurmond. 'Maar enkele jaren geleden hebben we voor de provincie Overijssel meegedaan aan een proef met de Mowhawk. Dit is een techniek die met behulp van videobeelden bijvoorbeeld invasieve planten in de wegberm kan signaleren en vastleggen in bestanden. De provincie beschikt over de gegevens die wij hebben verzameld. Nu de kinderziekten eruit zijn, gaan ook wij hierin investeren. Deze zomer nog gaat Wim van Breda, die de hardware voor zijn rekening neemt, de Mowhawk op de maaiarmen van onze BreTrac's installeren. Daarmee kunnen we voor onze opdrachtgevers data vastleggen die zij over de wegberm willen verzamelen.'
Over het verwerven van opdrachten met de BreTrac's en andere opdrachten zegt Zuurmond: 'Wij houden Tendernet goed in de gaten. Bij een door ons gewenste opdracht kijken we of we dat werk willen en kunnen uitvoeren. En dan moeten we natuurlijk tot overeenstemming komen over de prijs, eventueel compleet met het aanleveren van een plan van aanpak. Wij richten ons uitsluitend op opdrachtgevers in Nederland.' Over het verdienmodel met deze onderhoudsvoertuigen voor bermen doet Zuurmond geen specifieke uitspraken. 'We hebben meer dan voldoende werk voor deze machines vanuit Hattem. Als we in het zuiden van Nederland nog meer bermonderhoud krijgen, sluit ik niet uit dat we in de vestiging Schinne permanent een vierde BreTrac zullen stationeren.'


DJZ Groep

De DJZ Groep is een organisatie met circa 1.000 medewerkers, die bij haar werkzaamheden naar een zo hoog mogelijke reductie van de CO2-uitstoot streeft. Hierbij worden de eisen gevolgd van de CO2-prestatieladder van de Stichting Klimaatvriendelijk Aanbesteden en Ondernemen (SKAO). De onderneming beschikt over het CO2-bewust-certificaat niveau 5. De DJZ Groep kent de volgende bedrijfsonderdelen: De Jong Zuurmond, Speer Infra, Tebezo Waterbouw & Nautische Dienstverlening, Veluwenkamp en Henssen.

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Tobroco-Giant houdt twee open dagen vol entertainment
zaterdag 28 september 2024
t/m zondag 29 september 2024
Expertdag Duurzaam Gras 2024
dinsdag 1 oktober 2024
GrootGroenPlus 2024: In the Picture
woensdag 2 oktober 2024
t/m vrijdag 4 oktober 2024
Nationaal Bloembollenweekend 2024
zaterdag 5 oktober 2024
t/m zondag 6 oktober 2024
Tuingeluk met planten
zaterdag 5 oktober 2024
t/m zondag 6 oktober 2024
GREEN OUTLET
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER