Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Fedecom-voorzitter Anton de Jong: 'Dringend behoefte aan jong bloed'

ARTIKEL
MARKT & ACTUEEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, dinsdag 24 september 2024
246 sec


Meer input voor tuin en park

Anton de Jong is gepokt en gemazeld in de tuin- en parksector. Als ambitieuze nieuwe voorzitter van Fedecom wil hij, samen met het bestuur, de inbreng van de 'groentechniekleden' naar een hoger niveau stuwen. Dit gaat echter niet zonder de input van de jonge generatie in deze sector.

Anton de Jong, voorzitter Fedecom / general manager Husqvarna, division Benelux
Anton de Jong, voorzitter Fedecom / general manager Husqvarna, division Benelux

Anton de Jong is sinds 1 maart 2024 voorzitter van Fedecom. Hij volgde interim-voorzitter Yvo de Schepper op. Deze nam de functie waar na het vertrek van Roon Hylkema. De Jong was al enige tijd bestuurslid van Fedecom Groen. Het bestuur van de brancheorganisatie heeft hem gevraagd voor deze functie, waarbij hij tevens deel uitmaakt van het dagelijks bestuur.

V: Wat is de reden om zo'n functie op je te nemen?
A: 'Als fabrikant en Fedecom-lid zag ik tijdens ledenvergaderingen maar weinig echte "tuin- en parkleden". Dat wilde ik veranderen, en dat begon met een vacature als bestuurslid bij Fedecom. Ik wilde graag een positieve bijdrage aan Fedecom leveren vanuit deze groenafdeling. Ik solliciteerde en men had mij de voorzittersfunctie toebedacht. Mijn lange carrière in de tuin- en parkmechanisatie speelt een rol bij mijn inspiratie voor deze functie.'


V: Vertel daar eens iets over?
A: 'Je ziet in deze branche maar weinig echte jobhoppers. Al vrij jong had ik een vakantiebaan bij een boomkweker; mijn vader had me daar geïntroduceerd. Ik studeerde onder andere aan de hogeschool Larenstein, werd hovenier en ging in 1988 bij mijn schoonvader in de tuin- en parkzaak werken. Met 62 jaar ben ik nu een oude rot in dit vak. Een verdere upgrade van mijn functie als managing director Husqvarna Nederland bliefde ik niet, maar een functie als deze erbij, dat vond ik een mooie uitschieter!'


V: Heeft u als voorzitter speerpunten?
A: 'Jazeker: jong en vers bloed voor onze brancheorganisatie! Het is vrij lastig om goede bestuursleden te krijgen. Ik zeg weleens: om bestuursleden te zoeken, vissen we in een vijver vol mensen met een twee- of viertaktverleden. Mijn ambitie is bestuurlijke vernieuwing met meer jonge mensen, uit alle takken van sport, zowel industrie als import en distributie.'


'Er is bestuurlijke vernieuwing nodig met meer jonge mensen'

'Er spelen zoveel zaken in onze branche die we als Fedecom-organisatie moeten aanpakken. Want een individueel bedrijf kan nooit een vuist maken naar de politiek; denk aan de vele RDW-zaken, maar ook aan de transitie van benzine en diesel naar accu.'

V: Welke zaken willen jullie als bestuur oppakken?
A: 'Allereerst laten we ons daarbij leiden door de wensen van de Fedecom-leden. Als bestuur worden we geconfronteerd met waanzinnig veel zaken in onze sector. Dat zijn vooral zaken die de overheid wil realiseren en die we moeten oppakken. Maar alles, dat lukt ons nooit. We pakken meestal een paar speerpunten op, zoals RDW-gerelateerde zaken, opleidingen en personeel. Voor 2024 zijn dit werkplaatsinrichting in de toekomst, elektrificatie en kostprijsberekening. Maar ook een totaal nieuw onderwerp als cybersecurity is een speerpunt geworden. Daarvoor staan inmiddels twee trainingen gepland met Mevas, het bureau voor verzekeringszaken voor leden van Koninklijke Metaalunie. Ook het organiseren van trainingen, zoals Oom Café, is een terugkerend speerpunt.'


Fedecom organiseert ook beurzen, zoals GTH en ATH.
V: Elektrificatie - welke koers vaart Fedecom?
A: 'Onderwerpen rond duurzaamheid houden mij persoonlijk enorm bezig. Hoe kunnen we deze wereld met onze producten en manier van werken toch een beetje beter maken? Dat geldt ook voor de continuïteit van de dealers en de zaken die daar spelen; denk aan personeel, scholing etc. Als Fedecom zijn we ons er zeer van bewust dat de elektrificatie niet zal stoppen. In de toekomst komen er wellicht andere methoden voor opladen of energievoorziening. Verder kunnen we van de auto-industrie leren dat een volledig elektrisch wagenpark een brug te ver is. Het totale personenwagenpark zal blijven steken bij een soort hybridevorm: elektrisch en fossiel.'


V: Hoe anticipeert Fedecom hierop?
A: 'Laat me eerst vertellen dat groenaannemers bij aanbestedingen soms geweerd worden, hoewel ze grotendeels met accumaterieel werken. De overheid vereist in sommige situaties namelijk dat ze volledig elektrisch werken. Dat geldt dan ook voor de werkbussen. Denk ook aan de effecten van zero-emissiezones in grote steden; dat maakt het voor aannemers lastig om een transitie uit te rollen. Ook de RDW speelt daarin een rol. Die kan het toestaan van nieuwe elektrische voertuigen vaak niet met een hamerslag bekrachtigen, bijvoorbeeld omdat de wetgeving daarvoor nog niet gereed is. Deze zaken hebben onze aandacht, omdat juist onze leden ze naar voren brengen. Wij springen zeker voor hen in de bres als ze als dealer of fabrikant hun werk niet meer kunnen doen.'


V: En dat betekent?
A: 'Als het aan mij ligt, zijn wij voor dealers en bedrijven een belangrijke sparringpartner. Een gesprekspartner die support kan geven bij de grote vraagstukken die spelen tussen de overheid enerzijds, en dealers in het groen en aannemers anderzijds. Overheidsrichtlijnen vormen helaas vaak een grijs gebied. Als Fedecom willen we een rol spelen bij het scheppen van duidelijkheid omtrent wet- en regelgeving. Neem de opslag van accu's van handwerktuigen in brandwerende accukluizen. In sommige gemeenten is dit krachtens de APV nu verplicht, maar in andere gemeentes niet. Wij vinden daar iets van, want het zorgt voor onduidelijkheid over brandveiligheid.'


V: Is lobbyen ook een voorzitterstaak?
A: 'Als bestuur doen we zeker aan lobbyen. Maar ik doe dat niet persoonlijk; Fedecom heeft mensen in het bestuur die lobbyen bij de politiek. Dat gaat om veel zaken. Zo neemt één van onze DB-leden, die dat leuk werk vindt, RDW-aangelegenheden voor zijn rekening. Zoiets moet je namelijk liggen.'


V: Hoe kijkt u aan tegen importbeperkingen op Chinese producten?
A: 'Vanuit mijn rol als voorzitter is dit simpel. Als Europa kunnen we qua elektrificatie gewoon niet zonder China. Tijdens en na de covidpandemie is dit nog duidelijker geworden. Eerder ging het om een gereed product op de markt, maar nu zijn we afhankelijk van Chinese printplaten en andere elektrische componenten. Na het stellen van een diagnose gaan we niet over tot repareren, maar plaatsen we een nieuwe printplaat. De hele industrie kan er niet zonder. Overigens vind ik niet dat alles wat uit China komt goed is. De vaporizers zijn zelfs gevaarlijk, en sommige producten komen zonder degelijke keuring op de markt. Daar zie ik de noodzaak van verbetering.'


V: En uw kijk op het werken in deze branche?
A: 'Tja, we kunnen niet om het arbeidstekort heen als het om technisch personeel gaat. Om autonoom producten te kunnen blijven produceren, repareren of opdrachten uit te voeren, schakelen ondernemingen steeds vaker Oost-Europese vakmensen in. Het beroep van zo'n ouderwetse techneut is niet uitdagend genoeg voor jongeren. Ik sprak een jonge ondernemer, een Fedecom-lid, dat wél kans zag om jonge Nederlandse technische mensen aan te nemen. Diagnoses stellen en machines repareren met behulp van de laptop maakt dit technische vak bij hem interessanter. Ook elektrificatie kan onze branche aantrekkelijker maken voor technisch personeel. Nog een essentieel punt bij de krapte op de arbeidsmarkt in deze branche is verbetering van de arbeidsethiek bij jongere mensen. Als bestuur willen we de aanpak van jonge ondernemers delen met andere leden. Hiervoor is jong, vers bloed in het Fedecom-bestuur hoognodig.'


Over Fedecom

Fedecom is een brancheorganisatie die de belangen behartigt van fabrikanten, importeurs en dealers in de agro-, veehouderij-, groen- en tuinbouwtechniek, in de industrie, de GWW en het intern transport. Fedecom heeft bijna 1000 leden met een gezamenlijke jaaromzet van circa 5,5 miljard euro, voortgebracht met ruim 16.500 medewerkers. De speerpunten van de brancheorganisatie zijn opleidingen, veiligheid van machines, informatievoorziening over de markt en innovatie, promotie van de branche, invloed op regelgeving en financiële ondersteuning.

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
11 en 25 november: SpeelNatuur-training 'Ontwerpen van groene schoolpleinen'
maandag 11 november 2024
t/m dinsdag 26 november 2024
Recreatie Vakbeurs: 12 - 14 november in Evenementenhal Hardenberg
dinsdag 12 november 2024
t/m donderdag 14 november 2024
Fleetexpo
woensdag 13 november 2024
t/m donderdag 14 november 2024
Daken & Zaken
woensdag 13 november 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER