Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Column: Elektrische vooruitgang op de GTH

ARTIKEL
TUIN- EN PARKTECHNIEK
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Theo de Jong, vrijdag 20 september 2024
135 sec


Alweer 9 jaar geleden werd ik bij Frisian Motors voor het eerst benaderd om eens te schrijven over de Nederlandse ontwikkelingen van elektrische voer- en werktuigen. Dit naar aanleiding van de GTH beurs die toen net voor de tweede editie van Papendal naar Biddinghuizen verhuisde. Toen vertelde ik met enige trots dat er ontwikkelingen waren zoals de elektrische kruiwagens, de eerste mini-shovel van Weideman en enkele volledig elektrische (met name particuliere) zitmaaiers van merken zoals Stiga en Husqvarna. Je kunt nu wel stellen dat het landschap voor elektrisch rijden en werken compleet is veranderd. De loodaccu heeft inmiddels geheel plaatsgemaakt voor Lithium en de wat zwaardere machines kunnen nu ook als accumodellen worden gepresenteerd. Gelukkig. Dit jaar heb ik weer een rondje gelopen op de GTH-beurs en ik wil je graag meenemen in hoe ik dat heb ervaren.

Theo de Jong, Frisian Motors BV
Theo de Jong, Frisian Motors BV

Kijkend naar de nominaties van de Klavertjes Vier slaat het deze keer meer op de elektrische compact-tractoren van onder andere Massey Ferguson, e-Valiant en de al wat langer bekende Knegt. Laatstgenoemde heeft het zelfs zover geschopt dat ze hun kennis en techniek mochten inzetten bij de kleine MF, Mechan was oog-waarschijnlijk hongerig naar een snelle oplossing en wilde niet langer wachten op de Franse thuisbasis.

LEES OOK

Naast de tractoren is er ook een eervolle vermelding van de elektrische mini-kraan van Komatsu. Deze bijna schattige 2- en 2.5-tons klasse past precies in de tuin en park. Misschien is deze nog niet zo sexy qua specs, maar de grote 20-tons klasse (PC210E serie) maakt zeker indruk met zijn 123 KW motor. Jammer dat deze niet op het mechanisatie veld stond. Wel zag ik de maaiboot van JVS, een logische stap in elektrificering. Met werkzaamheden midden in de natuur en de bekende
stikstofproblematiek hebben de mannen daar slim op ingespeeld en daar zal zeker markt voor zijn. Wat voor mij wel een raadsel was: het laden via een type 2 stekker en dus een laadpaal? Waar vind je die in de slootwal tegenwoordig? Gelukkig is er een verloopkabel voorhanden, begreep ik...


Een zeer verdiende tweede plaats ging naar de Vector autonome maaier: daar zie je elektrificering,
robotisering en sensortechniek bij elkaar komen. Echt een praktisch werktuig voor alledaagse moderne fenomenen, zoals onderhoud van zonneparken. En zelfs werkend door middel van verschillende locatiedragers, dus als de gps even hapert, staat hij niet direct stil en blijft hij werken. Met een dubbel accupakket is hij continu inzetbaar, hij heeft hulpstukken zoals een palenmaaier, een inmiddels bewezen product en hij is made-in-Fryslân. En dat laatste sprak me vooral aan!


Wat voor mij wel een raadsel was: het laden via een type 2 stekker en dus een laadpaal? Waar vind je die in de slootwal tegenwoordig?

Zelf was ik geïnteresseerd in de markt van wielladers en minishovels. We werden begin dit jaar benaderd door een middelgrote producent uit het Verre Oosten om hun assortiment elektrische mini-shovels te vermarkten en servicen in heel Europa. De techniek was best volwassen en het aanbod qua verdienmodel zeker interessant, dus werden we in de basis wel enthousiast. Echter na een rondje lopen, telde ik zeker dertien merken die mini shovels presenteerden, waarvan ook de helft zeker al wel een exemplaar op stroom had staan. Oké, slechts twee daarvan zouden een hele werkdag zonder tussentijds laden kunnen waarborgen, die score vond ik slecht. Maar dat er al zó veel aanbieders in deze kleine Nederlandse markt zijn, heeft ons doen besluiten niet opnieuw in de markt van wielladers te stappen.

Wat ook opviel, is de omslag van het soort lithiumaccu in alle zwaardere machines. Enkele jaren terug werd nog gretig gebruik gemaakt van de NMC (Nickel Manganese Cobalt). Je kent hem als de kleine AA batterij, maar dan héél veel stuks in een gesloten behuizing. Nu zie je de omslag naar LFP (Lithium Iron Phosphate). Deze heeft dan meestal een prismatische vorm, gewoon een groter vierkant blok. Hij is robuuster, minder fragiel in aansluitingen en de productie maakt hem ook veiliger. Een stap voorwaarts als nieuwe standaard!

Heb je vragen over dit onderwerp, of wil je een reactie geven? Mail dan gerust naar theo@frisianmotors.com.


LEES OOK

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Recreatie Vakbeurs: 12 - 14 november in Evenementenhal Hardenberg
dinsdag 12 november 2024
t/m donderdag 14 november 2024
Fleetexpo
woensdag 13 november 2024
t/m donderdag 14 november 2024
Daken & Zaken
woensdag 13 november 2024
Sima 2024
zondag 24 november 2024
t/m woensdag 27 november 2024
National Tender Day
woensdag 27 november 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER