Autovrije wijk Merwede: toekomst van stadsontwikkeling of niche-oplossing? |
|
|
|
 |
| 105 sec |
Utrecht start met bouw grootste autovrije wijk van Nederland
In Utrecht begint deze week de bouw van Merwede, een woonwijk die plaats moet bieden aan zo'n 12.000 mensen. Het wordt de grootste autovrije wijk van Nederland. De vraag is: hoe toegankelijk is deze ontwikkeling voor een brede groep stedelingen?
Gemeentes zetten zogenaamde 'JolleBollen' ook regelmatig in als een 'vriendelijke anti-parkeermaatregel' (Beeld via: Hercules Speeltoestellen) |
Merwede komt te liggen tussen het Merwedekanaal en Park Transwijk, aan de zuidwestkant van Utrecht. De wijk krijgt 1800 sociale huurwoningen, 1.500 middenhuur- en betaalbare koopwoningen en 2.700 vrije sector woningen. De gemeente laat weten dat meer dan de helft van de openbare ruimte, daken en binnentuinen groen wordt ingericht. Er komt ruimte voor wateropvang en maatregelen tegen hittestress.
In plaats van privéauto's krijgt de wijk 250 deelauto's en 21.500 fietsparkeerplekken. Parkeergarages komen aan de rand van de wijk en bewoners moeten zich vooral te voet, per fiets of met hoogwaardig openbaar vervoer verplaatsen. Pakketdiensten worden opgevangen in twee logistieke hubs.
|
De vraag is: hoe toegankelijk is deze ontwikkeling voor een brede groep stedelingen?
| |
|
Is een autovrije wijk voor iedereen?
Het concept van autovrije wijken spreekt een specifieke doelgroep aan: mensen die hun werk en dagelijks leven binnen fiets- of OV-bereik hebben. Voor forenzen die op een bedrijventerrein of in ploegendienst werken, is een auto vaak onmisbaar. Ook ouderen en mensen met een fysieke beperking kunnen op praktische barrières stuiten. Daarnaast roept de wijk de vraag op of een autovrije inrichting diversiteit in bewoners aantrekt of juist beperkt. In andere landen, zoals Spanje, wordt autovrij wonen ook door bredere bevolkingsgroepen omarmd. In Nederland heeft het nog vaak het imago van een 'groen ideaal'.
|
In plaats van privéauto's krijgt de wijk 250 deelauto's, 21.500 fietsparkeerplekken en pakketdiensten worden opgevangen in twee logistieke hubs
| |
|
Stedelijk groen versus mobiliteit
Merwede staat symbool voor een bredere ontwikkeling waarin steden vergroenen en autogebruik willen terugdringen. Maar waar nieuwe wijken autovrij kunnen worden ontworpen, is het aanpassen van bestaande stadsdelen lastiger. Bewoners willen vaak meer groen, maar niet ten koste van parkeerplekken. De bouw van Merwede markeert een grote stap in autovrije stadsontwikkeling van gemeente Utrecht. Of het model breed navolging krijgt, hangt af van hoe goed het aansluit bij de woon- en werkrealiteit van een diverse stedelijke bevolking.
Bij de foto: de JolleBollen
De JolleBollen zijn elementen die gemakkelijk in het straatbeeld geplaatst kunnen worden. Door de geringe hoogte is er geen valdemping nodig en ze zijn gemakkelijk en snel te plaatsen in een tegel of straatstenen ondergrond. De JolleBollen van Hercules Speeltoestellen komen niet boven 59 cm. uit en mogen dus zonder valdempende ondergrond geplaatst worden. Ze worden daarom ook op speelplekken en schoolpleinen toegepast. Deze speelelementen zijn voorzien van en EN1176 certificaat van Keurmerkinstituut en voldoen aan het WAS. Het materiaal is gekleurd EPDM granulaat welke onder hoge druk zijn geperst. John Bakker, eigenaar van Hercules Speeltoestellen: 'We leveren ze verder regelmatig aan onze collega speeltoestellen leveranciers, die ze toepassen in hun ontwerpen. Andere leuke mogelijkheden om een plek autoluw te maken zijn bijvoorbeeld evenwichtsbalken. Belangrijk is dan altijd dat het elementen zijn die een lagere valhoogte dan 60 cm. hebben, anders moet er valdemping komen.'
|
|
Waar nieuwe wijken autovrij kunnen worden ontworpen, is het aanpassen van bestaande stadsdelen lastiger. Bewoners willen vaak meer groen, maar niet ten koste van parkeerplekken
| |
|
LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|