Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Twee gebruikers, twee jaar ervaring en bijna 5000 uur AllTrec!

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Karlijn Raats, maandag 11 januari 2021
291 sec


Gebruikers stellen sceptische houding ten aanzien van elektrisch positief bij

Handgedragen gereedschappen worden al volop toegepast in de groene aannemerij en hovenierssector. Maar elektrische machines en werktuigdragers zijn ook volop in ontwikkeling. Fabrikant FPS-Electric brengt zijn driewielige AllTrec sinds 2018 op de markt. Voorman Gerard Peters van Van de Bijl & Heierman: 'De AllTrec-werktuigdrager werkt stil en emissieloos. Passanten zeggen weer vriendelijk goedendag!'

De AllTrec met bladblazer aan het werk op het Radboud-terrein in Nijmegen
De AllTrec met bladblazer aan het werk op het Radboud-terrein in Nijmegen

Van de Bijl & Heierman schafte in 2019 een AllTrec aan en heeft er al 1230 uren op staan. Dat betekent dat de elektrische werktuigdrager volle bak wordt ingezet. Donker Groen schafte vorig jaar twee AllTrec-maaiers aan, die beide voltijds zijn ingezet in de groeiseizoenen 2019 en 2020. In totaal betekent dat bijna 5000 werkuren voor deze AllTrecs in twee jaar tijd. Tijd voor een evaluatie. Rutger Franken, projectleider bij Donker Groen, en Gerard Peters, voorman bij Van de Bijl & Heierman, delen hun ervaring met de AllTrec met dit vakblad.

Amsterdam

Donker Groen heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan; in 2035 wil het bedrijf volledig circulair werken. Vorig jaar nam Donker Groen een service level agreement-bestek aan voor de gemeente Amsterdam, waarin emissieloos werken een vereiste was. Er werd op allerlei manieren gekeken hoe dit bereikt kon worden. Inmiddels zijn bedrijfsvoertuigen zoals transportwagens elektrisch, projectleiders rijden in elektrische auto's, er zijn tien elektrisch ondersteunde bakfietsen aangeschaft en het hele arsenaal handgereedschap is nu elektrisch. Daarnaast kocht Donker Groen twee elektrische AllTrec-maaiers, die draaien als aanvulling op het bestaande machinepark.


Gerard Peters
Gerard Peters

Totale efficiëntie omhoog

Franken: 'Ik was eerst wat sceptisch over de capaciteit van elektrische maaiers. Ik vroeg me af of het niet te vroeg was om op elektrisch maaien over te stappen, maar daar kom ik op terug. Het is een kwestie van je mindset veranderen.' Toen Donker Groen de AllTrec aanschafte, was een accu van 30 kWh accu de maximale capaciteit die beschikbaar was. Franken: 'Met onze AllTrec-maaiers moeten we niet de hele dag voetbalvelden of een heel park op vol vermogen willen maaien, want dan zijn de accu's om twaalf uur leeg.' Jaap van Norel van FPS-Electric laat weten: 'Begin 2020 kwam er een 40 kWh-accu. De ontwikkelingen op het gebied van accu's gaan in sneltreinvaart. Die volle dag werken op vol vermogen zit eraan te komen.'


Franken vervolgt: 'In het openbaar groen lukt het ons wel prima om acht uur lang te maaien, want daar maai je niet aan één stuk door en rijden neemt niet veel van de accu. Met de AllTrecs pakken we alle hoeken en kleine veldjes waar de driedeks maaiers moeilijker bij kunnen. Een bijkomend voordeel is dat onze grote brandstof-aangedreven maaiers veel meer productie halen nu ze zich volledig kunnen toeleggen op grote oppervlakken.'

'De brandstofmaaiers halen meer productie nu ze worden ontlast door de AllTrecs'

Gebruiksvriendelijk en veilig

De medewerkers laden de accu's aan het eind van de werkdag op en de volgende morgen kunnen ze er weer mee aan de slag. Franken vertelt dat het afhalen van het maaidek heel eenvoudig is: 'Je kantelt het en maakt twee borgpennen en een stekker los. Het is een heel gebruiksvriendelijke machine.'


Franken vindt het niet storend dat de AllTrecs geen cabine hebben. 'Donker Groen heeft er bewust voor gekozen om dat niet te doen, ook niet bij de brandstof-aangedreven maaiers. De reden is dat de jongens op de maaier dan meer in contact staan met wat er om hen heen gebeurt; Amsterdam is immers druk met mensen en verkeer. De veiligheid staat voorop. Als het regent, trekken ze een regenpak aan en als het koud is een dikke jas. En als het met bakken uit de lucht komt, wordt er niet gemaaid.'

'Zonder cabine staan de maaimedewerkers meer in contact met de omgeving; dat is beter voor de veiligheid'

Aanpassingen

In het begin waren er wat problemen met kapotte lagers en kromme messen, doordat er in Amsterdam veel rommel op de grasveldjes ligt. Dit probleem is inmiddels opgelost. 'Onze AllTrec had eerst tijdelijke messen, omdat de bijbehorende AllTrec-messen vanwege de coronacrisis niet leverbaar waren. De nieuwe messen zijn veel minder kwetsbaar. Ze zijn natuurlijk niet te vergelijken met de messen van onze Ransomes-maaiers. Maar dat is logisch: ze zijn een stuk lichter om de capaciteit van de accu optimaal te houden. De fabrikant heeft voor ons het accupakket overigens met 10 procent verhoogd, zodat we er nog iets meer stroom uit kunnen halen.'


Donker Groen vroeg aan de leverancier om een kist op de machine te bouwen voor de broodtrommels van de medewerkers. Er is toen een rooster gemaakt op de achterkant van de AllTrec, waarop ook andere objecten kunnen liggen. Achter de stoel is een ijzeren kistje bevestigd, waarin de broodtrommels en klein gereedschap gelegd kunnen worden.

De AllTrec-maaier in Amsterdam
De AllTrec-maaier in Amsterdam

Nijmegen

Peters werkt met de AllTrec rond de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hij redt het een hele dag op één accu rond het universiteits- en ziekenhuisterrein. 'Maar dan is hij aan het eind van de dag ook wel echt leeg. Behalve als het gras wat hoog en nat is; dan redden we het niet. We hebben een 30 kWh-accu. Met een 40 kWh-accu kun je zonder meer de hele dag volmaken. We zetten er een maaidek op, een onkruidbestrijder, onkruidborstel, bladblazer en kantensnijder.'


Stil en geen uitstoot

De bestekseis luidde: 'zo veel mogelijk elektrisch', wat reden was voor het bedrijf om de AllTrec aan te schaffen. Stil werken en uitstootreductie zijn grote pluspunten bij het werken rond een ziekenhuis- en universiteitsterrein; mensen komen daar immers specifiek voor hun gezondheid of om te werken en studeren. Peters had zich vooraf goed georiënteerd. 'Voor zover ik weet, is AllTrec is één van de eerste fabrikanten die zo'n werktuigdrager volledig elektrisch heeft weten te maken terwijl hij het toch een dag volhoudt op één lading. Voordat we hem kregen, twijfelde ik over de capaciteit, maar we werken er naar volle tevredenheid mee.'


Nijmegen
Nijmegen
Hij noemt enkele voordelen: 'We hoeven geen dieselolie meer te tanken en het scheelt veel in de onderhoudskosten. Er zitten vier of vijf smeernippeltjes op en dat is het eigenlijk, qua onderhoud. Verder is het ideaal dat hij zo stil is. Omstanders zijn nu een stuk vriendelijker tegen ons. Af en toe heb ik zelfs liever dat ze wat meer afstand houden in verband met wegschietende steentjes en dergelijke. Ze hebben nauwelijks door dat er gewerkt wordt met krachtig gereedschap.'

Verbeterpunten

De bestuurder moet feeling ontwikkelen voor elektrisch rijden. Het Radboud-terrein is wat heuvelachtig; daar moet je volgens Peters scherp opletten. 'Qua stabiliteit en tractie moeten we met deze driewieler goed uitkijken dat hij op hellingen niet omvalt. Het pedaal is ook even wennen; het versnellen gaat niet zo geleidelijk als bij een hydrostaat. Bij een bepaalde stand komt het vermogen er nauwelijks uit, maar als je het net te ver indrukt, spint er een wiel omdat er juist teveel vermogen uit komt. Daar moet de bestuurder feeling voor krijgen.'


'De bestuurder moet feeling ontwikkelen voor elektrisch rijden'

De werktuigen werken allemaal naar behoren en Peters vindt het ook prettig dat de machine is uitgerust met cruisecontrol. Het wisselen van de werktuigen gebeurt soms met zijn tweeën, want het zijn geen snelwisselsysteem. Van Norel laat weten: 'FPS-Electric werkt samen met verschillende gerenommeerde leveranciers van aanbouwdelen om deze om te bouwen naar elektrisch, zodat ze geschikt zijn voor de AllTrec. Op het maaidek na zijn alle aanbouwdelen ontwikkeld door onze partners. We werken samen aan een verbeterd systeem, zodat ook het wisselen van aanbouwdelen zo prettig mogelijk werkt. De feedback die binnenkomt van de gebruikers is zeer welkom en essentieel voor het constant verbeteren van onze producten.'

Waar Franken het een voordeel vindt dat er geen cabine op zit, had Peters er liever wel een gehad. Dat is een wens voor de volgende aanschaf, die waarschijnlijk binnenkort volgt. 'We hebben behoorlijk veel last van stof tijdens het maaien in de droge zomermaanden. Aan de andere kant moesten we bij watergekoelde machines regelmatig de radiateurs en filters schoonblazen; dat hoeven we bij de AllTrec natuurlijk niet te doen. Nu blazen we de machine één keer schoon aan het eind van de dag en dat is het.' FPS-Electric laat weten druk bezig te zijn met het ontwikkelen van een nieuwe machine waar onder andere optioneel een cabine op kan.

Elektrisch is de toekomst

Franken durft er alles om te verwedden dat elektrisch werken de toekomst heeft, ook bij maaien. 'De brandstofmachines zullen verdwijnen. Maar er moet nog wel het een en ander ontwikkeld worden. Deze AllTrecs zetten we in omdat we onze mindset veranderd hebben en er passende werkzaamheden bij kiezen, maar ik kan nu nog niet ons hele maaipark vervangen.'


Peters ziet dat de ontwikkelingen bij AllTrec onverminderd doorgaan en beveelt de machine aan: 'De AllTrec is breed inzetbaar, stil en geschikt om er de hele dag mee te werken. Daarnaast passen het duurzame verhaal en werken zonder CO₂-uitstoot helemaal bij deze tijd.'

'Brandstofmachines gaan verdwijnen; elektrisch is de toekomst'

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
GEVRAAGD: Webdesign Hamburg
maandag 25 november 2024
AGENDA
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Agribex 2025
woensdag 3 december 2025
t/m zondag 7 december 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER