'Van halfverharding moet je jarenlang plezier kunnen hebben' |
|
|
|
Karlijn Klei,
donderdag 13 januari 2022 |
|
| 231 sec |
VDBH draagt bij aan mooie halfverharding met onderhoudsprogramma en GIS-tool
De vraag naar halfverharding is de afgelopen jaren toegenomen. Van de Bijl & Heierman (VDBH) adviseert opdrachtgevers zoals gemeenten over deze semiverhardingen, legt ze aan en verzorgt het onderhoud. Martin Stufken, adviseur bij het bedrijf, vertelt Stad+Groen over het onderhoudsprogramma en het GIS-systeem van Werkwijzer waarmee de halfverharding in kaart kan worden gebracht, én de staat waarin die verkeert.
|
Toen Stufken in 2014 begon bij de veelzijdige groenaannemer in Opheusden, deed VDBH veel op het gebied van bermverharding. Zo kwam Stufken in contact met gemeenten. 'Het sprongetje van bermverharding naar halfverharding was snel gemaakt', vertelt hij. 'Halfverharding kan bijvoorbeeld goed toegepast worden voor wandel- en fietspaden en we zagen de vraag toenemen. Daarmee nam ook de behoefte aan kennis en expertise op dat gebied toe. We merkten regelmatig dat beheerders worstelden met problemen, zoals versleten, gescheurde of door wortels opgedrukte asfaltpaden. In veel gevallen kan halfverharding daarvoor een mooie oplossing zijn.'
|
Beheerders worstelen regelmatig met versleten, gescheurde of door wortels opgedrukte asfaltpaden
| |
|
| Martin Stufken |
|
|
Uitbreiding werkzaamheden
Stufken vertelt over een van de eerste keren dat hij met een klant in gesprek raakte over halfverharding. 'We waren bij een gemeente bezig met de aanleg van bermverharding. Een halfverhard wandelpad bleek behoorlijk vervuild te zijn met onkruid, dat vanaf de zijkant was ingegroeid. Bij VDBH bekeken we hoe we dat op een snelle en efficiënte manier weer netjes konden maken. Dat kan met een laadschop, maar dat is behoorlijk arbeidsintensief. Bovendien verlies je daarmee veel van de halfverharding.' Het Opheusdens bedrijf ontwikkelde er een eigen machine voor: de Vegaway. Deze machine rijdt één keer over zo'n pad en zeeft in die ene werkgang het onkruid uit de halfverharding. Het pad bleef daarbij grotendeels gespaard, vertelt Stufken. 'Maar je wilt toch een nieuw laagje aan de halfverharding toevoegen en van het een kwam het ander.'
Zo breidde VDBH zijn werkzaamheden vanaf 2014 uit met een toenemende focus op halfverharding. Bermverharding werd daarbij overigens niet uit het oog verloren. De aanleg en het onderhoud daarvan vormen nog steeds een belangrijke dienstverlening van VDBH, volgens Stufken.
Klimaatadaptatie
Op de vraag waarom de behoefte aan halfverharding toeneemt, antwoordt Stufken: 'Semiverharding past in het plaatje van klimaatadaptatie. Gelukkig is het tot de meeste Nederlanders nu wel doorgedrongen dat verstening niet goed is. Halfverharding kan een goed alternatief zijn. Hierbij kan water in de grond infiltreren, wat bij gesloten verharding niet kan. Door de open structuur wordt hittestress verminderd en het riool minder belast. Ook voor de bomen die langs het pad staan is het beter dan een volledig gesloten tegenhanger.'
De toenemende vraag heeft volgens de adviseur ook een praktische kant. 'Als er iets met asfalt is, moet je dat met specialistisch materieel herstellen. Bij halfverharding kan de eigen buitendienst eenvoudig de nodige reparaties uitvoeren, mits die de juiste expertise heeft of in huis haalt', aldus Stufken.
Jarenlang plezier
Behalve voor de aanleg spant VDBH zich ook in voor goed onderhoud van halfverharding. 'Bij een project halfverharding bieden wij altijd een onderhoudscontract aan. We willen immers dat de klant tot in lengte van jaren plezier heeft van de halfverharding', vertelt Stufken. 'Met het onderhoudscontract weet de klant dat er de komende decennia mooie halfverharding ligt waar hij geen omkijken naar heeft.' Ook voor het onderhoud van bestaande halfverharding kan VDBH bijspringen, aldus Stufken.
Halfverharding in kaart
Een onderdeel van de toenemende focus van VDBH op halfverharding is het in kaart brengen ervan, bijvoorbeeld voor gemeenten en beherende instanties. Dat doet het bedrijf de afgelopen jaren steeds vaker. 'We inventariseren de halfverhardingen en beoordelen ze. Zo kan de klant met één druk op de knop zien waar halfverharding ligt en hoe die erbij ligt.' Dit heeft VDBH bijvoorbeeld gedaan voor de gemeenten Veenendaal, Sint-Michielsgestel en Boxtel, vertelt Stufken. 'Die gemeenten hadden al heel wat beheergroepen in hun systeem staan, maar halfverharding was nog een ondergeschoven kindje.'
|
'Met de GIS-tool kan de klant met één druk op de knop zien waar halfverharding ligt en hoe die erbij ligt'
| |
|
Voor deze inventarisatie maakt VDBH gebruik van een GIS-tool van Werkwijzer. 'Vaak is er bij de klant al wat bekend over de halfverhardingen', vertelt Stufken. 'Die data vullen we aan.' In het systeem, dat de werknemers van VDBH op locatie op een tablet kunnen openen, kunnen nog niet geregistreerde halfverhardingen ingetekend worden. Vervolgens wordt er voor elk object een soort paspoort ingevuld. 'We kijken bijvoorbeeld naar de laagdikte, de mate van vegetatie-ingroei vanaf de zijkanten, het type materiaal dat er ligt en het tijdstip van de laatste onderhoudsbeurt. Eventueel voegen we verduidelijkende foto's toe.' Stufken is erg te spreken over het systeem van Werkwijzer. 'Het werkt als een trein. Je hebt altijd en overal toegang tot up-to-date gegevens en daarmee dus inzicht in de staat van de halfverharding. Dat geldt voor ons, maar ook voor onze klanten.'
| Met behulp van de GIS-tool van Werkwijzer bracht VDBH de halfverharding in de gemeente Veenendaal in kaart. |
|
|
Advies
Na de inventarisatie kan de opdrachtgever een plan opstellen en daarbij kan VDBH adviseren. 'Op basis van de inventarisatie kunnen we bijvoorbeeld op zoek gaan naar een oplossing voor locaties waar onderhoud nodig is', vertelt Stufken. 'Stel dat een wandelpad is ingegroeid of uitgesleten, dan is het een kwestie van opruwen en een nieuwe toplaag aanbrengen.' Na het in kaart brengen van de halfverharding werd VDBH door de gemeente Veenendaal direct gevraagd een overzicht te maken van de locaties waar onderhoud nodig was. 'De gemeente wilde per locatie een indicatie van de benodigde investering', vertelt Stufken.
Stufken: 'Vaak vloeit er een bestek of onderhoudsprogramma voort uit de data die we met die inventarisatie aanleveren. Dat kan de partij in kwestie vervolgens in de markt zetten. Ook bij het opstellen van een bestek kunnen wij gemeenten helpen.' Gemeenten zijn vaak op zoek naar advies, weet Stufken uit ervaring. 'Na de inventarisatie weten ze wat ze aan halfverharding hebben liggen, maar de vraag is wat dat betekent voor de komende twintig jaar. Wat gaat het onderhoud bijvoorbeeld kosten? Kan dat allemaal in één keer? Veel gemeentes splitsen het areaal op, zodat elk jaar een gedeelte van de halfverharding aan bod komt voor wat groter onderhoud.'
|
'Gemeenten weten na de inventarisatie wat ze aan halfverharding hebben. De vraag is wat dat betekent voor de komende twintig jaar
| |
|
Ontwikkelingen
Stufken verwacht dat de vraag naar halfverharding de komende jaren nog wel zal toenemen. 'Men ziet de waarde van halfverharding steeds meer in. Bovendien gaan de ontwikkelingen door. Het gaat allang niet meer alleen om schors, grind en splitjes.' Zo zet het bedrijf zijn expertise momenteel in voor de ontwikkeling van nieuwe materialen, samen met een leverancier van halfverharding. 'We blijven stappen zetten om in nieuwe behoeften te kunnen voorzien. Zo merken we dat er steeds meer gevraagd wordt naar water- en luchtdoorlatende halfverharding.' Dat is bijzonder geschikt voor gebruik rond bomen, die dan minder in hun groei worden beperkt. 'De groenbeheerder heeft de afgelopen jaren een grotere rol gekregen in de gemeente. Bij opdrachten wordt ons steeds vaker gevraagd om een van onze treeworkers, een ETT'er of ETW'er mee te nemen, zodat die de bomen tijdens de werkzaamheden in de gaten kan houden.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
|
|
|
|
| |
Sima 2024
|
zondag 24 november 2024 t/m woensdag 27 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|