Petitie overhandigd tegen uitfasering bestelwagens met fossiele verbrandingsmotor |
|
|
|
|
| 42 sec |
Als het aan het kabinet ligt wordt de BPM-vrijstelling voor bestelbussen tussen 2024 en 2026 gefaseerd afgeschaft. Hiermee wil de regering vooruitlopen op de Europese doelstelling om alle bestelbussen per 2035 elektrisch te laten rijden. Voor gebruikers is deze doelstelling echter niet haalbaar, reden waarom de voorzitter van MKB Nederland een petitie heeft overhandigd aan de Tweede Kamer.
Petitie overhandigd door MKB Nederland aan de Tweede Kamer |
Elektrische bestelwagens zijn nog lang geen volwaardig alternatief, zo stelt voorzitter Jacco Vonhof van MKB Nederland. Daarvoor is de actieradius nog veel te klein. Zolang er geen serieus alternatief is, zullen ondernemers, waaronder hoveniers en groenaannemers hier de nodige problemen van gaan ondervinden.
Hoge kosten
Zo leidt de maatregel tot onredelijke lastenverzwaring wat bovendien contraproductief werkt voor vergroening, stelt ondernemersvereniging VNO-NCW. Met een stijging van 38% zal een nieuwe dieselauto zonder de vrijstelling € 11.000,- meer kosten. Ondernemers zullen hierdoor langer in hun oude dieselbus blijven rondrijden of een tweedehands met lagere BPM aanschaffen. Dat werkt verduurzaming van het wagenpark alleen maar tegen.
|
Met een stijging van 38% zal een nieuwe dieselauto zonder de vrijstelling € 11.000,- meer kosten
| |
|
Voorzitter Jacco Vonhof van MKB-Nederland heeft op 28 juni de petitie in de Tweede Kamer overhandigd. Dat deed hij mede namens VNO-NCW, evofenedex, Bouwend Nederland, BOVAG, TLN, Techniek Nederland en RAI vereniging.
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
|
|
|
|
| |
Sima 2024
|
zondag 24 november 2024 t/m woensdag 27 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|