's Werelds eerste kolkenzuiger op waterstof reinigt putten in Rotterdam |
|
|
|
Karlijn Klei,
woensdag 12 oktober 2022 |
|
| 138 sec |
Rotterdam maakt zich klaar voor emissievrij stadscentrum
Een kolkenzuiger is een vrachtwagen met een zuigsysteem dat putten in de stad schoonmaakt. Hiervoor is veel energie nodig, te veel om alleen met accu's op te vangen, aldus de gemeente Rotterdam. Om toch invulling te geven aan haar emissievrije doelen, investeerde de gemeente in een kolkenzuiger op waterstof. Toen deze stille, schone wagen in september 2021 voor het eerst de straat op ging, was het 's werelds eerste.
Een primeur voor Rotterdam: in september 2021 ging 's werelds eerste waterstofkolkenzuiger er de straat op. Foto: Gemeente Rotterdam/Jan van der Ploeg |
De gemeente Rotterdam is druk bezig haar wagenpark te verduurzamen, mede met het oog op het emissievrije stadscentrum dat Rotterdam in 2025 bereikt wil hebben. Steeds meer voertuigen en apparaten zijn dan ook elektrisch, maar niet bij elke machine volstaat energie uit accu's voor de werkzaamheden. Het gebruik van waterstof (H2) is dan een alternatief. 'In onze stad rijden al waterstofauto's rond', vertelt Auke Bullema namens de gemeente. 'Afgelopen april mochten we de waterstofkolkenzuiger aan dat mooie rijtje toevoegen.'
|
De nieuwe waterstofkolkenzuiger maakt gebruik van kleinere accu's én energie uit waterstof
| |
|
Schone combinatie
Het zuigsysteem waarmee de kolkenzuiger putten leegzuigt, vraagt te veel energie om alleen met batterijen op te vangen. Daarom wordt voor de nieuwe waterstofkolkenzuiger gebruikgemaakt van kleinere accu's én energie uit waterstof. 'Zo kan deze vrachtwagen langer werken dan een volledig elektrische vrachtwagen', aldus Bullema.
De wagen van de Rotterdamse riooldienst is ontstaan uit een samenwerking tussen de gemeente Rotterdam, Hyzon Motors en BekkerLaGram. Het internationale Hyzon is bouwer van grote waterstofwagens, zoals bussen en vrachtwagens. Het in Waalwijk gevestigde BekkerLaGram, dat maatoplossingen biedt op het gebied van materieel voor industriële reiniging, riolering- en wegdekreiniging en afvalinzameling, was verantwoordelijk voor de opbouw van de waterstofkolkenzuiger en was tevens hoofdaannemer.
|
'De waterstofkolkenzuiger kan langer werken en meer kilometers rijden dan een volledig elektrische vrachtwagen'
| |
|
| De waterstofkolkenzuiger tankt waterstof (H2). Foto: Gemeente Rotterdam/Jan van der Ploeg |
|
|
De enige uitstoot die de wagen produceert, is waterdamp. Er zijn dus geen vieze uitlaatgassen meer. Nog een voordeel is dat de wagen bijzonder stil is, in tegenstelling tot zijn tegenhangers op diesel. 'In plaats van een lawaaierige diesel rijdt er nu een stille kolkenzuiger door de stad om de putten schoon te maken', vertelt Mitchell de Haas. De Haas is een van de vakmensen die tijdens de testfase met de kolkenzuiger werkte en er nog steeds mee werkt. 'Het is meer een sissend geluid als er een put schoongemaakt wordt.'
Kinderziektes
In april gaf de gemeente al aan de wagen vanaf dat moment definitief te willen inzetten. Na een tussentijdse evaluatie in augustus is dat nog steeds het geval. 'De ervaringen zijn goed', vertelt Bullema over de evaluatie. 'Het halfjaar vóór de officiële inzet in april is gebruikt om de kinderziektes eruit te halen.' Die kinderziektes waren er zeker tijdens de pilot, zoals Bullema de periode van september 2021 tot april 2022 noemt. 'Maar dat is logisch als je het eerste exemplaar ter wereld hebt. Het eerste halfjaar zijn er veel reparaties en doorontwikkelingen aan de wagen uitgevoerd.' Toch waren de ervaringen altijd positief. 'Behalve veel schoner is de wagen ook een stuk stiller. Dat is fijn voor zowel gebruikers als omwonenden.' Sinds april zijn er geen wijzigingen aan de kolkenzuiger meer geweest.
De waterstofkolkenzuiger zal volgens Bullema niet meer uit Rotterdam verdwijnen. En hoewel Bullema een tweede exemplaar op termijn niet uitsluit, blijft het voorlopig waarschijnlijk bij dit ene voertuig. 'We willen eerst meer ervaringen opdoen met deze.'
|
'Kinderziektes zijn logisch als je het eerste exemplaar ter wereld hebt'
| |
|
'Niet lullen, maar poetsen, óók als het gaat om innoveren'
De noodzaak om Nederland op een duurzame, klimaat-adaptieve manier in te richten is hoog. En dat betekent vooral doén. Niet blijven hangen in oude gewoontes, geen 'ja maar we doen het al dertig jaar zo', maar de schouders eronder en veranderen. We moeten innoveren en nieuwe, slimmere, schonere manieren vinden om onze steden en omgeving duurzaam, natuur-inclusief en klimaatbestendig te maken.
In de reeks Proeftuin van de Duurzame Stad brengt vakblad Stad+Groen die experimenten en innovaties per gemeente voor het voetlicht. Het siert Rotterdam daarin het spits af te bijten. Een doel behalen kunnen de Rotterdammers immers wel: 'klauwen uit de mouwen', samen de schouders eronder en aanpakken.
Om alle artikelen uit Proeftuin van de Duurzame Stad te lezen, klik op het dossier onderaan de pagina.
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
|
|
|
|
| |
Sima 2024
|
zondag 24 november 2024 t/m woensdag 27 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|