Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

's Werelds eerste kolkenzuiger op waterstof reinigt putten in Rotterdam

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Karlijn Klei, woensdag 12 oktober 2022
138 sec


Rotterdam maakt zich klaar voor emissievrij stadscentrum

Een kolkenzuiger is een vrachtwagen met een zuigsysteem dat putten in de stad schoonmaakt. Hiervoor is veel energie nodig, te veel om alleen met accu's op te vangen, aldus de gemeente Rotterdam. Om toch invulling te geven aan haar emissievrije doelen, investeerde de gemeente in een kolkenzuiger op waterstof. Toen deze stille, schone wagen in september 2021 voor het eerst de straat op ging, was het 's werelds eerste.

Een primeur voor Rotterdam: in september 2021 ging 's werelds eerste waterstofkolkenzuiger er de straat op. Foto: Gemeente Rotterdam/Jan van der Ploeg
Een primeur voor Rotterdam: in september 2021 ging 's werelds eerste waterstofkolkenzuiger er de straat op. Foto: Gemeente Rotterdam/Jan van der Ploeg

De gemeente Rotterdam is druk bezig haar wagenpark te verduurzamen, mede met het oog op het emissievrije stadscentrum dat Rotterdam in 2025 bereikt wil hebben. Steeds meer voertuigen en apparaten zijn dan ook elektrisch, maar niet bij elke machine volstaat energie uit accu's voor de werkzaamheden. Het gebruik van waterstof (H2) is dan een alternatief. 'In onze stad rijden al waterstofauto's rond', vertelt Auke Bullema namens de gemeente. 'Afgelopen april mochten we de waterstofkolkenzuiger aan dat mooie rijtje toevoegen.'

De nieuwe waterstofkolkenzuiger maakt gebruik van kleinere accu's én energie uit waterstof

Schone combinatie

Het zuigsysteem waarmee de kolkenzuiger putten leegzuigt, vraagt te veel energie om alleen met batterijen op te vangen. Daarom wordt voor de nieuwe waterstofkolkenzuiger gebruikgemaakt van kleinere accu's én energie uit waterstof. 'Zo kan deze vrachtwagen langer werken dan een volledig elektrische vrachtwagen', aldus Bullema.

De wagen van de Rotterdamse riooldienst is ontstaan uit een samenwerking tussen de gemeente Rotterdam, Hyzon Motors en BekkerLaGram. Het internationale Hyzon is bouwer van grote waterstofwagens, zoals bussen en vrachtwagens. Het in Waalwijk gevestigde BekkerLaGram, dat maatoplossingen biedt op het gebied van materieel voor industriële reiniging, riolering- en wegdekreiniging en afvalinzameling, was verantwoordelijk voor de opbouw van de waterstofkolkenzuiger en was tevens hoofdaannemer.


'De waterstofkolkenzuiger kan langer werken en meer kilometers rijden dan een volledig elektrische vrachtwagen'

De waterstofkolkenzuiger tankt waterstof (H2). Foto: Gemeente Rotterdam/Jan van der Ploeg
De waterstofkolkenzuiger tankt waterstof (H2). Foto: Gemeente Rotterdam/Jan van der Ploeg
De enige uitstoot die de wagen produceert, is waterdamp. Er zijn dus geen vieze uitlaatgassen meer. Nog een voordeel is dat de wagen bijzonder stil is, in tegenstelling tot zijn tegenhangers op diesel. 'In plaats van een lawaaierige diesel rijdt er nu een stille kolkenzuiger door de stad om de putten schoon te maken', vertelt Mitchell de Haas. De Haas is een van de vakmensen die tijdens de testfase met de kolkenzuiger werkte en er nog steeds mee werkt. 'Het is meer een sissend geluid als er een put schoongemaakt wordt.'

Kinderziektes

In april gaf de gemeente al aan de wagen vanaf dat moment definitief te willen inzetten. Na een tussentijdse evaluatie in augustus is dat nog steeds het geval. 'De ervaringen zijn goed', vertelt Bullema over de evaluatie. 'Het halfjaar vóór de officiële inzet in april is gebruikt om de kinderziektes eruit te halen.' Die kinderziektes waren er zeker tijdens de pilot, zoals Bullema de periode van september 2021 tot april 2022 noemt. 'Maar dat is logisch als je het eerste exemplaar ter wereld hebt. Het eerste halfjaar zijn er veel reparaties en doorontwikkelingen aan de wagen uitgevoerd.' Toch waren de ervaringen altijd positief. 'Behalve veel schoner is de wagen ook een stuk stiller. Dat is fijn voor zowel gebruikers als omwonenden.' Sinds april zijn er geen wijzigingen aan de kolkenzuiger meer geweest.

De waterstofkolkenzuiger zal volgens Bullema niet meer uit Rotterdam verdwijnen. En hoewel Bullema een tweede exemplaar op termijn niet uitsluit, blijft het voorlopig waarschijnlijk bij dit ene voertuig. 'We willen eerst meer ervaringen opdoen met deze.'


'Kinderziektes zijn logisch als je het eerste exemplaar ter wereld hebt'

'Niet lullen, maar poetsen, óók als het gaat om innoveren'

De noodzaak om Nederland op een duurzame, klimaat-adaptieve manier in te richten is hoog. En dat betekent vooral doén. Niet blijven hangen in oude gewoontes, geen 'ja maar we doen het al dertig jaar zo', maar de schouders eronder en veranderen. We moeten innoveren en nieuwe, slimmere, schonere manieren vinden om onze steden en omgeving duurzaam, natuur-inclusief en klimaatbestendig te maken.

In de reeks Proeftuin van de Duurzame Stad brengt vakblad Stad+Groen die experimenten en innovaties per gemeente voor het voetlicht. Het siert Rotterdam daarin het spits af te bijten. Een doel behalen kunnen de Rotterdammers immers wel: 'klauwen uit de mouwen', samen de schouders eronder en aanpakken.

Om alle artikelen uit Proeftuin van de Duurzame Stad te lezen, klik op het dossier onderaan de pagina.

LEES OOK

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024
Vakbeurs Openbare Ruimte 2024
woensdag 25 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER