Stille straatklinkers halveren verkeersgeluid |
|
|
|
Karlijn Klei,
vrijdag 14 oktober 2022 |
|
| 152 sec |
Eindconclusie pilot volgt over enkele jaren
De resultaten van een tweede pilot met stille straatklinkers in Rotterdam zijn positief. Uit metingen van de DCMR Milieudienst blijkt dat de speciale stenen voor een geluidsreductie van 2 à 3 decibel zorgen. Dat staat gelijk aan pakweg een halvering van het verkeersgeluid, aldus de gemeente.
Wethouder Arno Bonte tijdens de Soundwalk op de Hillevliet, waar samen met bewoners, ondernemers en studenten het effect van stille straatklinkers wordt gemeten. Foto: Eric Fecken |
Steven Bouman, wegbeheerder bij de gemeente Rotterdam, vertelt: 'Op de belangrijkste wegen in de stad ligt over het algemeen asfalt. Een deel hiervan is al "stil" asfalt, bijvoorbeeld waar bebouwing in de buurt is. Hiermee hebben we in Rotterdam al bijna 20 jaar ervaring opgedaan. Maar ook bij sommige wegen in woongebieden is er sprake van geluidsoverlast.'
Stille straatstenen
In de hoop ook daar de geluidsoverlast te reduceren, gebruikte Rotterdam op enkele plaatsen stille straatklinkers. 'Enkele fabrikanten van betonstraatstenen hebben "stille" klinkers ontwikkeld', vertelt Bouman. 'Om te kijken of de gestelde geluidsreducties in de praktijk ook haalbaar zijn in hoogstedelijke omstandigheden, met op sommige locaties een slappere bodem, zijn er in Rotterdam vier straten aangewezen om deze klinkers te plaatsen.'
Tweede pilot
Vorig jaar zomer zette Rotterdam een pilot met stille straatklinkers uit aan de Burgemeester Baumannlaan. Het was een succes. De speciale stenen zorgden voor een geluidsreductie van 2 à 3 decibel, een halvering van het verkeersgeluid. De resultaten van een tweede pilot, aan de Rotterdamse Hillevliet, bleken afgelopen april net zo positief. De stille klinkers, ontwikkeld door MBI De Steenmeesters en aangelegd voor de afdeling Stadbeheer van de gemeente Rotterdam, bevatten een speciale laag die verkeersgeluiden opneemt.
| Werkzaamheden aan de Henri Eversstraat in Rotterdam |
|
|
Om het verschil met reguliere straatstenen te kunnen meten, werden in een deel van de straat stille straatstenen gelegd en in het andere deel normale straatstenen. Uit verschillende periodieke metingen, uitgevoerd door de DCMR Milieudienst, blijkt dat het geluidsniveau is gehalveerd.
|
'Bij stille straatklinkers hoor je eigenlijk alleen nog het geluid dat de auto zelf maakt'
| |
|
Ook de bewoners ervaren de geluidsreductie. 'Je hoort een duidelijk dempend effect bij de stille straatklinkers. Bij de stille variant hoor je eigenlijk alleen nog het geluid dat de auto zelf maakt', zegt Richard Atteveld, verbonden aan het naastgelegen Rotterdams Vakcollege De Hef. 'En als er meer mensen elektrisch gaan rijden, is dat straks ook weg en wordt het hier nog stiller.'
Meten, meten en nog eens meten
De resultaten van de eerste twee pilots zijn boven verwachting goed, vindt voormalig wethouder duurzaamheid Arno Bonte, die zich voor zijn vertrek als wethouder met het project bezighield. 'En ik ben bovenal blij dat dit in de praktijk ook zo door de mensen wordt ervaren. We blijven meten of het positieve effect ook op lange termijn blijft en of dit wegdek niet sneller slijt, maar het lijkt erop dat stille klinkers ons kunnen helpen voor het verminderen van verkeerslawaai. Daarom gaan we ook in andere straten met stille klinkers experimenteren.'
|
'We blijven meten of het positieve effect ook op lange termijn blijft en of dit wegdek niet sneller slijt'
| |
|
Als vervolg op de twee succesvolle pilots staan er nieuwe pilotlocaties op de planning. Het zijn drukke straten met een hoge geluidsbelasting. Daar worden stille klinkers gebruikt bij vervanging of herinrichtring van de straat. 'Zo is onlangs de Henri Eversstraat aangelegd', vertelt Bouman. 'De eerste geluidsmetingen worden in het najaar gedaan. Later dit jaar worden de stille klinkers ook toegepast in de Huniadijk.'
| Stille straatklinkers in de Henri Eversstraat in Rotterdam |
|
|
Op termijn moeten ook de Jacob van Campenweg/Hendrick Staetsweg en de Rusthoflaan eraan geloven. Afhankelijk van de uitkomst van onder meer deze vervolgpilots bepaalt de gemeente of de stille straatklinkers vaker toegepast zullen worden. 'De eindconclusie van de gehele pilot (de som van alle resultaten, red.) volgt over enkele jaren, als de geluidsreductie over meerdere jaren is gemeten en de totale life cycle-analyse gemaakt kan worden', zo besluit Bouman.
|
'De eindconclusie van de gehele pilot volgt later, als de geluidsreductie over meerdere jaren is gemeten en de totale life cycle-analyse gemaakt kan worden'
| |
|
'Niet lullen, maar poetsen, óók als het gaat om innoveren'
De noodzaak om Nederland op een duurzame, klimaat-adaptieve manier in te richten is hoog. En dat betekent vooral doén. Niet blijven hangen in oude gewoontes, geen 'ja maar we doen het al dertig jaar zo', maar de schouders eronder en veranderen. We moeten innoveren en nieuwe, slimmere, schonere manieren vinden om onze steden en omgeving duurzaam, natuur-inclusief en klimaatbestendig te maken.
In de reeks Proeftuin van de Duurzame Stad brengt vakblad Stad+Groen die experimenten en innovaties per gemeente voor het voetlicht. Het siert Rotterdam daarin het spits af te bijten. Een doel behalen kunnen de Rotterdammers immers wel: 'klauwen uit de mouwen', samen de schouders eronder en aanpakken.
Om alle artikelen uit Proeftuin van de Duurzame Stad te lezen, klik op het dossier onderaan de pagina.
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|