Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Bij de nieuwe werktuigdragers van Eurosystems komt er geen gereedschap meer aan te pas

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, maandag 28 november 2022
259 sec


Ergonomisch een toppertje

Niemand kan ontkennen dat er uit Italië mooie auto's en mooie schoenen komen. De Italianen zijn goed in hydraulica en bouwen bovendien mooie en bijzondere machines, zoals de eenassige Eurosystems P130. Dit is een werktuigdrager die professionals op het gebied van ergonomie waarschijnlijk het predicaat 'uitmuntend' gaan geven.


Deze werktuigdrager gaf een majeur gevoel toen we als redactie tijdens GroenTechniek Holland hiermee kennismaakten. Johan Teeuwen, productmanager bij importeur EuroGarden, gaf mij al snel de stuurboom in handen. Het ging hier om de eerste Eurosystems P130 in Nederland in een zogenoemde Alpine-uitvoering met een Honda-viertaktmotor. Maar... de fabrikant, een familiebedrijf, zet ook nog vier broers hiervan op de markt.

Beschrijving

Op het uitgebreide dashboard van deze eenassige werktuigdrager is alles qua bediening onder handbereik. Na het starten geef je de machine vrij door op de rechtopstaande linker- of de rechterhendel naar de stuurboomstang te nijpen. Met een handgreep onder deze stang zit zowel links als rechts de hendel waarmee je de werktuigdrager laat rijden. Hoe dichter je de hendel aanhaalt, hoe sneller hij gaat. Het is duidelijk dat ergonomisch zowel aan links- als rechtshandige mensen is gedacht bij de engineering. Om achteruit te rijden kan de bediener volstaan door met de hand in dezelfde positie met de duim links of rechts een brede knop aan de stuurboom in te duwen. Als je deze ingedrukt hebt, kun je meteen weer gas geven met de daarvoor bestemde handgreep. Overigens kent de machine vijf mogelijkheden voor het kiezen van de maximale snelheid; die laat zich bedienen door een goed bereikbare keuzehendel.


Aanbouw en PTO

Om een werktuig aan je machine te koppelen zijn de steekwoorden voor een gebruiker: het moet veilig, gemakkelijk, snel en zonder lichamelijke inspanningen kunnen. Daarin zijn de ontwerpers zeker geslaagd. Zowel de aankoppeling van het werktuig als de verbinding met de PTO gaat in een en dezelfde stap. En je kunt dit in je eentje. De werktuigdrager heeft een verticaal gesitueerde PTO vooraan op de machine. Door de stuurboom iets naar beneden te duwen, zet je de vaste, ingaande as van het bijbehorende aanbouwwerktuig boven het PTO-gat van je machine. Eenmaal goed gepositioneerd, schuiven de pennen van je aanbouwwerktuig als vanzelf in de vanghaken van je machine.



'Met wat bewegingen valt de ingaande as in de spiebanen van de PTO'

Met even wat bewegingen valt de ingaande as dan keurig in de uitgefreesde spiebanen van de PTO. Nog even het geheel mechanisch vergrendelen met een hendel rechts vooraan op het instrumentenpaneel en je kunt aan de slag. Naast deze vergrendelingshendel zit overigens links de parkeerrem, die je inschakelt door hem naar je toe te trekken. Uiteraard gaat het bij het afkoppelen van het werktuig in omgekeerde volgorde. Je ontkoppelt de vergrendeling, je duwt licht op de stuurboom, heft zo de as van het werktuigmachine verticaal uit de PTO en je wipt de bevestigingspennen uit de vanghaken van deze Eurosystems P130-werktuigdrager. Vervolgens rij je de machine naar een ander werktuig om het zonder fysieke inspanningen aan te koppelen.

Stuurboomverstelling

Er komt bij het gebruik van de machine geen enkel stuk gereedschap aan te pas. Daartoe zit op het dashboard nóg een handige hendel. Deze verticaal staande pook kun je in een tweedimensionale sleuf vanuit een nulpositie naar voren of naar rechts bewegen. Duw je deze naar voren, dan kun je de verticale hoogte van de stuurboom instellen. Schuif je de pook naar rechts, dan kun je de stuurboom 90 graden naar links dan wel naar rechts bewegen. Door de pook weer in de uitgangspositie te zetten, fixeer je zowel de verticale als de horizontale positie van je stuurboom. Er komen dus geen mechanische systemen aan te pas om de ideale positie van je stuurboom in te stellen. Zo kun je er bij werkzaamheden op een helling, waarvoor Eurosystems deze machine onder meer ontwierp, gemakkelijk naast lopen.


Inspanningsloos

Het meest opvallende aan deze eenassige werktuigdrager is dat er geen kracht nodig is om te sturen. Dat gevoel is mij het meest bijgebleven. Dit betekent dat je ook bij het wenden, om een nieuwe werkgang te starten, je lichaam niet in de strijd hoeft te werpen. Professionals zullen kunnen beamen dat dit vermoeiend kan zijn met een aanbouwwerktuig als een dubbelwerkende messenbalk of een ruwterreinmaaier in een gewas. Hoe werkt dit? Hierop antwoordt Teeuwen: 'Dit is het meest ergonomische en bijzondere van deze machine.



'Actuatoren verbonden aan de hydromotoren'

De stuurboom is mechanisch met gebruikmaking van actuatoren verbonden aan de hydromotoren die de beide wielen aandrijven. Zodra je dus ook maar een lichte stuurbeweging met je stuurboom maakt, reageren beide motoren hierop, zodat er geen menselijke kracht aan te pas komt om een draai te maken. Het mechanisme remt automatisch zelf een wiel af, zonder dat je zelf met een rem een wiel blokkeert en in combinatie met een cardanas de draai kunt inzetten.'

Aanbouwwerktuigen

Productmanager Teeuwen vertelt dat het Italiaanse familiebedrijf dat deze werktuigdrager bouwt, ook (aanbouw)machines produceert om te vegen, onkruid te borstelen en te verticuteren. Maar ze maken ook e-kruiwagens en cirkelmaaiers: 'Wat specifiek deze nieuwe productlijn betreft, is er een klepelmaaier beschikbaar met een werkbreedte van 90 centimeter, een ESM-vingermaaibalk van 140 centimeter met dubbelwerkende messen en een veelvoud aan borstels van 60 centimeter die met verschillende instellingen en bijbehorende kappen zowel links- als rechtswerkend te bedienen zijn. Er zijn verschillende veeg- en onkruidborstels. Eurosystems wil voor deze machines uiteindelijk een veertiental aanbouwwerktuigen ontwikkelen, waaronder ook een bandhark en een sneeuwfrees. Naar die laatste zal in Nederland weinig vraag zijn, vrees ik...' Ten slotte adviseert Teeuwen alkylaatbenzine te gebruiken in de motoren van deze machines. Dit niet alleen vanwege de ecologische aspecten, maar ook met het oog op de gezondheid van de gebruikers van dergelijke machines. 'Dit geeft bovendien de minste kans op storingen. In E10-brandstof zit maximaal tien procent bio-ethanol bijgemengd. Iedere professional weet wat dat betekent. Het kan zelf corrosie veroorzaken in het carburatiesysteem. Een E5-benzine is second best.'
Onderwijl wijst Teeuwen nog even subtiel op de totaal invouwbare stuurboom en de vulopening van de brandstoftank boven op de machine. Bij deze machine kun je brandstof bijvullen uit een jerrycan met een rechte rug. Je hebt er goed controle over en je hoeft je niet in moeilijke bochten te wringen. Dat is dus nog een pluspuntje voor deze machine op het gebied van ergonomie.


Eurosystems P130

Tijdens GroenTechniek Holland maakte de redactie kennis met de Eurosystems P130. (documentatieblad P130 En) Deze eenassige werktuigdrager en tevens paradepaardje in een serie van vijf machines beschikt over een elektrisch startende Honda GXV 390 - 13 pk-motor. Het betrof hier een zogenoemde Alpine-uitvoering. Dat houdt in dat de motor dusdanig aan het frame is bevestigd, dat de machine op hellingen tot 45 graden kan werken. Teeuwen: 'Bij sterk hellend gebruik loop je bij motoren die daar niet op zijn gebouwd, grote risico's bij de smering en het functioneren van het carburatiesysteem. De motor van de P130 Alpine-uitvoering blijft dus onder alle omstandigheden verticaal functioneren. Het is echter meer dan een scharnier; hier spelen hellingshoekactuatoren een rol in. Dit is ook de zwaarste machine. In totaal produceert het Italiaanse familiebedrijf vijf van deze nieuw ontworpen werktuigdragers. De basismachines wegen, afhankelijk van de uitvoering, circa 160 tot 180 kilo. Daarbij is gekozen voor Briggs &Stratton-motoren of Honda-motoren, die een elektrisch startsysteem hebben. Hierbij worden twee types in de Alpine-uitvoering geleverd. De machines in de niet-Alpine-uitvoering kunnen overigens op hellingen maaien tot 25 graden. De motorfabrikant geeft hiervoor de garantie.' Teeuwen verwacht dat in Nederland de meeste vraag zal bestaan naar de niet-Alpine-versie met een elektrisch startende Honda-motor: 'Op hellingen van meer dan 25 graden zul je niet zo snel gaan werken met een ruwe terreinmaaier waar je achter moet lopen. Met zo'n Alpine-uitvoering kun je werken op taluds met hellingen tot 45 graden.'


LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
GEVRAAGD: Webdesign Hamburg
maandag 25 november 2024
AGENDA
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Agribex 2025
woensdag 3 december 2025
t/m zondag 7 december 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER