Praktijkopleidingen geïntegreerd: KENNISS brengt alle kennis op één platform samen |
|
|
|
|
| 207 sec |
Leren en ontwikkelen makkelijk en inzichtelijk maken, dat is de missie van de Apeldoornse organisatie KENNISS. Ze ontwikkelde een online platform waarmee bedrijven een actief leerbeleid kunnen creëren en constant inzicht hebben in de ontwikkeling van hun medewerkers. Tot nu toe stonden hier alleen de online trainingen op, maar sinds november ook de praktijkopleidingen. Het platform brengt alle kennis rond leren en ontwikkelen op één plaats samen. Het bevat een leermanagementsysteem (LMS) waarmee leerprogressie en certificaten kunnen worden bijgehouden.
Mark Jansonius (links) aan het werk met collega Laurens van Arendonk |
'De wens om praktijktrainingen in te plannen en de aanwezigheid te registreren, kwam van bedrijven die al enige tijd werken met het KENNISS-platform', vertelt product owner Mark Jansonius. Bedrijven die er als eerste gebruik van maken, zijn bijvoorbeeld De Eijk Groep en HGM (Hollandsche Greenkeeping Maatschappij). KENNISS richt zich op organisaties die in de buitenruimte actief zijn. 'Het afgelopen jaar hebben we een behoorlijke groei doorgemaakt', zegt accountmanager Laurens van Arendonk. 'Ongeveer 20 nieuwe organisaties hebben zich aangesloten. Nu we de online en praktijkopleidingen samenbrengen op één plaats, verwacht ik dat de snelle groei zal doorzetten.' Jansonius vertelt dat KENNISS in 2020 de eerste versie van het platform uitbracht. 'De coronamaatregelen, waardoor er vaak geen fysieke opleidingsmomenten mogelijk waren, hebben vast bijgedragen aan de groei, maar die waren niet de reden dat we het platform hebben ontwikkeld. We wilden leren makkelijker maken en de mogelijkheden voor het opdoen van kennis inzichtelijker. Met dit idee in het achterhoofd hebben we het platform ontwikkeld.'
|
'Nu we de online en praktijkopleidingen samenbrengen op één plaats, verwacht ik dat de snelle groei zal doorzetten'
| |
|
| Het platform geeft een overzicht van de praktijkopleidingen en andere trainingen |
|
|
Zelf kennis opdoen
De Eijk Groep, die zich bezighoudt met boomverzorging, leerde door de coronamaatregelen het platform van KENNISS kennen. Het werd voor De Eijk Group steeds lastiger om mensen fysiek onderwijs aan te bieden. Normaal werd De Eijk Academy ingezet en werden er twee dagen georganiseerd met inspirerende sprekers en leermomenten voor alle medewerkers. Erik Punt, directeur van De Eijk Groep, vertelde in een interview in een eerdere editie van Stad + Groen: 'We hebben te maken met verplichte trainingen als Veilig werken langs de weg of Werken met een kettingzaag. Die lagen op een gegeven moment helemaal stil, omdat we niet meer mochten samenkomen. Wat je dan nog wel kunt doen, is kennis aanbieden. Zo kwamen we in aanraking met het leerplatform van KENNISS. Wij als De Eijk kunnen mensen nu iets aanbieden waarmee ze zichzelf kennis eigen kunnen maken, thuis of onderweg.'
Overzicht bieden
'Met de Auteurstool, ook een onderdeel van het KENNISS-leerplatform, kunnen bedrijven zelf alle informatie digitaliseren die ze willen', vertelt Van Arendonk. 'Daarnaast kunnen ze gebruikmaken van de leercontent van aangesloten opleiders en leveranciers van materiaal. Zo kunnen ze hun eigen aanbod samenstellen. Dat kan ook worden ingezet voor nieuwe medewerkers. Wij geven aan hoe een goed onboarding-traject eruitziet, maar uiteindelijk bepaalt de werkgever welke informatie voor nieuwe medewerkers erin wordt opgenomen en in welke vorm dat gebeurt.' Jansonius vult hem aan: 'Het platform, inclusief het Leermanagementsysteem, is interessant voor meerdere lagen in de organisatie. Dat je trainingen en behaalde certificaten zo in kaart kunt brengen, is handig voor de afdeling hrm. Op het dashboard kun je in één oogopslag allerlei informatie per medewerker zien, bijvoorbeeld bij welke trainingen hij aanwezig was en wanneer zijn certificaten verlopen. Stel, ik wil van bepaalde personen zien wanneer het certificaat Veilig werken langs de weg verloopt. Ik selecteer dan de betreffende medewerkers, klik op Veilig werken langs de weg en zie direct van iedereen de status. Zo kan elke beheerder zijn eigen overzicht maken met de gewenste trainingen, certificaten en documenten in combinatie met de bijbehorende medewerkers. Ook medewerkers kunnen profiteren van het overzicht dat het platform geeft van hun certificaten en opleidingen. Ze zien ook welke trainingen er nog gegeven worden en ontvangen via het systeem een uitnodiging. Er staat een agenda op het platform.'
|
'Ook medewerkers profiteren van het overzicht dat het platform geeft van hun certificaten en opleidingen'
| |
|
| In het dashboard zie je in één opslag wie er aanwezig waren. |
|
|
Presentielijsten
'Het systeem bevat ook presentielijsten. Wanneer je als bedrijf een praktijktraining of toolbox organiseert, wil je natuurlijk weten wie er aanwezig en afwezig waren. Met de eenvoudige online presentielijst kan de leidinggevende of trainer met een paar klikken de aanwezigheid invullen', legt Jansonius uit. 'Zo hou je de registratie en administratie altijd up-to-date.' 'We maken het platform niet op maat. Maar elke bedrijf dat ermee werkt, bepaalt zelf wat het gebruikt en welke functies aan- en uitgezet worden', zo licht hij toe. 'Het was niet eenvoudig om het onderdeel Praktijkopleidingen aan het bestaande platform toe te voegen. We wilden het gebruiksvriendelijk houden, overzichtelijk en eenvoudig te bedienen. We zijn in kwartaal twee van dit jaar met de ontwikkeling begonnen en hebben in dit proces enkele bedrijven meegenomen die ons platform al enige tijd gebruiken.' Van hen kreeg KENNISS waardevolle input. 'Ze gaven bijvoorbeeld aan dat het fijn is als trainingen die onder dezelfde noemer vallen, maar meerdere trainingsmomenten hebben, niet apart in het dashboard staan, maar bij elkaar. Toen alle aanpassingen gedaan waren, kregen we als reactie dat het systeem nog steeds gebruiksvriendelijk is en makkelijk om mee te werken.'
| Medewerkers hebben een portaal waarop ze hun trainingsagenda zien. |
|
|
Professionalisering
'Afhankelijk van hoe een bedrijf in de groensector is gecertificeerd, moeten de medewerkers vier tot tien keer per jaar een toolboxmeeting bijwonen', vertelt Van Arendonk. 'Deze bijeenkomsten zijn vaak fysiek, maar kunnen ook deels digitaal plaatsvinden. Diverse toolboxen zijn kant-en-klaar en via het leerplatform toegankelijk gemaakt. Via het LMS worden alle praktijktrainingen en online trainingen, presentielijsten en certificaten van medewerkers bijgehouden.' 'Medewerkers kunnen zelf ook bij hun informatie', zegt Jansonius. 'Ze hebben een eigen portaal waarin ze op ieder moment hun trainingsagenda kunnen bekijken. Ook de behaalde certificaten zijn hier te vinden en te downloaden. Daarnaast ontvangen ze meldingen over ingeplande trainingen en toolboxmeetings.' Na een adempauze vervolgt hij: 'Dankzij de up-to-date informatie zie je als bedrijf hoe het team ervoor staat en wie er wat meer aandacht nodig heeft. Zo kun je de organisatie heel gericht sturen. Via het systeem plan je praktijktrainingen in, die je toewijst aan je medewerkers. Ik ben ervan overtuigd dat ons LMS de deelnemende bedrijven veel gemak oplevert, en een professionaliseringsslag in het leren en ontwikkelen. Door het toevoegen van de praktijktrainingen is alles omtrent leren en ontwikkelen nu op één plaats.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
|
|
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|